۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین یادی از «خیاط شهر» در افتتاح جشنواره مد و لباس
کد خبر: ۱۴۴۱۳۴ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۰ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

یادی از «خیاط شهر» در افتتاح جشنواره مد و لباس

مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره مد و لباس در فضای کوچک تالار رودکی برگزار شد.

یادی از «خیاط شهر» در افتتاح جشنواره مد و لباس

مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره مد و لباس در فضای کوچک تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ صبح قزوین ‌، علی مرادخانی - معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره مد ولباس، اظهار کرد: موضوع مد و لباس لزوما شامل فقط پوشش نیست، بلکه یک هویت است. لباس به‌عنوان نماد آنچه از درون و مباحث فکری جامعه می‌گذرد، برون‌ریز دارد.

علی مرادخانی ادامه داد: گاهی با دیدن یک فرد، به بسیاری از درون‌مایه‌های آن پی می‌بریم. مهم این است که ما به‌عنوان یک کشور صاحب هویت و تمدن می‌خواهیم چه چیزی را در دنیای امروز عرضه کنیم.

او گفت: سال‌های سال در این زمینه سکوت شده بود. فکر می‌کنم با توجه به علاقه‌مندی‌ها و شرایطی که در حوزه مد و لباس در کشور وجود دارد، حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم. در لباس، بسیاری از نمادها تأثیرگذارند. رنگ هم می‌تواند نگاه و نگرش هر فردی را نشان دهد. طراحی لباس می‌تواند نگاه کشور را به ظهور برساند؛ اما این‌که چگونه بتوانیم از آن به‌درستی استفاده کنیم جای گفت‌وگو دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ما از بنیاد مد و لباس تقاضا کردیم بیشتر به جنبه‌های هویتی لباس‌ها توجه کنند تا نگاه سیاست‌گذارانه‌ای به این موضوع داشته باشیم که بتواند اقبال عمومی را جلب کند.

توجه به هنر و طراحی در جشنواره مد و لباس

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: من امسال خواهش کردم در جشنواره مد و لباس بیش از آن‌که به مباحث عرضه بپردازیم، با توجه به این‌که به فصل بهار نزدیک می‌شویم، به هنر طراحی و موضوعی که بتواند در دنیای آینده در این زمینه برای خودش جایی باز کند، پرداخته شود.

او گفت: اگر به کشورهای همسایه نگاه کنید، از نوع پوشش مردم می‌توان تشخیص داد که یک فرد به کدام کشور تعلق دارد در کشور ما نیز بانوان ما را هر جا که می‌بینند، متوجه می‌شوند به ایران تعلق دارند؛ اما فکر می‌کنم باید به این موضوع بیشتر توجه شود.

جشنواره مد و لباس، پرمخاطب‌ترین رویداد هنری

در ادامه، رییس جشنواره مد و لباس نیز بیان کرد: امروز می‌توان جشنواره مد و لباس فجر را با اطمینان پرمخاطب‌ترین رویداد هنری نامید، جایی که بیش از 1500 واحد عرضه‌ی آثار اسلامی - ایرانی در سراسر کشور، آثاری منطبق بر ارزش‌ها و هنجارهای کشور را در اختیار مردم می‌گذارند.

حمید قبادی ادامه داد: تغییر دادن سلیقه و ذائقه، برعهده ما است، برعهده همه کسانی که از قدم نخست، برای پوشاک و نساجی این مرز و بوم تلاش کرده‌اند. برعهده نساج، صنعتگر، طراح، تولیدکننده، عرضه‌کننده،‌ فعالان عرصه تبلیغ و ارائه است. مسوولان هنری باید شرایط ارائه آثار را به‌گونه‌ای فراهم کنند که برای همه مردم ایران، قابل دسترس و خوشایند باشد.

دبیر کارگروه مد و لباس بیان کرد: جشنواره مد و لباس فجر در این دوره بر خود می‌بالد که میزبان قشر عظیمی از طراحان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان است که بی‌ادعا و در سخت‌ترین شرایط، کنار هم آمده‌اند تا جریان مد و لباس را با برچسب ایرانی و نشان ارزشمند «ساخت ایران» به مخاطب خود عرضه کنند.

او گفت: سلام می‌کنم به سال 95 که سال توجه به جریان مد و لباس ایرانی است. سال بزرگی که یقین دارم می‌توان ثمره‌های این تلاش چند ساله را در کوچه و خیابان‌، دانشگاه، خانه و کاشانه‌ی هر ایرانی دید که لباس و پوشش خود را این‌بار با آگاهی و دانش ایرانی انتخاب می‌کند.

تفاوت لباس زنان ایرانی با کشورهای دیگر

مدیرکل صنایع نساجی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت نیز در این نشست بیان کرد: گسترش صنعت پوشاک در اولویت کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با همکاری بخش خصوصی در استان‌های مختلف به‌شدت دنبال می‌شود. ما در مد و طراحی که محرک صنعت نساجی است، دیر شروع کرده‌ایم؛ اما با سرعت خوبی پیش می‌رویم.

گلناز نصراللهی ادامه داد: ما در حال حاضر درصدد کار روی مدارس مد هستیم و از تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه استفاده می‌کنیم. زمانی که با مسؤولان سه مدرسه‌ی مد در کشورهای دیگر صحبت می‌کردم‌، همه آن‌ها به اتفاق می‌گفتند، مد و طراحی در لباس زنان ایرانی، تفاوت بسیاری با کشورهای دیگر دارد و فکر می‌کردند ما می‌توانیم علاوه بر تأمین محصولات داخل کشور پتانسیل خوبی برای صادرات داشته باشیم.

یادی از خیاط شهر

در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره مد و لباس از پسر «رجبعلی خیاط» تجلیل شد. محمود نکوگویان بعد از گرفتن تندیس جشنواره مد و لباس، اظهار کرد: خوشحالم که یادی از خیاط این شهر کردند.

او سپس خاطره‌ای از مرحوم پدرش تعریف کرد و گفت: زمانی که خیاط‌ها به بدقولی‌ معروف بودند، سازنده مسجد جمکران یکسری لباس به پدرم سفارش داد و قرار شد که پدرم آن لباس‌ها را روز پنجشنبه تحویل دهد، اما این سفارش‌ها برای روز موعود حاضر نشد و قرار شد که آن‌ها را روز یکشنبه تحویل دهد.

پسر رجبعلی خیاط ادامه داد: سفارش‌دهنده می‌گفت، خوشحالم که قرار است یک روز دیگر شیخ را زیارت کنم و هنگامی که روز یکشنبه برای دریافت سفارش‌هایش آمد، پدرم از او دستمزدی نگرفت، زیرا معتقد بود هنگامی که بدقولی می‌کنیم، اجرتی به کارمان تعلق نمی‌گیرد. وقتی سفارش‌دهنده خواست مبلغ کارش را پرداخت کند، پدرم به او گفت، چند کوچه پایین‌تر، یک زن با چند بچه‌ی یتیم زندگی می‌کند، 10 تومان از اجرت کارم را به آن خانواده پرداخت کن.

نکوگویان اظهار کرد: همیشه در شب‌های عید برای یتیمان لباس می‌دوخت. پدرم همیشه به من می‌گفت، در پاسخ به مشتری، هیچ‌گاه نگو «قابلی ندارد» زیرا این جمله دروغ است.

او افزود: پدرم تک‌فرزند بود و هیچ کسی را نداشت، اما در خانواده ما آنقدر بچه یتیم جمع بود که ما جرأت نداشتیم بپرسیم، آن‌ها چه کسانی هستند. پدر من طوری زندگی کرد که بعد از 54 سال، هنگامی که نزد آیت‌الله سیستانی رفتم، از من پرسید، از پدرت چیزی به تو رسیده است؟ من پاسخ دادم: خیر.

به گزارش صبح قزوین در این مراسم، از منصور الیاسی به‌عنوان طراح پوشاک مردانه، ناصر نساج‌پور به‌عنوان تولیدکننده پارچه‌، میثم نژاد رمضانی به‌عنوان تولیدکننده پوشش‌های اسلامی‌ تقدیر شد.

سالن تالار رودکی برای برگزاری این مراسم بسیار کوچک بود تا جایی که معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنرانی‌اش گفت: فکر می‌کنم اگر آقای قبادی - رییس این جشنواره - می‌دانست چنین استقبالی از مراسم می‌شود، تالار وحدت را برای این کار در نظر می‌گرفت.

پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر دهم تا بیستم اسفندماه در تالار وحدت برپاست.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان