۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۱۰.۵ میلیون سیگاری در ایران/سرطان ریه جدی ترین تهدید سیگاری ها
کد خبر: ۱۴۲۲۵۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۵ ساعت: ۱۱:۳۰ ↗ لینک کوتاه

وزیر بهداشت گزارش داد؛

۱۰.۵ میلیون سیگاری در ایران/سرطان ریه جدی ترین تهدید سیگاری ها

وزیر بهداشت، با عنوان این مطلب که در حدود ۱۰.۵ میلیونی نفر در کشور سیگار دود می کنند، نسبت به افزایش آمار زنان سیگاری هشدار داد.

۱۰.۵ میلیون سیگاری در ایران/سرطان ریه جدی ترین تهدید سیگاری ها
به گزارش سرویس علمی  صبح قزوین ، دکتر سید حسن هاشمی در جلسه هم اندیشی کنترل و مقابله با استعمال دخانیات، به ارائه گزارشی از روند مصرف مواد دخانی در کشور پرداخت و گفت: بخش مهمی از اعتبارات حوزه سلامت صرف درمان بیماری های ناشی از استعمال دخانیات می شود.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت قربانی استعمال دخانیات است، تاکید کرد: با توجه به آمار فزاینده مصرف دخانیات در کشور، باید اقدامات جدی تری برای کنترل دخانیات انجام داد.

وزیر بهداشت با تاکید بر عزم جدی برای تغییر رویکردها در مبارزه با استعمال دخانیات، تصریح کرد: سالانه حداقل ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور دود می شود.

هاشمی با بیان اینکه سیگار سالانه باعث ۵۰ هزار مرگ می شود که این مرگ ها قابل پیشگیری است، گفت: در حدود ۱۰.۵ میلیون نفر در کشور سیگار می کشند که متاسفانه آمار زنان سیگاری هم رو به افزایش است.

وزیر بهداشت در ادامه به عوامل خطر استعمال دخانیات اشاره کرد و افزود: عامل ۹۰ درصد مشکلات ریوی، ۸۰ درصد برونشیت مزمن، و ۲۵ درصد سایر بیماری ها ناشی از مصرف دخانیات است.

وی افزود: ۵۰ درصد علت مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و سکته مغزی، مصرف دخانیات است که متاسفانه در این افراد ۲ تا ۴ برابر است. ابتلا به سرطان ریه در سیگاری ها ۲۳ برابر در مردان و ۱۳ برابر در زنان بیشتر است و نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می شوند حدود ۳۰۰ گرم کم وزن تر هستند.

انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان