۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ساختمان‌ها در ایران با هیچ مکتبی سازگار نیست/ راه‌اندازی دبیرخانه راه ابریشم در قزوین
کد خبر: ۱۴۰۸۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱ ساعت: ۱۲:۳۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی:

ساختمان‌ها در ایران با هیچ مکتبی سازگار نیست/ راه‌اندازی دبیرخانه راه ابریشم در قزوین

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی از راه‌اندازی دبیرخانه راه ابریشم در قزوین خبر داد.

ساختمان‌ها در ایران با هیچ مکتبی سازگار نیست/ راه‌اندازی دبیرخانه راه ابریشم در قزوین
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، مسعود نصرتی درباره حضور ایران در مجمع جهانی شهرهای اسلامی با بیان اینکه در این مجمع تلفیقی از دانشمندان علوم دینی، دانشمندان علوم شهری و مدیران شهری و اجرایی را در کنار هم قرار دادیم تا به محتوا و کالبد توامان بپردازیم، گفت: در سه سال به مسائل مرتبط با به‌روزترین موضوعات شهرها ورود کردیم که متولی آن سازمان ملل و UN-HABITAT (برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد) است.

وی ادامه داد: در این مدت 3 اجلاس در سازمان ملل یکی در نیویورک و دو اجلاس نیز در شهر وین اتریش برگزار کردیم که در این اجلاس‌ها، مجمع جهانی شهرهای اسلامی مسئولیت ابتکار و شکوفایی شهرها را به‌طور مستقیم پذیرش کرده است.

معرفی شهرهای ایران به جهان ضروری است

نصرتی با تأکید بر اینکه مساله ابتکار عمل در شکوفایی شهرها مدنظر CPI قرار دارد، اظهار کرد: این مساله از سال 2012 ملاک عمل سازمان ملل قرار گرفته است. برنامه ابتکار عمل شهرها 17 سرفصل و زیرشاخه دارد که تمامی آن‌ها در آموزه‌های دینی و احکام ما به‌ صورت قوی‌تر وجود دارد و در شهرها، آثار و بافت‌های تاریخی ما رعایت می‌شده است که این داشته‌های ما از سال 2012 جذاب‌ترین موضوع برای سازمان ملل در برنامه اسکان بشر بوده است.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی در خصوص آثار مثبت حضور ایران در این مجمع گفت: معرفی شهرهای ایران در عرصه بین‌المللی از ضروریات است، زیرا ایران بعد از انقلاب درست معرفی نشده و طی اجلاس‌ها و سفرها مشاهده کردیم آنچه از ایران به آن‌ها معرفی‌شده اصلاً یک تمدن و تاریخ با ارزش نیست.

وی با تأکیدبر اینکه مجمع جهانی شهرهای اسلامی که مقر آن شهر قزوین است یک ظرفیت محسوب می‌شود، ادامه داد: ارتباط‌گیری برای شهرهای ایرانی و 350 شهر که ارتباط مستقیم با ما دارند، دنبال می‌شود.

نصرتی اظهار امیدواری کرد که پس از تحریم‌ها موفق شویم در عرصه بین‌المللی و از نگاه شهرها- نه از نگاه دولت‌ها و سیاست کشورها- ایرانِ تأثیرگذار در موضوعات شهری را بدون ایجاد حساسیت به‌خوبی معرفی کنیم و با استفاده از جایگاهی که در مجمع داریم؛ بتوانیم سیاست‌های ایرانی و اسلامی در موضوع شهرها را انعکاس دهیم.

تبریز اطلس جهانی شهرهای اسلامی را تدوین می‌کند

شهردار قزوین با بیان اینکه از طرف سازمان ملل وظیفه داریم که به شهرهای اسلامی بپردازیم، خاطرنشان کرد: دبیرخانه مجمع شهرهای اسلامی با 8 وزارتخانه که مرتبط با حوزه شهری هستند تفاهم‌نامه دارد. همچنین کلان‌شهرها عضو مجمع شده‌اند و ما می‌توانیم از به‌روزترین اطلاعات مرتبط با حوزه شهر و مدیریت شهری که این شهرها در اختیار دارند، استفاده کنیم.

نصرتی عنوان کرد: برای کلان‌شهرها دبیرخانه‌ای ایجادشده و تقسیم وظایف صورت گرفته و شهر تبریز نیز در حال تهیه اطلس جهانی شهرهای اسلامی از طریق مجمع جهانی است.

وی با بیان اینکه طرح خانه‌های اسلامی و خانه‌های امن توسط کاشان در حال تهیه بوده، و جمع‌آوری بهترین تجربه‌ها و بهترین عملکردها از طریق لاهیجان در حال پیگیری است، اظهار کرد: 16 دبیرخانه برای موضوعات مختلف ایجادشده است همچنین برای کشورهای دیگر نیز این دبیرخانه‌ها تشکیل و یک کار بین‌المللی شاخص برای ایران و شهرهای اسلامی در حال انجام است.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی با تأکیدبر ضرورت معرفی ایران و شهرهای ایرانی برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های اقتصادی دولت عدم تکیه به نفت است. در سال 2016 موضوع گردشگری در اولویت قرار گرفت و مجمع در این سرفصل به‌شدت می‌تواند تأثیرگذار باشد.

2وی با بیان اینکه مجمع در موضوعات محتوایی نیز ورود پیداکرده و در عرصه بین‌المللی کار خود را خوب و بااقتدار انجام داد، یادآور شد: از بهترین تجربه‌ها و بهترین عملکردها استفاده کردیم. برای ارتقا و ترویج نماز، فراخوانی در عرصه بین‌المللی -با پررنگ کردن بخش ایرانی-برای ارسال بهترین عملکردها و تجربه‌ها فراخوانی اعلام کردیم که در نهایت 1682 اثر و به‌ صورت ایمیل و 700 مورد به‌صورت دستی ارسال شد که با رأی هیات داوران از 23 اثر برتر تجلیل شد.

ساختمان‌هایمان با هیچ مکتبی سازگار نیست

شهردار قزوین با یادآوری اینکه یک سال و نیم پیش کتابی به‌صورت مشترک با آقای قرائتی تهیه شد که بسیار ارزشمند بود و با تیم 15 نفره مهندسی به‌تمامی احادیث، آیات قرآنی، روایات و آموزه‌ها در خصوص شهر، تک بناها، کوچه‌ها، شهر وظایف مسلمانان نسبت به یکدیگر در این کتاب اشاره شد، تأکید کرد: نتیجه غفلت از این موارد آن است که امروز ساختمان‌ها با هیچ مکتبی سازگار نیست و افرادی که در دوران دانشجویی در دانشکده‌ها آموزه‌ها را دریافت نکرده‌اند، امروز به‌ عنوان اساتید در حال تدریس هستند.

وی ادامه داد: تلفیق مکاتب و معماری‌های کشورهای دیگر با ایده‌های ذهنی، اکنون ساختمان‌هایی را به وجود آورده است که هیچ‌گونه همگونی با ساختار شهرهای تاریخی و اسلامی ندارد.

نصرتی با بیان اینکه مجمع به دنبال آن است که در جایگاه شکوفایی شهری، شهری متعالی با ویژگی‌های اسلامی را به وجود آورد، تصریح کرد: این موضوع در حد شعار است، زیرا با قوانین و مقرراتی که در ایران و دیگر شهرهای اسلامی وجود دارد این ادعا را می‌توان به‌ مرور زمان به نتیجه رساند اما با حفظ بافت‌های تاریخی و شهرهای تاریخی.

جاده ابریشم بسیار ارزشمند است

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی همچنین درباره پیامدهای برگزاری اجلاس شهرداران راه ابریشم بر اقتصاد ایران گفت: جاده ابریشم در حال حاضر برای ایران بسیار ارزشمند شده است و طی سفر رئیس‌جمهور چین با تیم همراهشان به ایران 17 تفاهم‌نامه امضا شد که بسیاری از تفاهم‌نامه‌های تأثیرگذار آن، مرتبط با جاده ابریشم بود.

وی ادامه داد: سفرهایی که بین دو دولت صورت گرفته، نشان می‌دهد موضوع جاده ابریشم برای ایران و به‌خصوص دولت چین بسیار بااهمیت است.

نصرتی با اشاره به اینکه در سپتامبر 2016 یا شهریورماه 1395 اجلاس جاده ابریشم در شهر قزوین با 200 شهر عضو برگزارمی‌شود، خاطرنشان کرد: در اتحادیه شورای همبستگی آبی و خاکی که در وزارت اقتصاد و بازرگانی دولت چین تشکیل‌شده شهر قزوین به نمایندگی از ایران به‌عنوان یازدهمین عضو هیأت مؤسس است و در هیأت مدیره و هیأت رئیسه و انتخابات آن ورود پیدا کرده است.

شهردار قزوین با بیان اینکه به نظر می‌رسد با دبیرخانه دائمی که برای جاده ابریشم در شهر قزوین راه‌اندازی شده بتوانیم نقش مؤثری برای اهداف و مأموریت‌های خود در سرفصل جاده ابریشم داشته باشیم، عنوان کرد: بابت این موضوع جلساتی در مجلس، وزارت امور خارجه و وزارت کشور و سایر وزارتخانه‌هاداشته‌ایم و امیدواریم این محور و کمربند جاده ابریشم بتواند فضایی لازم را از نگاه اقتصادی، جذب گردشگر، معرفی ایران و ارتباطات فرهنگی که مهم‌ترین موضوع است، داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه در خردادماه امسال در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که کشور ایران باید نقش اساسی در منطقه و محور جاده ابریشم در موضوعات فرهنگی داشته باشد تأکید کرد: بحث تبادل فرهنگی در موضوع جاده ابریشم بسیار بااهمیت است و شهر قزوین به‌عنوان میزبان و مقر دبیرخانه دائمی اقدامات مؤثری انجام خواهد داد.

انتهای پیام/7008

منبع: ایلنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان