۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین هاشمی رفسنجانی گفت پروین نباید برود عربستان / فیدل کاسترو با گفتن یک جمله والیبال ایران را متحول کرد / هدایتی حاضر بود ۱۰ میلیارد بیشتر برای پرسپولیس بدهد
کد خبر: ۱۴۰۲۱۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۹ ساعت: ۱۱:۵۰ ↗ لینک کوتاه

در گفتگو با غفوری فرد مطرح شد؛

هاشمی رفسنجانی گفت پروین نباید برود عربستان / فیدل کاسترو با گفتن یک جمله والیبال ایران را متحول کرد / هدایتی حاضر بود ۱۰ میلیارد بیشتر برای پرسپولیس بدهد

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی معتقد است که متحول شدن والیبال ایران به دلیل حرفی است که رئیس جمهور فقید کوبا به وی زده است.

هاشمی رفسنجانی گفت پروین نباید برود عربستان / فیدل کاسترو با گفتن یک جمله والیبال ایران را متحول کرد / هدایتی حاضر بود ۱۰ میلیارد بیشتر برای پرسپولیس بدهد
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین ، یکی از موفق ترین رشته های ورزشی در ایران، والیبال است. والیبال ایران در حالی که در آسیا هم حرفی برای گفتن نداشت و حتی بردن ژاپن برایش کاری نشدنی بود، حالا به جایی رسیده که راحت تمام تیم های آسیایی از جمله ژاپن را شکست می دهد و حتی تیم های بزرگ جهان را هم می برد.

حسن غفوری فرد خاطره ای جالب تعریف می کند که استارت متحول شدن والیبال ایران از آنجا زده شده است.

اظهارات غفوری فرد را در ادامه می خوانید:

* حتما در جریان مزایده باشگاه های استقلال و پرسپولیس هستید. برای این باشگاه ها مزایده گذاشتند و مشتری هم پیدا شد. ولی اهلیت مشتری ها از طرف سازمان خصوصی سازی تایید نشد. به نظر شما اصلا اراده ای برای واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس وجود دارد؟
- به نظر می آید که دولت از اول هم خیلی اعتقاد به واگذاری این دو باشگاه نداشت. شاید دلایل این را هم برای خودشان داشته باشند. به هر حال این دو باشگاه تاثیرگذار هستند. نه تنها در ورزش بلکه در اقتصاد و اجتماع تاثیرگذار هستند. وقتی پرسپولیس می بازد در اقتصاد تاثیر می گذارد. روی روحیه جوان ها تاثیر می گذارد. شاید به این دلیل اصلا گرایش و تمایل حقیقی نمی بینم که دولت بخواهد واگذار کند. من در جریان بودم و با یکی دو تا از این خریداران در ارتباط بودم که می خواستند بخرند. آن ها اعلام کردند که حتی 10 میلیارد تومان بالاتر از قیمت پیشنهادی دولت پول می دادند. ولی دولت گفته او بدهی دارد. ولی خود این شخص گفته که من حتی یک ریال هم بدهی ندارم. به همین دلیل من فکر نمی کنم دولت واقعا در این کار جدی باشد. هر چند وقت یک بار یک بحثی می کنند اما کماکان می خواهند تیم ها را نگه دارند.

* شما با افرادی که قصد خرید تیم ها را داشته اند صحبت کرده اید؟
- بله. صحبت کرده ام. حتی یک نفرشان که برنده مزایده هم شده بود، با من صحبت کرد. می گفت من چند میلیارد تومان بالای قیمت پیشنهادی دولت پول می دادم و هیچ کسی دیگر هم نبود. ولی دولت گفته که تو بدهی بانکی داری. می گفت من یک ریال بدهی بانکی ندارم. البته من نقل قول می کنم و نمی دانم که این صحبت ها چقدر درست است. آن فرد هنوز هم حاضر است که باشگاه پرسپولیس را بخرد. یا باشگاه استقلال را چند تا از خود استقلالی ها آمدند به من گفتند ما حاضریم به همان قیمتی که دولت گفته، این تیم را بخریم. اما به نظر نمی آید که دولت خیلی تمایل داشته باشد به فروش این باشگاه ها.

* شما به عنوان کسی که رئیس ورزش ایران بوده اید، فکر می کنید واگذار کردن این دو باشگاه و خصوصی سازی آن ها کار درستی است؟
- ورزش همه جای دنیا مردمی است. من همان موقع هم که رئیس سازمان تربیت بدنی بودم در این اندیشه بودم که این دو باشگاه را واگذار کنم. وظیفه دولت تصدی گری نیست. دولت باید فقط نظارت کند. من گفتم می شود یک تیم خوب تشکیل داد. افرادی که مورد اعتماد مردم هستند را بیاوریم و این تیم ها را واگذار کنیم. حتی ممکن است اگر مجانی هم واگذار کنند، به نفع دولت شود. اگر به گروهی که شناخته شده هستند و مورد اعتماد مردم هستند بدهند، کار بدی نیست. الان مگر 200 میلیارد تومان چقدر در بودجه دولت تاثیر می گذارد؟ ولی اینکه این تیم ها یک پایه مردمی پیدا کنند و این بار از روی دوش دولت برداشته شود خیلی خوب است.

* قیمتی که دولت برای واگذاری این تیم ها در نظر گرفته بود بالا بود؟
- قیمت برای خود این تیم ها بالا بود اما آن ها دارایی هایی دارند که قیمت را منطقی می کرد. از طرفی خریدار پیدا شده بود و حتی خریدار حاضر شده بود پولی بیشتر هم بدهد. آن شخص هنوز هم هست و هنوز هم حاضر است پول بدهد و پرسپولیس را بخرد.

* منظورتان آقای هدایتی است؟
- بله.

* اگر کسی تیم را بخرد و بعد بگوید نمی خواهم، چه می شود؟
- خب دوباره برمی گردد دست دولت. زمان ما هم تیم دست بنیاد مستضعفان بود. بعد بنیاد گفت من تیم را نمی خواهم که ما گفتیم خب تیم را بدهید به دولت. استقلال هم رفت جام باشگاه های آسیا و موفق شد.

* الان چرا نمی توانند موفق شوند؟
- من چهار سال رئیس سازمان تربیت بدنی بودم که 4 سال قهرمان آسیا شدیم. بدون حتی یک ریال پول. اما از وقتی من آمدم بیرون قهرمان نشدیم.

* مشکل چیست؟
- برای من هم جالب است. نمی دانم دلیلش چیست. ولی ما با دست خالی این کار را کردیم. از مردم کمک گرفتیم. آن موقع علی پروین را عربستان با 50 میلیون تومان می خواست. آن زمان حقوق معاون رئیس جمهور 18 هزار تومان بود. خودتان حساب کنید 50 میلیون تومان چه پول بزرگی بود. آقای هاشمی رفسنجانی به من گفت ایشان می خواهد برود عربستان؟ گفتم بله. گفت چرا؟ گفتم می خواهند 50 میلیون تومان به او بدهند. گفت بگویید نرود. من هم به علی پروین گفتم نرو و او هم نرفت. از 50 میلیون تومان گذشت. الان کسی این کار را می کند؟

* شما فکر می کنید برای تیم ملی مربی داخلی بهتر است یا خارجی؟
- به نظرم ما مدرس خارجی داشته باشیم بهتر است. مربی تیم ملی باید داخلی باشد. مربی باید عرق داشته باشد.

* پس تکلیف کی روش چیست؟
- خب ما کشور اسلامی هستیم. اینکه برویم و از یک کشور کمونیستی یا مارکسیستی مربی بیاوریم خوب نیست.

* فدراسیون والیبال تقریبا موفق ترین فدراسیون یک دهه اخیر ورزش ایران بوده. آن ها چطوری این راه را رفتند؟
- من رفتم کوبا. با فیدل کاسترو صحبت کردم و یک جمله ای گفت که من خیلی غیرتی شدم و به من برخورد. گفت شما که نمی توانید در والیبال با ما مسابقه بدهید. ما می خواهیم پیشنهاد کنیم یک مسابقاتی داشته باشیم با افراد کوتوله ای مثل شما. یعنی همان طور که کشتی بر اساس وزن برگزار می شود، والیبال و بسکتبال هم بر اساس قد بازیکنان، دسته بندی شود. آن موقع تیم ما در آسیا هم چهارم و پنجم می شد. آن زمان ما آقای مشحون را گذاشتیم فدراسیون بسکتبال و آقای یزدانی خرم را گذاشتیم فدراسیون والیبال. رفتند و گشتند افرادی را آوردند که قد بلند داشتند. یواش یواش در آسیا اول شدیم و در جهان هم حرفی برای گفتن داشتیم. این یک برنامه بلند مدت بود. چیزی هم نبود که زمان خود من نتیجه بدهد. ولی برنامه ریزی کردیم برای بلند مدت. همین ایران توانست کوبا را در کوبا شکست دهد. ایتالیا را در کشورش شکست دادیم. این ها برنامه ریزی می خواهد. همیشه با پول نمی شود مشکلات را حل کرد. بودجه الان ورزش کشور بیش از دو هزار برابر بودجه ورزش در دوران من است. ولی آن زمان در کشتی در همه رده ها اول شدیم.

* شما آن موقع ایمان داشتید که والیبال ایران به این جایگاه برسد؟
- فقط والیبال نبود. وزنه برداری را ببینید. کسی فکر نمی کرد وزنه برداری سنگین وزن ما در دنیا حرف برای گفتن داشته باشد. ما سعی کردیم کار کنیم و نگاه پایه ای به ورزش ها داشته باشیم.

انتهای پیام/7008

منبع: خبر ورزشی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان