۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین کسب استانداردهای اروپا توسط انتقال خون ایران/ساخت ۸ سامانه سیار اهدای خون
کد خبر: ۱۴۴۷۰۲ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

کسب استانداردهای اروپا توسط انتقال خون ایران/ساخت ۸ سامانه سیار اهدای خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: خوشبختانه مراکز انتقال خون ما از استاندارد بالایی برخوردار است و همچنین استانداردهای اروپا را نیز کسب کرده‌ است.

کسب استانداردهای اروپا توسط انتقال خون ایران/ساخت ۸ سامانه سیار اهدای خون
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان، علی اکبر پور فتح‌الله مدیر عامل سازمان انتقال خون در حاشیه مراسم آغاز ساخت 5 مرکز بزرگ اهدای خون تهران که امروز  برگزار شد بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی در تلاش است تا خطر انتقال خون را به صفر برساند و این آرزو باید تا سال 2020 برآورده شود. یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف امضای داوطلبانه، ایثارگرانه، آموزش دیده و فرهیخته مستمر است. در حال حاضر 500 هزار اهدای کننده مستمر داریم که حداقل سالی دوبار خون اهدا می‌کنند. 

وی افزود: ویروس HIV معمولا در اهدا کننده‌هایی مشاهده می‌شود که برای اولین بار خون اهدا می‌کنند.این افراد باید حذف شوند تا به سمت اهدا کننده‌های مستمر برویم . سرمایه ما در مورد اهدای خون غرور انگیز است. شاخص اهدای خون مستمر 52 درصد است که ما این را مدیون جنگ و رشد لگاریتمی اهدای خون در آن زمان هستیم.البته این اهدا کنندگان کم‌کم از جرگه اهدای خون حذف خواهند شد زیرا افراد بالای 60 سال دیگر نمی‌توانند خون اهدا کنند، بنابراین باید نسل جدیدی از اهدا کنندگان خون ساخته شوند. 

پورفتح‌الله عنوان کرد: یکی از راههای ایجاد نسل جدید اهدا کننده خون استفاده از مشارکت های اجتماعی است . 

وی در مورد ساخت 5 مرکز بزرگ اهدای خون اظهار کرد: بر اساس گزارش برآورد کارشناسان ارزش زمین‌های شهرداری 130 میلیارد تومان است . همچنین تفاهم‌نامه‌ای با بانک صنعت و معدن به ارزش 10 میلیارد تومان برای ساخت این 5 مرکز امضا شده است. 

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به در حال ساخت بودن 8 سامانه سیار اهدای خون گفت: یکی از این مراکز سیار تا پایان اسفند ماه به بهره برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: از نظر شاخص باید 27 واحد خون به ازای هر هزار نفر باشد. همچنین 2 میلیون و 100 اهدای خون در سال داشته باشیم . ما در مورد شاخص اهدای خون به خودکفایی رسیده‌ایم و دیگر به دنبال افزایش اهدای خون نیستیم بلکه هدف اصلی ما افزایش اهداکنندگان مستمر و ارتقا شاخص 52 درصد به 90 درصد است.

پور فتح‌الله خاطر نشان کرد: دو پروژه پایلوت داریم که تا پایان امسال نتایج آن مشخص می‌شود. 

گفتنی است، در کردستان صد درصد افراد اهدا کننده خون داوطلب مستمر هستند.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار صبح قزوین مبنی بر اینکه آخرین پایگاه انتقال خون چه زمانی تاسیس شده است، گفت: خاطرم نیست ما بنا داریم پایگاه اهدای خون جدید تاسیس نکنیم،‌مراکز اهدای خون را نیز محدود کنیم تا بتوانیم مراکز بزرگ اهدای خون را احداث کنیم. یکی از بزرگترین مشکلات ما در این حوزه این است که مراکز اصلی اهدای خون که طبق قوانین WHO باید حداقل سالانه 15 هزار اهدای خون داشته باشند، تنها 3 الی چهار هزار اهدای خون دارند که این موضوع نه اقتصادی است و نه استاندارد. با همین هدف به ساخت این 5 مرکز بزرگ که می‌توانند حجم 20 هزار اهدای خون را در سال داشته باشند، اقدام کردیم. غیر از مرکز انتقال خون وصال مرکز انتقال خون استاندارد نداریم. 11 کانکس انتقال خون داریم که سالهاست از احداث آن می‌گذرد. 

مدیر عامل سازمان انتقال خون ادامه داد: البته استانداردها شامل مباحث کیفیت و رتبه بندی می‌شوند، این بدین مفهوم نیست که مراکز ما استاندارد نیستند. خوشبختانه مراکز انتقال خون ما از استاندارد بالایی برخوردار است و همچنین استانداردهای اروپا را نیز کسب کرده‌ است زیرا ما به کشورهای اروپایی پلاسما می دهیم و برای این تبادل باید استانداردهای یکسانی با آنها داشته باشیم. ما مرتبا توسط بازرسان آنها ممیزی می‌شویم.

 بهره‌برداری از واحد سیار انتقال خون تا پایان سال
محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی در مراسم آغاز ساخت 5 مرکز بزرگ اهدای خون تهران که امروز برگزار شد در جمع خبرنگاران بیان کرد: مجمع خیرین سازمان انتقال خون در سال 94 راه‌اندازی شد. پروژه ساخت این 5 مرکز نیز با همت بانک صنعت و معدن، مجمع خیرین سازمان انتقال خون و شهرداری شروع شده است، این مراکز در مناطق 1، 4 ، 5 ، 17 و 20 ساخته خواهد شد.

وی افزود: بانک صنعت و معدن همت کرده است تا ساختمان‌هایی را با فضای 1000 تا 1200 متر مربع بسازد.

ایازی عنوان کرد: امیدواریم در سال 95 این طرح در 10 کلان‌شهر و پس از آن در سطح استان‌ها انجام شود. در حال حاضر 8 واحد سیار انتقال خون در حال ساخت است که اولین واحد در روزهای پایانی اسفندماه به بهره‌برداری می رسد تا مردم بتوانند با مراجعه به این واحدها نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

وی ادامه داد: این مراکز در چارچوب مسئولیت بنگاه‌های اقتصادی و مشارکت‌های مردمی شکل گرفته است که امیدواریم بیش از پیش  شاهد چنین اقداماتی باشیم.

قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی اذعان کرد: از آنجایی که باید در سطح شهرهای مختلف بیمارستان‌ ساخته شود، نیاز به مراکز اهدای خون نیز احساس می‌شود تا از انتقال بیمار در شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ جلوگیری شود.



انتهای پیام/ 


منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان