۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین آقای نیلی! ایجاد ۸ هزار شغل در ماه افتخار ندارد/ دولت روحانی باید ماهانه ۸۰ هزار شغل ایجاد می‌کرد نه ۸ هزار!
کد خبر: ۱۴۱۸۷۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۴ ساعت: ۱۲:۷ ↗ لینک کوتاه

انتقاد وزیر اسبق کار به آمار اشتغالزایی مشاور روحانی:

آقای نیلی! ایجاد ۸ هزار شغل در ماه افتخار ندارد/ دولت روحانی باید ماهانه ۸۰ هزار شغل ایجاد می‌کرد نه ۸ هزار!

محمد جهرمی گفت: آقای نیلی نباید یه یک دهم شغل مورد نیاز کشور که در دو سال اخیر ایجاد شده افتخار کند.

 آقای نیلی! ایجاد ۸ هزار شغل در ماه افتخار ندارد/ دولت روحانی باید ماهانه ۸۰ هزار شغل ایجاد می‌کرد نه ۸ هزار!
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، محمد جهرمی وزیر اسبق کار در واکنش به آمار ارائه شده اشتغالزایی دولت روحانی توسط مشاور اقتصادی رئیس جمهور اظهار کرد: طبق آمار، کشور سالانه نیاز به 900 هزار تا یک میلیون شغل دارد. ایجاد هر شغل به طور میانگین بین 100 تا 150 میلیون تومان هزینه دارد که البته برای بعضی از شغلها این مبلغ بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تشدید رکود در دو سال و نیم اخیر، بعید می دانم که شغل زیادی ایجاد شده باشد. هرچند که بسیاری از شغلهای موجود در کشور هم از دست رفته است. وقتی نیاز به سالی 900 هزار تا یک میلیون شغل است، یعنی حداقل ماهی بین 75 هزار تا 80 هزار شغل ایجاد شود، تا به این آمار برسیم.

ایجاد 8000 شغل در ماه افتخار ندارد

وزیر اسبق کار تصریح کرد: آقای نیلی نباید یه یک دهم شغل مورد نیاز کشور که در دو سال اخیر ایجاد شده افتخار کند. دولت باید توجه کند که تشکیل جلسات شورای عالی اشتغال مهم نیست، اجرای برنامه های اشتغالزایی که در برنامه پنجم و بودجه سالانه آمده مهم است.

جهرمی با انتقاد از سیستم بانکی کشور به نسیم آنلاین گفت: در حال حاضر سیستم بانکی کشور برای پرداخت تسهیلات برای بنگاههای زود بازده و اشتغالزایی جوانان فشل است. این سیستم حتی نتوانست یک اقدام کوچک مانند وام 10 میلیونی خرید کالا را عملیاتی کند. طبیعی است وقتی که تولیدکنندگان با زیر 30 تا 40 درصد از ظرفیتشان عمل می کنند، چنین رکود فزاینده ای بر جامعه حاکم شود.

وی با دفاع از طرح بنگاههای زود بازده در دولت قبل عنوان کرد: در دولت نهم بنگاههای زود بازده عملکرد خوبی داشت ولی به دلیل اهداف سیاسی جلوی آن را گرفتند. اگر نقد درستی انجام میگرفت ما به نقدها اهمیت می دادیم چرا که در همان زمان هم به بسیاری از نقدها توجه شد.

وزیر اسبق کار بیان کرد: بنگاههای زود بازده طبق آمار در حدفاصل سالهای 87 تا 88 جهش خیلی خوبی در آمار اشتغالزایی ایجا کرد که متاسفانه به دلیل توقفی که بانک مرکزی در طرح ایجاد کرد و هجمه بیش از حدی که به این طرح وارد شد، طرح بنگاههای زود بازده متوقف شد.

جهرمی تصریح کرد: در حال حاضر دولت روحانی باید به سمت بنگاههای کوچک و زود بازده برود. کشور ما افراد تحصیلکرده زیادی دارد که می توانند مدیران خوبی برای آینده باشند و از طریق بنگاههای زود بازده به بنگاههای متوسط و زنجیره های تولید در کشور برسند.

اقتصاد در اولویت دولت روحانی نیست

وی با انتقاد از سیاستهای دولت یازدهم به نسیم آنلاین گفت: اصلا اقتصاد در اولویت دولت روحانی نیست چه برسد به اشتغالزایی. چون اشتغال از طریق سرمایه گذاری و حمایت از تولید ملی ایجاد می شود. در مسئله قراردادهای جدید مخالف انعقاد این قراردادها در خودروسازی و امثال این شرکتها نیستم، ولی احساس می کنم اگر به تولید ملی اهمیت دهند زودتر در بخش اشتغال به نتیجه می رسیم تا این که بخواهیم باز هم پژو و پراید تولید کنیم.

وزیر اسبق کار گفت: دولت روحانی دو بسته خروج از رکود و یک برنامه اقتصاد مقاومتی ارائه داد که اصلا آنها را اجرا نکرد. دولتمردان فکر می کنند با سرمایه گذاری برداشتن موانع تولید و خروج از رکود، اشتغال هم ایجاد می شود. بخشی از نظریات آنها درست است ولی همان نظریات را هم اجرا نمی کنند.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان