۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین نمی‌توانیم مستقیم از رئیس فیفا امتیاز بگیریم/ در انتخابات فدراسیون هستم
کد خبر: ۱۴۳۳۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۹ ساعت: ۱۰:۴۷ ↗ لینک کوتاه

کفاشیان:

نمی‌توانیم مستقیم از رئیس فیفا امتیاز بگیریم/ در انتخابات فدراسیون هستم

رئیس فدراسیون فوتبال ایران با بیان اینکه نمی‌توان به صورت مستقیم از رئیس جدید فیفا امتیاز گرفت، به تشریح تغییرات اساسنامه فیفا پرداخت و گفت: تعداد کمیته‌ها از ۳۴ به ۹ کمیته کاهش یافت.

نمی‌توانیم مستقیم از رئیس فیفا امتیاز بگیریم/ در انتخابات فدراسیون هستم
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین ، علی کفاشیان بعد از بازگشت از انتخابات ریاست فدراسیون جهانی فوتبال به ارزیابی‌اش از انتخاب «اینفانتینو» به عنوان رئیس جدید فیفا پرداخت و تاکید کرد که دید رئیس فیفا نسبت به ایران مثبت است و این موضوع در آینده به کمک فدراسیون ایران خواهد آمد.

کفاشیان همچنین در خصوص انتخابات فدراسیون فوتبال و حضورش در این انتخابات، صحبت‌هایی را مطرح کرد که مشروح گفتگوی وی در زیر می‌آید:

آقای کفاشیان! ارزیابی شما از انتخاب اینفانتینو و انتخابات فیفا چگونه است؟

- کفاشیان: این انتخابات فیفا از آن دسته انتخاباتی بود که قبل از آن به هیچ عنوان مشخص نبود چه کسی رای می‌آورد. لابی‌های زیادی برای این انتخابات صورت گرفته بود و بیشترین آراء برای شیخ سلمان و اینفانتینو بود که در نهایت کار به دور دوم کشید و دبیر کل یوفا موفق شد رئیس فیفا شود. امیدوارم اینفانتینو بتواند هماهنگی‌های خوبی در فیفا داشته باشد.

* در حاشیه این انتخابات اصلاحاتی در اساسنامه فیفا صورت گرفت. مهمترین اصلاحات شامل چه مواردی می‌شود؟

- بیشتر این اصلاحات در ماهیت اداری فیفا صورت گرفته است و در این راستا بوده تا اعتبار از دست رفته مجددا به فیفا برگردد. یکی از مهمترین تغییرات اساسنامه، کم شدن کمیته‌ها بوده است. پیش از این فیفا حدود ۳۴ کمیته داشت که تمام این کمیته‌ها به ۸ یا ۹ کمیته تبدیل شد. همچنین اعضای هیات رئیسه به یک کنسول و شورا تبدیل شدند و قرار شد تا تعداد تیم‌های حاضر در جام جهانی هم افزایش پیدا کند.

* آیا افزایش تیم‌های جام جهانی در حد شعار انتخاباتی نبود؟

- اصلا این‌طور نیست، قرار شده تا تعداد سهمیه‌های جام جهانی به عدد ۴۰ برسد و قطعا سهمیه آسیا هم افزایش خواهد یافت. قرار شد تا آینده کنسول فیفا در این خصوص تصمیم نهایی را بگیرد.

* حضور اینفانتینو در ایران پیش از انتخابات فیفا چقدر می‌تواند به کشور ما برای گرفتن پست در فیفا کمک کند؟

- ارتباط ما با اینفانتینو خیلی موثر بوده است، ولی این پست‌ها باید از طریق کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد شود چرا که اینفانتینو خودش مستقیم نمی‌تواند کاری انجام بدهد، ولی همین که دید او نسبت به ایران مثبت است، برای ما کافی است. ما او را به کشور خودمان دعوت کردیم و این قطعا در آینده برای دفاع از ایران در اتفاقات مختلف کارساز است.

* یعنی برای گرفتن پست در فیفا باید با شیخ سلمان و کنفدراسیون فوتبال آسیا مذاکره کنیم؟

- بله، همین‌طور است. البته در اساسنامه جدید فدراسیون جهانی اختیارات رئیس فیفا کم شده و این اختیارات به کنسول یا همان شورا تفویض شده است.

* خبر رای دادن شما به اینفانتینو و عدم حمایت از شیخ سلمان در دو روز گذشته حسابی خبرساز بود.

- من هیچ وقت نگفته‌ام که به جیانی رای داده‌ام. از قول من اشتباه نوشتند. ما نباید بگوییم به چه کسی رای داده‌ایم، ضمن اینکه رابطه خوبی هم با شیخ سلمان داریم.

* شیخ سلمان در مصاحبه‌ای بعد از انتخابات فیفا از کشورهایی که به وی قول حمایت داده بودند، ولی به قولشان عمل نکردند حسابی گلایه کرده بود؟

- قطعا منظور شیخ سلمان ما نبوده‌ایم. او شاید کشورهای دیگر مثل اردن و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس را مدنظر داشته است.

* آیا با جیانی اینفانتینو درباره اتفاقات ایران و عربستان و درخواست‌های سعودی‌ها برای بازی با تیم‌های ایرانی در کشور بی‌طرف صحبت کردید؟

- این موضوع به فیفا ارتباطی ندارد. ما با دبیرکل AFC صحبت کردیم که آنها از میزبانی ایران در هفته اول لیگ قهرمانان آسیا راضی بودند. قرار شد تا نامه دیگری را به AFC بزنیم. باید ببینیم عربستان چه عکس‌العملی نشان می‌دهد. کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی‌تواند یکباره عربستان را بازنده اعلام کند، ولی ما فشارمان را می‌آوریم و دنبال این هستیم که مسابقات در داخل ایران برگزار شود. گواه ادعای ما هم مسابقات خوبی است که با تیم‌های قطری و اماراتی در هفته اول لیگ قهرمانان برگزار کردیم.

* یکی از اختلافات چند روز اخیر مربوط به تایید صلاحیت نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال است. از یک طرف حراست وزارت ورزش مدعی شده این تایید صلاحیت با نهادهای نظارتی است و از طرف دیگر اساسنامه فدراسیون می‌گوید کمیته سه نفره در این باره تصمیم می‌گیرد. در نهایت تایید صلاحیت توسط چه کسانی انجام می‌شود؟

- بخشی از صلاحیت‌ها طبق اساسنامه با نظر کمیته سه نفره صورت می‌گیرد و بخشی دیگر هم توسط نهادهای نظارتی. این موضوع مصداق دخالت دولت در انتخابات نیست و کاملا قانونی محسوب می‌شود.

* آیا شما در انتخابات شرکت خواهید کرد؟

- فعلا هستیم تا ببینیم چه می‌شود.

* آیا وزارت ورزش گزینه‌ای برای انتخابات دارد؟

- از این موضوع بی‌خبرم.

انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان