۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین کارشناس روانشناسی: کنترل دقیق و مناسب والدین نسبت به بازی‌های رایانه‌ای ضروری است
کد خبر: ۱۴۳۳۹۰ نویسنده: مهدیه صادق پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۹ ساعت: ۱۰:۲ ↗ لینک کوتاه

روح نوجوانان در تسخیر بازی‌های رایانه‌ای؛

کارشناس روانشناسی: کنترل دقیق و مناسب والدین نسبت به بازی‌های رایانه‌ای ضروری است

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: والدین علاوه بر اینکه باید به ظاهر و شکل بازی نظارت کنند، بلکه بهتر است محتوای بازی‌های رایانه‌ای را نیز مورد توجه قرار دهند. زیرا بازی‌ها روح و روان کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کارشناس روانشناسی: کنترل دقیق و مناسب والدین نسبت به بازی‌های رایانه‌ای ضروری است
مهدیه صادق‌پور، کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان و نوجوانان در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: بازی یکی از نیازهای اساسی و مهمترین فعالیت کودکان به شمار می‌رود که در ضمن سرگرم کردن کودک کارکردهای مهم دیگری نیز دارد.
وی افزود: بازی‌های کودکان شامل انواع مختلفی همچون؛ آموزشی، نمایشی، خلاقیتی است.



صادق پور ادامه داد: بازی در رشد اجتماعی، عاطفی و ذهنی کودکان تاثیر بسزایی داشته و جزء جدایی ناپذیر از زندگی کودک به شمار می‌رود که از طریق آن به حواس خود مهارت می‌بخشد.
وی بیان کرد: بازی فرصت گرانب‌هایی برای یادگیری و شناخت محیط پیرامون کودک را فراهم می‌کند و مهارت‌های اجتماعی آن‌ها را افزایش می‌دهد. والدین باید به بازی‌های کودکان اهمیت دهند، زیرا زندگی آنها در بازی شکل واقعی به خود می‌گیرد.

کنترل دقیق و مناسب والدین نسبت به بازی‌های رایانه‌ای


صادق‌پور گفت: امروزه والدین به دلیل مشغله کاری ساعات بسیار زیادی در بیرون از خانه هستند و زمانی که به خانه برمی‌گردند نیاز به استراحت دارند، در حالی که در این مدت کودکان از دیدار پدر و مادر محروم بودند و به سمت آن‌ها رفته و درخواست‌های متعددی هچون بازی کردن با آن‌ها، کشیدن نقاشی، نگاه گردن به نقاشی‌ها، خواندن داستان و... دارند و والدین که خسته از کار بازگشته اند با در اختیار گذاشتن گوشی و کامپیوتر، کودکان را از خود دور نگه می‌دارند تا بتوانند استراحت کنند اما غافل از اینکه آیا این بازی‌های ریانه‌ای استاندارد هستند یا خیر ؟
وی یادآور شد: متاسفانه بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان موجود است که با فرهنگ و مقطع سنی کودک متناسب نیست و کودک را دچار سردرگمی می‌کند.
کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: والدین زمانی خوشحال هستند که توانسته‌اند فرزند خود را در خانه نگه‌داشته و بر او کنترل و نظارت دارند در صورتیکه کودک ممکن است چند ساعت در حین بازی رایانه‌ای آرام باشد ولی به چه قیمتی ؟؟
وی اظهار کرد: در مورد بازی‌های رایانه‌ای باید به این نکته اشاره کرد که والدین علاوه بر اینکه باید به ظاهر و شکل بازی نظارت کنند، بلکه بهتر است محتوای بازی‌های رایانه‌ای را نیز مورد توجه قرار دهند. زیرا بازی‌ها روح و روان کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
صادق‌پور اضافه کرد: والدین باید بازی‌هایی که مورد تایید نهادهای مسئول مانند بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که مورد تایید وزارت ارشاد است را برای فرزند خود تهیه کنند زیرا این بازی‌ها با فرهنگ و عرف جامعه ما تطابق دارند در غیر این صورت عواقب خطرناک این بازی‌ها دامن‌گیر کودکان و خانواده‌ها خواهد بود.

اثرات مثبت بازی‌های رایانه‌ای


وی در مورد اثرات موثر بازی‌های رایانه‌ای توضیح داد: همانطور که می‌دانید هر تکنولوژی دارای محاسن و معایبی می باشد. برخی از کارشناسان تربیتی معتقدند بازی‌های رایانه‌ای باعث شکوفا شدن خلاقیت و پرورش استعداد می‌شود. از جمله اثرت مثبت این بازی‌ها می‌توان به آسان کردن یادگیری، نقاشی کردن بدون کثیف کردن لباس و اطراف خود، تقویت هماهنگی چشم، دست و پرورش عضلات ظریف کودک اشاره کرد.
اثرات منفی بازی‌های رایانه‌ای
این کارشناس به اثرات منفی بازی‌های رایانه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: گاهی کودکان چنان غرق در بازی رایانه‌ای می‌شوند که فرق بین واقعیت و رویا را تشخیص نداده و محو صحنه‌های هیجان انگیز بازی می‌شوند که هجوم تصاویر هیجان انگیز و ماجراجویانه متوالی و پی در پی باعث از هم گسیختگی تفکر و تمرکز در کودکان می‌شود.

آسیب‌های روانی بازی‌های رایانه‌ای


وی عواملی در مورد آسیب‌های روانی بازی‌های رایانه‌ای را عنوان کرد.
صادق‌پور تقویت رفتارهای پرخاشگرانه را اولین عامل آسیب‌های روانی بازی‌های رایانه‌ای برشمرد و گفت: اغلب بازی‌های رایانه‌ای به صورت جنگ و گریز طراحی شده که استمرار چنین بازی‌هایی باعث تقویت رفتارهای پرخاشگرانه و ستیزه‌جو و همچنین تثبیت آن‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: اکثر کارکترهای بازی‌های رایانه‌ای هیچ تناسبی با دین و ارزش‌های فرهنگی، اخلاقی و هنجارهای جامعه ما ندارد که این امر باعث می شود کودکان و نوجوانان هنجارهای جامعه را رعایت نکرده و رفتارهای ضد اجتماعی در آنها تقویت شود.
این کارشناس از انزوا طلبی به عنوان عامل دیگر در آسیب‌های روانی این بازی‌ها یاد کرد و افزود: تداوم بازی‌های رایانه‌ای حس تنهایی و انزوا در کودکان را تقویت می‌کند که این امر خود سرچشمه جدایی کودکان از گروه همسالان را رقم زده و رشد اجتماعی کودکان را کاهش خواهد داد.
وی رکود ذهنی را سومین عامل آسیب‌های روانی بازی‌های رایانه‌ای دانست و گفت: بازی های رایانه‌ای زائیده تفکرات افراد سازنده آن‌ها می‌باشد و خلاقیت ذهنی کودکان در این بازی‌ها نقشی ندارد که این امر منجر به رکود ذهنی، فکری و رشدی کودکان می‌شود.
صادق‌پور به تاثیر منفی در روابط خانوادگی اشاره کرد و بیان کرد: کودکان با پناه بردن به این بازی‌ها پرخاشگر یا انزوا طلب می‌شوند که در هر دو صورت کودک در برقراری ارتباط با اعضای خانواده دچار مشکل می‌شود و به نوبه خود باعث متزلزل شدن بنیان خانواده خواهد شد.
وی افت تحصیلی را عامل پنجم آسیب‌های روانی این بازی‌ها عنوان کرد و تشریح کرد: کودکان معمولا وقت و انرژی زیادی را صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند که دیگر وقت و انرژی کافی برای تمرکز کردن و درس خواندن ندارند. حتی در برخی موارد علاقه‌ای برای رفتن به مدرسه نشان نمی‌دهند که منجر به اختلالات سلوک می‌شود.

توصیه به والدین


صادق‌پور توصیه کرد: والدین دقت و وقت بیشتری به کودک خود اختصاص دهند تا کودکان و نوجوانان کمتر به سمت بازی‌های رایانه‌ای کشیده شوند. بهتر است والدین فرزندان خود را به تفریحاتی همچون رفتن به کوه، باشگاه‌های ورزشی و ... ترغیب کنند تا انرژی عصبی و روانی آنها تخلیه شود.
وی افزود: ترجیحا در اتاق کودکان رایانه و بازی‌های رایانه‌ای قرار ندهید. کودکان باید قبل ازانجام بازی، تکالیف درسی و سایر مسئولیت‌های که به آنها واگذارشده را انجام دهند، همچنین والدین باید زمان بازی را مشخص کنند که بهتر است این زمان در روز بیشتر از یک ساعت نباشد.

انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان