۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین گرمابه "آخوند" هر روز ویران‌تر از روز قبل می‌شود
کد خبر: ۱۳۹۴۴۸ نویسنده: ملیحه گل‌محمدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۷ ساعت: ۸:۵۱ ↗ لینک کوتاه

یکی از راهنمایان گردشکری استان در مصاحبه با صبح قزوین:

گرمابه "آخوند" هر روز ویران‌تر از روز قبل می‌شود

یکی از راهنمایان گردشکری استان گفت: گرمابه "آخوند" یکی از آثار تاریخی و ارزشمند شهر قزوین و بنا شده در محله‌های پایین‌شهر است که به دلیل عدم مرمت و بازسازی در سال‌های اخیر بیش از پیش تخریب شده و روبه ویرانی گذاشته است.

گرمابه "آخوند" هر روز ویران‌تر از روز قبل می‌شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، استان قزوین به عنوان یکی از استان‌های همجوار پایتخت، منبعی غنی از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی را در خود جای داده که حتی گاهی از نظر ساکنان این شهر کهن نیز دور مانده است؛ در همین راستا پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین در نظر دارد طی هفته‌های آتی مرتبا به معرفی این شگفتی‌های طبیعی و باستانی بپردازد.

ملیحه گل‌محمدی یکی از راهنمایان گردشگری استان در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، به معرفی گرمابه آخوند به عنوان یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند قزوین پرداخت.

کوچه پس کوچه‌های زیبای شهر قزوین هر کدام نام و مشخصه جداگانه‌ای برای خود دارند، این امر نشان دهنده اصالت و هویت اهالی ساکن در این محلات است.

در زمانی نه چندان دور تمامی این محلات رونق و شکوفایی خاص خود را داشتند و جزو مناطق اعیان نشین شهر به حساب می‌آمدند اما اکنون با بزرگ شدن و پیشرفت شهر رونق سابق خود را از دست داده و جزو مناطق پایین شهر به حساب می‌آیند؛ با تمام این تفاسیر این محلات هنوز هم همان لطافت و صمیمت قدیم را در خود جای داده‌اند.  

محله آخوند

وقتی در این محلات قدم می‌زنی به هیچ عنوان احساس غربت به انسان دست نمی‌دهد چراکه ساکنین این محلات بسیار مهربان و مهمان‌نوازند و به دنبال گوش شنوایی برای بیان خاطرات گذشته خود هستند.

یکی از این محلات زیبا و خاطره‌انگیز قزوین محله آخوند نام دارد که در بافت تاریخی شهر قزوین قرار دارد، شکل‌گیری و گسترش این محله به دوره صفویان باز می‌گردد، درست زمانی که قزوین به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده و رو به پیشرفت و آبادانی نهاده بود.
آرامگاه ملاخلیلا

نام این محله به علت وجود مقبره دانشمند مشهور دوره صفویه ملا خلیلا فرزند الغازی قزوینی انتخاب شده است، وی از شیوخ محدثین و علمای اخباریه شیعه بوده است که در حوزه درس شیخ بهایی از علوم عقلی بهره‌مند گشته و به مقام والای اجتهاد رسیده است و طبق وصیت خود در محل تدریس خود به خاک سپرده شده است.

در محله آخوند بناهای تاریخی متعددی وجود دارد، یکی از این بناهای تاریخی گرمابه آخوند نام دارد اما متاسفانه چند سالی است که به دست فراموشی سپرده شده است.

گرمابه آخوند در شمال مرکز محله آخوند واقع گردیده و نام خود را نیز از همان محله گرفته است، طبق گفته مالک قبلی آن آقای حسن سلمانیان، بنای فعلی گرمابه 50 سال قبل بر روی جرزها و بقایای ویران گرمابه اصلی ساخته شده است. 
حمام آخوند زمانی که هنوز سالم بوده

این گرمابه در سال 84 از مالک اصلی خریداری شده و با شماره 13394 به ثبت رسیده است.
ورودی حمام

طبق گفت اهالی محل و همسایگان، این گرمابه تا سال های 80-81 فعال بوده و مردم از آن استفاده می‌کردند، اما با بالا رفتن هزینه ها کم کم رو به تعطیلی گذاشته است.
چال حوض

این گرمابه به شکل گرمابه‌های دوره پهلوی ساخته شده و در قسمت سربینه یا رختکن دارای کمدهای متعددی است تا افراد لوازم خود را در آن قرار دهند، این فضا دارای هیچ پونه تزییناتی نیست و بسیار ساده ساخته شده است.
رختکن حمام 

در بین فضای رختکن و گرمخانه فضای بسیار کوچکی در زمین قرار دارد با نام پاشویه، این قسمت مکانی بوده که افراد در هنگام ورود و خروج پاهای خود را شست و شو می‌دادند.

وارد فضای گرمخانه که می‌شویم قسمتی از آن به صورت دوشی و قسمتی دیگر نیز به صورت عمومی است.

پشت فضای فعلی گرمخانه قسمت‌های قدیمی حمام مانند چال حوض، آب انبار و ... قرار داد اما متأسفانه سال گذشته به علت ترکیدگی لوله اصلی آب و جاری شدن آب فراوان به داخل حمام آسیب فراوانی دیده است.
تخریب به دلیل ترکیدگی لوله آب 

این بنا در سال‌های اخیر مرمت و بازسازی نشده و متأسفانه هر روز بیشتر رو به ویرانی می‌گذارد.
دوش حمام

امید است با احیا و مرمت این گرمابه و دادن کاربری‌های متعدد به آن و بازگشایی سایر بناهای زیبای محله آخوند به رونق و شکوفایی این محله قدیمی کمک شده تا دیگر شاهد مهاجرت افراد بومی و قدیمی از این محله و محلات قدیمی دیگر نباشیم.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان