۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ظرف مدت ۱۰ روز رفع سوء چک انجام می شود/ اعتبار چک بالاتر از سفته است
کد خبر: ۱۴۰۱۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

وکیل پایه یک دادگستری استان قزوین:

ظرف مدت ۱۰ روز رفع سوء چک انجام می شود/ اعتبار چک بالاتر از سفته است

زاهرپور: راههای وصول وجه چک بیشتر از راه های قانونی وصول سفته است. وجه چک از طریق مراجع حقوقی کشور و مراجع کیفری نیز قابل وصول می باشد.

ظرف مدت ۱۰ روز رفع سوء چک انجام می شود/ اعتبار چک بالاتر از سفته است
به گزارش صبح قزوین، خلیل زاهرپور، وکیل پایه یک دادگستری، در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین در خصوص اینکه آیا موقع گرفتن سفته، امضا و اثر انگشت لازم است اظهار کرد: طبق ماده 308 قانون تجارت، سفته حتماً باید امضا یا مهر داشته باشد و همچنین نوشتن مبلغ به حروف، گیرنده وجه و تاریخ پرداخت کاملاً باید مشخص باشد بنابراین اثر انگشت به تنهایی کافی نبوده و لزومی به اخذ اثر انگشت نمی باشد.
وی افزود: زمانی که چک مفقود شود باید فرد طبق ماده 14 قانون چک نسبت به انسداد حساب اقدام کند و لزوماً کسی که درخواست انسداد چک را به بانک می دهد نیازی نیست که حتما صادر کننده چک باشد و می تواند دارنده چک یا هر ذینفع دیگری نیز باشد.
وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: فقط در صورتی می توان دستور عدم پرداخت چک را به بانک داد که چک سرقت یا مفقود شده و یا خیانت در امانت، کلاهبرداری و سایر جرائم مرتبط رخ داده باشد.
وی تصریح کرد: دارنده چک می تواند علیه کسی که دستور عدم پرداخت داده، شکایت کند و هرگاه خلاف ادعایی که موجب عدم پرداخت شده ثابت شود، دستور دهنده علاوه بر مجازات مقرر طبق ماده 7 قانون به پرداخت کلیه خسارات وارده به دارنده چک محکوم خواهد شد و تبصره ماده 1 به صراحت بیان داشته در موردی که دستور عدم پرداخت مطابق این ماده صادر شود بنابراین اختلاف صاحب حساب با دارنده چک نمی تواند موجب انسداد حساب باشد مگر این که اختلاف حساب جنبه کیفری داشته باشد.
چک-و-سفته زاهر پور مجازات ماده 7 قانون چک را اینگونه تشریح کرد: مجازات مذکور بستگی به مبلغ چک دارد.
اگر کمتر از یک میلیون تومان باشد به حبس حداکثر 6 ماه و مبلغ یک تا 5 میلیون تومان، یک سال حبس و بیش از 5 میلیون تومان از یک الی 2 سال حبس محکوم و از داشتن دسته چک به مدت 2 سال محروم خواهد شد.
وی در رابطه با اینکه اگر مانده حساب کمتر از مبلغ چک باشد گفت: در این صورت جلوی حساب گرفته می شود و تا زمانی که مبلغ درحساب تکمیل شود صاحب حساب اقدام دیگری نمی تواند انجام دهد.
وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اینکه چنان چه تاریخ مندرج در چک غیر واقعی باشد(31 آبان ماه 92 ) آیا مبلغی از سوی بانک قابل پرداخت است، ادامه داد: چک فقط در تاریخ مندرج آن و پس از تاریخ مذکور قابل وصول از بانک خواهد بود.
این کارشناس در خصوص تصحیح مبلغ چک گفت: طبق مقررات، پشت نویسی جهت تصحیح رقم قید شده کافی است و لزوماً نیازی به تصحیح آن در متن نمی باشد و علت آن اینست که اراده اخیر صادر کننده حجت برای پرداخت وجه توسط بانک می باشد.
وی تشریح کرد: اگر کلمه حواله کرد، توسط صادر کننده خط زده شده باشد دارنده می تواند به سایر اشخاص انتقال دهد.
صراحتاً در قانون صدور چک اشاره ای به این موضوع نشده و در رویه عملی بانک ها توجهی به این موضوع نمی شود.
چک وی عنوان کرد: البته ماده 245 قانون تجارت صراحتاً مقرر می کند هر گاه غیره حواله کرد خط خورده باشد، برات قابل پشت نویسی نیست زیرا که صادر کننده بر این موضوع واقف است که برات فقط توسط دارنده وصول شود و دارنده با قبول چنین براتی این امر را پذیرفته و باید مطابق آن عمل کند معذالک خط خوردگی غیره حواله کرد به این معنا نیست که برات از طریق مدنی قابل انتقال نباشد.
مدیر حقوقی بانک انصار در خصوص رفع سوء اثر از چک های برگشتی خاطر نشان کرد:2 حالت برای رفع اثر از چک های برگشتی متصور است، رفع سوء اثر ظرف مدت 10 روز از تاریخ برگشت چک و رفع سوء اثر پس از انقضای مدت 10 روز.
وی در ادامه افزود: در صورتی که ظرف مدت 10 روز از تاریخ اخذ گواهی عدم پرداخت مراجع قضایی با رائه لاشه چک یا رضایت نامه رسمی از سوی دارنده(ذی نفع) به بانک ارائه شود اطلاعات به بانک مرکزی ارسال نخواهد شد و یا اطلاعات چک برگشتی در شعبه بانک می ماند.
زاهرپور ادامه داد: اگر 10 روز منتفی شد و اقدامات فوق توسط صادر کننده صورت نگرفت از طریق سیستم بانک اطلاعات چک برگشتی به صورت اتوماتیک به سامانه بانک مرکزی ارسال خواهد شد.
وی اضافه کرد: در این مرحله در صورتیکه صادر کننده به دنبال رفع سوء اثر از چک برگشتی خود باشد باید علاوه بر پرداخت هزینه از طریق شعبه بانک نسبت به رفع سو اثر از چک برگشتی خود اقدام نماید و شعبه اطلاعات مشتری را اخذ و از طریق سامانه بانک مرکزی برای رفع سوء اثر چک برگشتی را دنبال می کند که معمولا پس از مدت 10 الی 15 روز رفع خواهد شد.
زاهرپور در خصوص اینکه اعتبار چک بالاتر است یا سفته، ابراز کرد: را ه های وصول وجه چک بیشتر از راه های قانونی وصول سفته است.
وجه چک از طریق مراجع حقوقی کشور و مراجع کیفری نیز قابل وصول است.
YYYYYYYYYYY وی ادامه داد: همچنین وجه چک را می توان از طریق دوایر اجرای ثبث نیز جهت وصول پیگیری نمود ولی سفته تنها از طریق مراجع حقوقی قابل پیگیری می باشد اگر از این منظر به موضوع نگاه شود با توجه به اینکه راه های بالقوه وصول چک بیشتر است بنابراین می توان چک را دارای اعتباری بالاتر از سفته قلمداد کرد البته در این زمینه نظر حقوقدانان متفاوت می باشد.
این کارشناس در خصوص اینکه در حال حاضر قیمت فروش سفته چه قدر می باشد گفت: برای خرید یک فقره سفته یک میلیون تومانی از بانک ملی، متقاضی باید 30 هزار ریال هزینه نماید.
وی در خصوص اینکه تفاوت هر یک از برگه های سفته با اسکناس چیست تببین کرد: سفته طبق ماده 307 قانون تجارت سندی است که به موجب آن امضا کننده تعهد می کند مبلغی عند المطالبه در وجه حامل به شخص معین حواله کند.
وکیل پایه یک دادگستری در پایان اذعان کرد: شعبه به دستور صاحب حساب نسبت به رفع انسداد وجه اقدام می کند، بعد از آن تکلیفی در خصوص چک برگشتی به دارنده چک نخواهد داشت و در صورت مراجعه دارنده چک، وجه مذکور قابل پرداخت می باشد.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان