۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین «کاراکارت» نیامده ۶ میلیارد تومان هزینه روی دست بازنشستگان گذاشت
کد خبر: ۱۴۳۹۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۰ ساعت: ۱۲:۱۳ ↗ لینک کوتاه

تامین اجتماعی و حاشیه‌ جدید برای بازنشستگان

«کاراکارت» نیامده ۶ میلیارد تومان هزینه روی دست بازنشستگان گذاشت

سازمان تامین اجتماعی با سه میلیون بازنشسته و مستمری بگیر طرح جدیدی را به نام «کاراکارت» راه اندازی کرده، طرحی که نیامده با اما و اگرهایی همراه است.

«کاراکارت» نیامده ۶ میلیارد تومان هزینه روی دست بازنشستگان گذاشت
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، روز گذشته رحیم اردلان معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) به میزان چهار برابر مستمری متقاضیان شارژ می‌شود و با این کارت می‌توانند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، اتکا، شهروند، سپه، امکان، اسکات و فرهنگیان خرید کنند.

به گفته وی اعتبار تخصیصی در کارت اعتباری کاراکارت با کارمزد ۱۲ درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و اقساط مربوطه نیز در دوره یک ساله از حقوق آنان کسر خواهد شد.

اجرای چنین طرحی به صورت ملی در سطح کشور شاید در نگاه اول منطقی و مثبت ارزیابی شود اما اگر به این طرح با نگاهی موشکافانه بنگریم، در‌می‌یابیم نه تنها این طرح می‌تواند هزینه بسیار زیادی را برای سازمان تامین اجتماعی و در ‌‌نهایت مستمری بگیران در پی داشته باشد که حتی می‌شد برای کمک به بازنشستگان در آستانه عید نوروز از روش‌های بهتری بهره‌مند گردید.

روشن است که تهیه و تولید چند میلیون کارت اعتباری با هزینه‌های هنگفتی همراه خواهد بود، هزینه‌هایی که در ‌‌نهایت از جیب بازنشستگان عزیز کشورمان کسر خواهد شد.

از آنجاییکه هم اکنون نزدیک به سه میلیون حقوق بگیر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی وجود دارد، از هم اکنون می‌توان دریافت که باید به این تعداد جمعیت کارت اعتباری از سوی تامین اجتماعی تولید شود، برآورد هزینه این تعداد تولید کارت بدون شک میلیاردها تومان هزینه می‌شود که با سابقه‌ای که از سازمان تامین اجتماعی موجود است بلاشک از خود مستمری بگیران دریافت خواهد شد.

حال سوال اینجا است که آیا سازمان تامین اجتماعی نمی‌توانست به جای این هزینه تراشی جدید برای صدور این مقدار کارت اعتباری از روش‌های دیگر در آستانه سال نو برای شاد کردن دل بازنشستگان و پر کردن سفره آن‌ها از عیدانه تامین اجتماعی استفاده نماید؟ آیا امکان نداشت که از کارتهای فعلی بازنشستگان -وبا روش اتصال به حساب اصلی-که یک روش معمول در سیستم بانکی کشور است برای استفاده از تسهیلات استفاده می‌شد؟

در این زمینه معاون وزیر کار در تاریخ بیست و یک دی ماه سال جاری درباره فرایند صدور کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان گفته بود: هزینه صدور کارتها ۲۰۰۰ تومان است که در بانک رفاه اخذ می‌شود. حال اگر فرض بر آن باشد که صرفا همین 2 هزار تومان از بازنشستگان اخذ -و هزینه اضافی بر آنان تحمیل نشود- یک گردش حساب 6 میلیاردتومانی برای تامین اجتماعی رقم خواهد خورد . شاید مدیران تامین اجتماعی اذعان کنند مبلغ دریافتی از بازنشستگان صرف هزینه تولید هر کارت‌ها بشود اما مطلوب است که در این میان مدیران تامین اجتماعی ریز هزینه‌های جاری برای تولید کارت‌ها و نسبت آن با مبالغ دریافتی از بازنشستگان را مشخص نمایند تا از ایجاد هرگونه شبهه در اذهان عمومی جلوگیری بعمل آید.

نکته جالب این موضوع در این است که بنابر اظهار بسیاری از مستمری بگیران، حتی بازنشستگانی که از روی ناچاری درخواست دریافت این وام را داشته‌اند، علی رغم ثبت نام در بانک‌ها هنوز نتوانسته‌اند کارت اعتباری خود را دریافت نمایند.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان