۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین طرح سرباز طلبه مصوب شد/ تفویض اختیار به استان‌ها در مورد پیک نوروزی
کد خبر: ۱۴۲۲۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۵ ساعت: ۱۲:۱۸ ↗ لینک کوتاه

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌ و پرورش در نشست خبری خبر داد:

طرح سرباز طلبه مصوب شد/ تفویض اختیار به استان‌ها در مورد پیک نوروزی

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: طرح سرباز طلبه مصوب شده تا سربازان طلاب بتوانند دوره سربازی خود را با شرایط ویژه و مصاحبه در وزارت آموزش‌وپرورش سپری کنند.

طرح سرباز طلبه مصوب شد/ تفویض اختیار به استان‌ها در مورد پیک نوروزی
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش در نشست خبری با محوریت هفته تربیت اسلامی و روز امور تربیتی اظهار کرد: هفته امور تربیتی از روز شنبه 8 اسفندماه آغاز خواهد شد و هر روز با یک نام برنامه‌های خود را در هفته امور تربیتی دارد.

وی به نام‌گذاری روزهای هفته امور تربیتی اشاره کرد و افزود: روز شنبه 8 اسفند روز امور تربیتی و تحول بنیادین در آموزش‌ و پرورش، یک‌شنبه 9 اسفند روز امور تربیتی، ولایتمداری و اقتدار ملی، دوشنبه 10 اسفند روز امور تربیتی، عقلانیت، تدبیر و امید، سه‌شنبه 11 اسفند روز امور تربیتی، خلاقیت و نوآوری، جهاد علمی، چهارشنبه 12 اسفند روز امور تربیتی، مقاومت، ایثار و شهادت، پنج‌شنبه 13 اسفند روز امور تربیتی و اقتصاد مقاومتی و جمعه 14 اسفند روز امور تربیتی و تشکل‌های دانش‌آموزی نام‌گذاری شده است.

کفاش اذعان داشت: درگذشته امور تربیتی بر اساس شرایط خاص در سطوح کوچکی وجود داشت اما در دوره پس از انقلاب اسلامی امور تربیتی به معنای حافظ ارزش‌های اسلامی و انقلاب توسط شهید رجایی و باهنر تأسیس و دایر شد.

وی بابیان اینکه در هفته امور تربیتی از چهره‌های برتر امور تربیتی تجلیل خواهد شد افزود: مربیان امور تربیتی به‌عنوان طلایه‌داران دینی و اسلامی در مدارس حضور دارند و برای تقدیر از آن‌ها در هفته امور تربیتی از مربیان برتر تجلیل خواهد شد.

کفاش گفت: با توجه به اینکه چهارشنبه 12 اسفند روز امور تربیتی، مقاومت و ایثار و شهادت نام‌گذاری شده است در این روز از خواننده شهدا، ایثارگران و جانبازان تجلیل خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: از حدود یک ماه و نیم قبل دستورالعملی به استان‌ها و مناطق ابلاغ‌شده تا با بررسی در هر منطقه از امور تربیتی‌های شاخص و برتر و همچنین پیش‌کسوت تقدیر و تجلیل شود.

کفاش گفت: در هفته امور تربیتی در سراسر کشور امور تربیتی‌های پیشکسوت موردتقدیر قرار می‌گیرند تا بتوانند الگویی در مدارس و جامعه باشند تا دانش‌آموزش و نسل‌های آینده تربیتی دینی را از آنان بیاموزند و تداوم‌دهنده راه آن‌ها باشند.

کفاش ادامه داد: تأکید معاونت فرهنگی و پرورشی آموزش‌وپرورش بیشتر بر روی خانواده شهدا و ایثارگران است چراکه آن‌ها اسوه و الگویی مهم و ارزشمند برای همگان در کشور باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش گفت: تکریم بزرگان الگوها و اسوه‌ها خود نوعی اقدام فرهنگی و کاری تربیتی در جامعه به شمار می‌رود و این نوع اقدامات در حوزه فرهنگی و پرورشی بسیار تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد:‌همچنین روز سه‌شنبه 11 اسفند که به‌عنوان امور تربیتی، خلاقیت و نوآوری و جهاد علمی نام‌گذاری شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از پیشکسوتان عرصه تربیتی استان‌های سراسر تجلیل خواهد شد و این افراد با بررسی‌های انجام‌شده شناخته‌شده هستند و مراحل انتخاب و اجرایی کار آن‌ها انجام‌گرفته است.

در هفته امور تربیتی از 64 چهره ماندگار امور تربیتی استان‌ها تقدیر می‌شود
کفاش گفت: مجموعه مراسم‌ها در هفته امور تربیتی تعارف و تشریفات نیست زیرا تربیت نیروی انسانی ارزشمند و بزرگوار یک کار تربیتی مهم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: 11 هزار نفر از امور تربیتی که شناسایی شدند لوح تقدیر آن‌ها در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

وی به برنامه دیگری در هفته امور تربیتی اشاره کرد و افزود: همه خانواده امور تربیتی مجموعه کارکنان معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش در اردوگاه شهید باهنر تجمع خواهند داشت و به جمع‌بندی فعالیت‌های سال 94 پرداخته و نمای برنامه سال 95 را مطرح خواهند کرد تا با نظرات ارشادی برنامه برای سال 95 بسته شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های هفته امور تربیتی تغییر نقش مربیان تربیتی از مجریان فعال به راهبران تربیتی است چراکه در مدارس باید مجموعه فعالیت‌ها را به تشکل‌های دانش‌آموزی سپرد و مربی با اجرای این برنامه در سطوح بالاتری قرار خواهد گرفت و دانش‌آموزان را در مسیر هدایت می‌کند.

کفاش گفت: برای مربیان امور تربیتی دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف باهدف ارتقای علمی آن‌ها تدارک دیده‌شده تا معلومات خود را بازسازی کنند و در بخش‌های دیگر نسبت به شناخت مسائل علمی و نهله‌های جدید فکری آشنا شده و با راهکارها و شیوه‌های برخورد با این نوع مسائل شناخت پیدا کنند.

وی ادامه داد: هر میزان آموزش‌ها در مورد مسائل جدید افزایش یابد ناهنجاری‌ها در جامعه نیز کاهش خواهد یافت.

کفاش گفت: در حوزه قرآن، نماز و عترت طرح نور (حفظ کل قرآن) و نورباران (حفظ موضوعی قرآن) برنامه‌ای انجام گرفت که در سال جاری نسبت به مدت‌زمان مشابه سال قبل رشد 12.57 صدم درصد در این زمینه رشد داشته است و این رشد در حوزه حضور و مشارکت دانش‌آموزان بوده است و جمعیت تحت پوشش دانش‌آموزی در این زمینه 4 میلیون و 900 هزار و 548 نفر است.

کفاش ادامه داد: درزمینهٔ اجرای مراکز دارالقرآن رشد صددرصدی داشته و این در حالی است که در دولت قبلی فعالیت مراکز دارالقرآنی متوقف شد اما در دولت تدبیر وامید علاوه بر احیای مراکز دارالقرآن در مدارس نیز اقداماتی درزمینهٔ فعالیت‌های قرآنی در حال انجام است.

در دولت یازدهم 650 دارالقرآن احیاء شد
کفاش از احیای 650 مرکز دارالقرآن در دولت یازدهم خبر داد و گفت: درزمینهٔ تقویت و تأمین اقامه نماز 150 درصد رشد د ر آموزش‌وپرورش وجود داشته است.

طرح سرباز طلبه مصوب شد
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: طرح سرباز طلبه مصوب شده تا سربازان طلاب بتوانند دوره سربازی خود را با شرایط ویژه و مصاحبه در وزارت آموزش‌وپرورش سپری کنند.

وی اذعان داشت: در طرح مبین (طرح آموزش یاران نماز) 4 هزار و 500 نفر از مدیران دوره متوسطه با هزینه 2 میلیارد تومان آموزش دیدند تا بتوانند در توسعه تمایز و تشویق حضور دانش‌آموزان در نماز فعالیت کنند.

کفاش: بابیان اینکه 3 هزار نفر از ائمه جماعات آموزش‌وپرورش آموزش دیدند گفت: در طرح مصباح الهدی 6 میلیون دانش‌آموز یعنی حدود 50 درصد دانش‌آموزان سراسر کشور در این طرح شرکت کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش گفت: تربیت قرآن نماز و عترت امسال راه‌اندازی شد تا مربیان با روش‌های هر سه مورد آشنا شوند.

وی به موضوع اردوی راهیان نور اشاره کرد و افزود: در سال تحصیلی قبل تعداد دانش‌آموزان شرکت کنند در راهیان نور 600 هزار نفر بود و امروز نیز تعداد شرکت‌کنندگان در اردوی راهیان نور به مرز 580 هزار نفر رسیده است.

کفاش اذعان داشت: تعداد شرکت‌کنندگان راهیان نور وسعت بیشتری پیدا خواد کرد چراکه اردوی راهیان نور فراخشی و فراجناحی است.

وی ادامه داد: انتقال ارزش‌ها و مفاهیم دفاع مقدس در دولت تدبیر و امید از برنامه‌های مهم، موردتوجه و متداوم است.

تعداد رأی اولی‌ها 3 میلیون 500 نفر است
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش گفت: با توجه به اینکه 7 اسفندماه انتخابات برگزار می‌شود روز شنبه مدارس تعطیل نخواهد و همکاران فرهنگی که در روز انتخابات به‌عنوان عوامل اجرایی حضور هیچ انتظاری برای دریافت مرخصی ندارند.

وی ادامه داد: بسیج دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر، شورای مدارس کشور، و مجلس دانش‌آموزی در انتخابات فعال هستند.

کفاش در خصوص تکالیف نوروزی به دانش‌آموزان گفت: در زمینهٔ پیک نوروزی دانش‌آموزان به استان‌ها و مناطق کشور تفویض اختیار شده و هر منطقه و استان بر مبنای محیط و فضای شهر خود در این زمینه می‌توانند تصمیم‌گیری کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش گفت: بنده توصیه می‌کنم که دانش‌آموزان را در ایام تعطیلات نوروزی رها کنند و اجازه بدهند تا آن‌ها در ایام تعطیلات در کنار خانواده خود باشند.

کفاش اذعان داشت: تعداد مربیان و معاونین پرورشی در همه مقاطع 48 هزار نفر و تعداد مشاوران فعال در مدارس 187 هزار و 500 نفر هستند.

کفاش به اهمیت ارتقای سواد رسانه‌ای مربیان تربیتی اشاره کرد و گفت: ارتقاء سواد رسانه‌ای برای مربیان تربیتی و مشاوران الزامی است و این دوره‌ها در حال اجرایی هست تا بتوانند دانش‌آموزان را هدایت کنند.

وی ادامه داد: توسعه آموزش‌های مجازی از برنامه‌های آموزش‌وپرورش است تا در تابستان انجام گیرد.

کفاش گفت: درزمینهٔ اتصال دانش‌آموزان به این سیستم سایبری با مؤسسه تبیان تفاهم‌نامه‌ای صورت گرفته تا دانش‌آموزان بتوانند با اطمینان و امنیت در فضای مجازی و سایبری حضور پیدا کنند.

کفاش اذعان داشت: تعداد 3 میلیون و 200 هزار نفر دانش‌آموزانی که در پرسش مهر رئیس‌جمهور شرکت کرده‌اند پاسخ‌های آن‌ها در حال بررسی است و بیش از 70 درصد پاسخ دانش‌آموزان به پرسش مهر رئیس‌جمهور از طریق فضای مجازی انجام‌گرفته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه مسابقات وبلاگ نویسی چندین سال است که در کشور انجام می‌گیرد گفت: نشریه الکترونیکی جزء کارهای رسمی هست و دیگر چیزی به نام روزنامه دیواری وجود ندارد.

کفاش افزود: ریاست آموزش‌وپرورش در حوزه فضای مجازی مقابله و زیاده‌روی نیست بلکه توصیه و تأکید می‌شود تا دانش‌آموزان استفاده مشروع از فضای مجازی داشته باشند و روش‌ها باید تغییر کند اما مبانی ثابت بماند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش در پایان با اشاره به اینکه دین‌باوری و وطن‌دوستی شیوه‌های متفاوتی دارد و امروزه باید از روش‌های نوین استفاده شود گفت: نزدیک 2 میلیون دانش‌آموز درگیر تولید فیلم هستند و آموزش‌وپرورش در کلان عامل توسعه این عرصه بوده است.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان