۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین اسناد فساد فدراسیون‌کفاشیان را ارائه خواهیم کرد
کد خبر: ۱۳۹۳۳۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ساعت: ۱۵:۴۲ ↗ لینک کوتاه

پورمختار:

اسناد فساد فدراسیون‌کفاشیان را ارائه خواهیم کرد

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تمام قد از گزارشی که درباره فساد در فوتبال منتشر شده است حمایت کرد.

 اسناد فساد فدراسیون‌کفاشیان را ارائه خواهیم کرد
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین ، محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، تمام قد از گزارشی که درباره فساد در فوتبال منتشر شده است حمایت کرد. او می‌گوید که اصل گزارش بیش از یکصد صفحه است و در آن گزارش همه جز‌ئیات درباره مفاسد فوتبال وجود دارد. او همچنین از اتهامی‌که به علی کفاشیان وارد کرده و او را متهم ردیف اول فساد در فوتبال خوانده است دفاع می‌کند و می‌گوید به زودی اسناد این ادعا را نیز منتشر خواهد کرد. با رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره گزارش جنجالی‌شان در خصوص فساد در فوتبال همصحبت شدیم که متن گفت‌وگوی ایلنا با پورمختار را می‌خوانید.

آقای پورمختار! شما آقای کفاشیان را به‌عنوان متهم ردیف اول فساد در فوتبال معرفی کردید. موضوعی که البته با واکنش ایشان روبه‌رو شد و در پاسخ به صحبت شما، قوه‌قضائیه را نهاد ذی‌صلاح برای رسیدگی به این مطلب دانستند.

خب اینکه مورد خاصی نیست. نظر همانی هست که من اعلام کردم، در هر صورت ایشان به‌عنوان رئیس فدراسیون و مدیر عالی فوتبال در امر نظارت و برنامه‌ریزی مسئولیت داشته است. انتظارها این بود که او با مسائلی که نوعا از همه آنها مطلع بوده، برخورد کند اما آقای کفاشیان این انتظارها را برآورده نکرده است. مگر می‌شود که ایشان از مسائلی که در فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاه‌ها می‌گذرد ‌بی‌اطلاع باشد. به همین دلیل این مسئولیت در درجه اول متوجه ایشان است. این هم که ایشان می‌گوید تخلف در فوتبال هست ولی فساد نیست، بازی با الفاظ است. خب ایشان می‌خواهد اسم فسادهای فوتبال را تخلف بگذارد. مهم نیست. مگر تخلف غیر از فساد است؟ از این نظر ایشان به‌عنوان مسئول اول و اصلی فساد در فوتبال مورد اتهام قرار دارد. فسادهایی که اثبات شده‌اند و همه چیز درباره‌شان روشن است. ایشان باید برای علل این فساد پاسخگو باشد و همچنین باید پاسخگوی این موضوع باشد که چه کارهایی برای جلوگیری از این فساد انجام داده است.

‌گزارش کمیسیون اصل نود در خصوص فسادهای فوتبال با واکنش‌های متفاوتی همراه شد. عده‌ای موافق منتشر شدن این گزارش هستند و عده‌ای هم مخالف آن، اما از کلی بودن گزارش و نپرداختن به جزئیات این مفاسد ایراد گرفته‌ شده است. آیا برنامه‌ای برای پرداختن ریشه‌ای‌ به جزئیات این موضوع دارید؟

بله، ببینید برای این گزارش ما وقت زیادی نداشتیم و برای قرائت آن حتی نیم ساعت بیشتر زمان نداشتیم. به همین دلیل مجبور بودیم یکسری از کلیات را در مجلس بخوانیم. درحالی که اصل گزارش بیش از یکصد صفحه است و مستندات خیلی زیادی هم دارد و به خاطر اینکه ما بتوانیم به همه اینها به صورت مختصر و مفید اشاره کنیم، مجبور بودیم‌ به کلیات بسنده کنیم.

سوال دیگری که در این بین وجود دارد اینکه چرا کمیسیون اصل ‌نود تصمیم گرفت بحث مبارزه با فساد در ورزش را از فوتبال شروع کند؟ آیا دلیل خاصی در این کار وجود داشت و اینکه آیا در آینده به بحث فساد در ورزش‌های دیگر هم پرداخته خواهد شد یا خیر؟

خب ببینید فوتبال از نظر گردش مالی، در میان ورزش‌ها بیشترین بودجه را به خود اختصاص می‌دهد و گردش مالی فوتبال بالاخره طبق چیزی که بیان شده بیش از 1000 میلیارد در طول سال است و مجموعه افرادی که درگیر آن هستند و مسائلی که در این رشته وجود دارد بیش از سایر رشته‌ها است. البته ممکن است که در ورزش‌های دیگر هم فساد داشته باشیم ولی فعلا فوتبال بیشتر از همه رشته‌های دیگر درگیر فساد است بنابراین اگر با همت مسئولان در دستگاه‌های مختلف و پیگیری‌هایی که ما تا آخر خواهیم داشت، به نتیجه برسد، حتما در سایر رشته‌ها هم اثر خواهد داشت.

فکر می‌کنیم تهیه این گزارش خودش نشان‌دهنده عزم جدی شما برای مبارزه با فساد است. اما آیا این موضوع تا انتها و تا زمان رسیدن به یک نتیجه مطلوب پی‌گیری خواهد شد؟ آیا حتی اگر افراد دانه‌درشت فوتبال درگیر این فساد باشند، با آنها برخورد خواهد شد؟

طبیعتا همین‌طور خواهد شد. ما این عزم و اراده را از اول نشان دادیم و مطمئن باشید که تا آخر هم این پرونده را پیش خواهیم برد. اصلا دلیل اصلی تهیه این گزارش این بود که عزم جدی ما برای مبارزه با فساد نشان داده شود و در این راه به هیچ وجه به نام افراد توجهی نخواهد شد و هر کسی در هر جایگاهی درگیر موضوع فساد در فوتبال باشد، با آن برخورد خواهد شد.

طبق گفته کارشناسان، انتقادی که به این گزارش وارد است این است که باتوجه به روی کار آمدن آقای کفاشیان در دولت قبلی، به نظر می‌رسد نگاه به بعضی مسائل سیاسی بوده‌ و گرایشات سیاسی در این گزارش دخیل بوده است. نظر شما در این باره چیست؟

من واقعا نمی‌دانم منظور دوستان از سیاسی بودن گزارش چیست. تهیه این گزارش هیچ ربطی به زمان روی کار آمدن آقای کفاشیان ندارد و اینطور نبوده که بگویم ایشان در دولت قبلی انتخاب شد پس باید این گزارش تهیه شود. متن گزارش خودش نشان دهنده این واقعیت است که مسائل سیاسی در این موضوع دخیل نبوده است. نگاه کمیسیون برای آماده کردن این گزارش، فارغ از نگاه سیاسی بوده است و من این انتقاد را صحیح نمی‌دانم.

آقای کفاشیان در صحبت‌های خود گفته‌اند شما که ایشان را به‌عنوان متهم ردیف اول فساد در فوتبال معرفی کرده‌اید، باید این اتهامات را با سند اثبات کنید. آیا شما سندی در مورد تخلفات ایشان دارید؟

بله، حتما این اسناد را در زمان خودش منتشر خواهیم کرد و مطمئن باشید برای صحبتی که مطرح کردم سند هم وجود دارد.

بعد از فوتبال، برای مبارزه با فساد وارد چه ورزشی خواهید شد؟

فعلا مبارزه با فساد در فوتبال در اولویت ما قرار دارد. ما معمولا اگر شکایتی وجود داشته باشد ورود خواهیم کرد و در فوتبال هم چون شکایات متعددی وجود داشت، به موضوع فساد پرداختیم. حالا در رشته‌ها و فدراسیون‌های دیگر هم اگر شکایتی در زمینه فساد ارائه شود، قطعا ما آن را پیگیری خواهیم کرد. ضمن اینکه خود وزارت ورزش هم راجع به سایر فدراسیون‌ها دستش بازتر است و اختیار رسیدگی بیشتری دارد و من فکر می‌کنم اگر وزارت ورزش هم در این عرصه ورود کند و فعال باشد، حتما نتیجه خوبی خواهیم گرفت.

همان‌طور که می‌دانید فوتبال ورزش بسیار محبوبی در میان مردم است و در چند سال اخیر بحث فساد در این رشته، یکی از دغدغه‌های علاقه‌مندان به این ورزش بوده است. از زمان تهیه و ارائه این گزارش تاکنون، چه بازخوردی از مردم داشته‌اید؟

بعد از اینکه این گزارش تهیه و ارائه شد، خیلی‌ها اعلام نظر و رضایت کردند و حتی بعد از قرائت گزارش افرادی با ما تماس گرفتند و گفتند اطلاعات جدید دیگری در این زمینه دارند و برای ارائه این اطلاعات اعلام آمادگی کرده‌اند. ما هم امیدوار هستیم که به یاری خدا در این مورد به‌خصوص به یک سرانجام بسیار خوب و مثبتی برسیم.
انتهای پیام/7008

منبع: ایلنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان