۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سرطان مثانه دستاورد قلیان های میوه ای/ تجربه مرگ با طعم موز و توت فرنگی
کد خبر: ۱۴۱۶۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۳ ساعت: ۱۵:۲ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از زنگ خطر توتون های معطر؛

سرطان مثانه دستاورد قلیان های میوه ای/ تجربه مرگ با طعم موز و توت فرنگی

در طی سال های اخیر با توجه به مضرات مصرف قلیان تصورات نادرستی مبنی بر مضر نبودن قلیان میوه ای در بین عامه مردم ایجاد شده در حالی که قلیان میوه ای دارای مضرات فراوانی برای بدن است و آسیب های جبران ناپذیری بر آن وارد می کند.

سرطان مثانه دستاورد قلیان های میوه ای/ تجربه مرگ با طعم موز و توت فرنگی
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، برای تولید تنباکو میوه ای، پوست میوه ها را تخمیر کرده و با ملاس یا گلیسیرین مخلوط می نمایند. اگر این مخلوط با ذغال سوزانیده شود آکرولیین تولید می شود.

آکرولیین یک ماده سرطان زاست که به ویژه باعث سرطان مثانه می شود به علاوه در اثر استفاده مشترک از قلیان بیماری های زیادی به وسیله دهانه قلیان به افراد منتقل می شود.
با توجه به آثار سوء قلیان میوه ای و همچنین تبدیل شدن آن به یک تفریح مضر در بین جوانان و نوجوانان آگاهی سازی و ایجاد فرهنگ در این راستا ضروری می باشد تا شاهد ابتلای آنان به انواع بیماری ها نباشیم.

توتون های میوه ای از توتون های کپک زده ساخته شده است
متخصص بیماری های داخلی عنوان کرد: براساس اظهارات کارشناسان بهداشتى، توتون هاى میوه اى که امروز طیف کثیرى از جوانان را مجذوب و شیفته خود ساخته، از توتون هاى کپک زده در انبارها تهیه مى شود.
دکتر محمد رضا میرادی گفت: این توتون ها علاوه بر مضرات سایر مواد دخانى، بیش از ۱۲نوع دیگر از بیمارى هاى خطرناک را به بدن مصرف کنندگان تزریق مى کند.
وی افزود: متاسفانه امروزه حضور قلیان هاى میوه اى در قهوه خانه ها و رستوان هاى سنتى ، یکى از ابزار و ادوات ضرورى محسوب مى شود که نبود آن مى تواند ضررهاى اقتصادى فراوانى را متوجه مدیر رستوران یا صاحب قهوه خانه کند.
وی ادامه داد: از همین رو، روز به روز بر تعداد قلیان ها افزوده مى شود و این نشات گرفته از حجم متقاضیان و مصرف کنندگان قلیان هاى میوه اى است.
میرادی تصریح کرد:امروزه در گوشه و کنار کشور، مکانى را مى بینى که با چیده شدن چند تخت و نیمکت و انداختن گلیم و فرش روى آنها تا پاسى از شب تعداد زیادى از جوانان را در دل خود جاى داده و دود و غبارى که از قلیان های برافروخته شده فضاى قهوه خانه را پر کرده ، ورود هر تازه واردى را با مشکل مواجه مى کند.

بیشتر مشتریان قهوه خانه ها را جوانان محصل تشکیل می دهند
متخصص بیماری های داخلی بیان داشت: گفته مى شود آمار دقیقى از تعداد قهوه خانه هاى قدیمى و سنتى نمى توان به دست آورد، زیرا با گذرى کوتاه در محله هاى مختلف ، به جرات مى توان ادعا کرد که نمى شود مکانى با عنوان قهوه خانه را شاهد نبود.
میرادی افزود: چندین سال قبل صاحب یکى از قهوه خانه هاى به اصطلاح سنتى پایتخت با اعتراف به کسب درآمد تقریبا مناسبى که از محل قلیان هاى میوه اى روزانه نصیب او مى شود، مى گوید: حدود ۹۰درصد مشترى هاى قهوه خانه را جوانان محصل تشکیل مى دهند که فقط هم قلیان دود می کنند.
وی ادامه داد: او تعداد مشتریان روزانه و شاید به عبارتى شبانه قهوه خانه را حدود ۱۵۰ نفر عنوان مى کند که در بین ساعات اولیه شب تا پاسى از شب حداقل ۳۰دقیقه تا ۴۵ دقیقه از وقت خودشان را با کشیدن قلیان هاى میوه اى و نوشیدن چند استکان چاى ، پر مى کنند. قیمت یک قلیان بسته به موقعیت مکانى قهوه خانه تغییر مى کند.
وی در ادامه گفت: اما حداقل یک قلیان ۵۰۰تومان آب مى خورد که با خوردن چند استکان چاى توسط ۲یا ۳نفر حداقل هزار تومان تمام مى شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر فرض بگیریم تعداد ۱۰۰ تا ۱۵۰ جوانى که در این قهوه خانه حضور پیدا مى کنند، حداقل ۵۰ قلیان دود کنند، رقمى در حدود ۵۰ هزار تومان درآمد روزانه براى قهوه خانه فقط از محل قلیان کسب مى شود.
وی گفت: البته در کنار قلیان و چاى، تعدادى از جوانان با توجه به بنیه مالى و اقتصادى که دارند بعضا شام خود را در همین مکان صرف مى کنند و این مساله خود به نوعى موجب ترغیب افراد براى راه اندازى قهوه خانه هاى سنتى مى شود. براساس اعلام اداره اماکن عمومى نیروى انتظامى و تصمیماتى که درخصوص ساعات کار چنین محیطهایى نمى بایست حداکثر از ۱۰شب بیشتر باشد.
وی اذعان داشت: اما باتوجه به فصل گرما و فرارسیدن ایام فراغت جوانان ، قریب به اتفاق این قهوه خانه تا ساعت یک بامداد نیز بعضا از جوانان با قلیان و چاى پذیرایى مى کنند و برخورد جدى نیز با متخلفان صورت نمى گیرد.

توتون های معطر میوه ای اثرات مخربتری نسبت به سیگار دارند
متخصص بیماری های داخلی بیان داشت: زمانى که نواى قل قل قلیان ها در فضاى قهوه خانه ها درهم مى پیچد، باید این زنگ خطر را به گوش شنید که ضرر این توتون هاى معطر میوه اى به مراتب مخرب تر از پاکت هاى سیگار است.
دکتر میرادی اظهار داشت: ترکیب مواد برای تهیه توتون و تنباکوی میوه‌ای باعث ایجاد سرطان مثانه در مصرف‌کنندگان قلیان می‌شود.

مصرف قلیان دروازه بسیاری از رفتارهای پرخطر است
متخصص بیماری های داخلی از اجرای مداخله آموزشی درخصوص ازبین بردن باورهای غلط درمورد قلیان و اتخاذ عملکردهای پیشگیری کننده از کشیدن قلیان به عنوان یک رفتار پرخطر ودروازه سایر رفتارهای پرخطر در بین بزرگسالان و نوجوانان به عنوان راهکاری مفید نام برد.
دکتر میرادی افزود: مسئولان وزارت بهداشت ودرمان باهماهنگی وزارت آموزش وپرورش نسبت به برنامه ریزی آموزش دانش آموزان براساس الگو های آموزشی وبصورت مستمر جهت اصلاح باورهای غلط و پیشگیری از استعمال قلیان اقدام نمایند.
وی با بیان اینکه، جهت آگاهی بخشی، از گروههای همسالان جهت انتقال آموزشها به عنوان لیدر در مدارس ومحلات استفاده گردد اظهار داشت: در برنامه های آموزشی ودرسی دانش آموزان مطلب آموزشی مناسب جهت آگاهی وراهنمایی دانش آموزان ومعلمان در نظر گرفته شود.
وی عنوان کرد: به منظور آشنایی بیشتر افراد با مضرات قلیان به قلیان میوه ای برنامه های آموزشی فراگیر از طریق رسانه های جمعی وهمچنین استفاده از تیزرهای آموزشی جذاب ومناسب بطور مستمر تهیه وارائه گردد. همچنین قوانین پیشگیری از استعمال قلیان به خصوص درمورد نوجوانان بصورت جدی ومستمرتصویب و اجراگردد.
وی خاطرنشان کرد: اگر افراد برای اجتناب از گازهای سمی مانند مونوکسیدکربن و مواد شیمیایی اعتیادآور مانند نیکوتین، قلیان می‌‌کشند، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند چرا که استفاده از قلیان به مصرف سیگار نیز کشیده می شود.

انتهای پیام/7008

منبع: عصر هامون

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان