۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین روحانیون باید مروج فرهنگ وقف در میان مردم باشند
کد خبر: ۱۳۹۳۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ساعت: ۱۵:۱۳ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

روحانیون باید مروج فرهنگ وقف در میان مردم باشند

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: روحانیون و طلاب باید در جهت آگاهی بخشی و توسعه عمل وقف در جامعه تلاش کنند و با بیان تاثیرات مهم عمل وقف مردم را نیز به مشارکت در این امر پسندیده ترغیب کنند.

روحانیون باید مروج فرهنگ وقف در میان مردم باشند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، همایش بزرگداشت عالم واقف مرحوم میرزا مسعود شیخ الاسلام با حضور مسئولان استانی در مسجد شیخ الاسلام قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین در این مراسم با تشکر از مسئولان اجرای برنامه اظهار کرد: یکی از بهترین شیوه‌های ترویج فرهنگ وقف در جامعه برگزاری چنین همایش‌هایی با حضور متمولین و خیرین در سطح استان است.

وی افزود: مرحوم میرزا مسعود شیخ الاسلام یکی از افرادی بود که بر اجرای این سنت الهی اهتمام ورزید و با وقف اموال خود در سال 1325 هجری قمری آثار ماندگاری از خود بر جای گذاشت که اثرات آن برای همیشه باقی می‌ماند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تاکید بر توسعه فرهنگ وقف خاطرنشان کرد: مروجان فرهنگ وقف باید در جهت آگاهی بخشی و توسعه عمل وقف در جامعه تلاش کنند در این راستا روحانیون و طلبه‌ها می‌توانند با بیان تاثیرات مهم عمل وقف دیگران را نیز به مشارکت در این امر پسندیده ترغیب کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهداف انجام عمل وقف اظهار کرد: تعلیم و تعلم رایگان، تاسیس مراکز علم و عبادت، تهیه آب و آبیاری، معالجه و درمان بیماران از جمله اهداف وقف به شمار می‌آیند.

امام جمعه قزوین ادامه داد: وقف مرحوم شیخ الاسلام در واقع تلفیقی از دو عمل خیرِ تاسیس مرکز علمی و هم مرکزی برای عبادت است که بسیار حکیمانه و مومنانه بوده و ثمره این شجره طیبه می‌تواند برای همیشه ماندگار باشد زیرا دنیا مزرعه آخرت است.

در ادامه حجت الاسلام علی عباسی، رئیس حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: انجام وقف در مبنای دینی بر پایه اصل ایثار، اعتقاد به معاد، توکل به خدا و ایمان به مبدآ بنا شده و انسانی که با از خودگذشتگی از دارایی خود بگذرد، می‌تواند واقف باشد.

وی در ادامه بیان کرد: چنین شخصی به خوبی آگاه است که اموال وقف شده دارای منشا اثر است و در سرای جاودانه ابدیت موجب روسفیدی او در نزد پروردگار متعال و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می‌شود.

رئیس حوزه علمیه قزوین تاکید کرد: گاه یک انسان زمینه سعادت انسان‌های بی‌شماری را فراهم می‌کند به طور مثال با تاسیس حوزه علمیه شرایط تحصیل علوم دینی برای سایر افراد جامعه را مهیا می‌کند که آنها در آینده هدایت جامعه را بر عهده خواهند داشت بدین شکل شخص واقف در ثواب و اجر علمای پرورش یافته در این حوزه علمیه سهیم می‌شود.

وی اظهار کرد: عمل وقف در ظاهر امری شخصی به نظر می‌آید اما با دقت در آن متوجه می‌شویم امر اجتماعی بسیار بزرگی است که در حقیقت معامله با خداست.

عباسی در پایان گفت: روحانیونی که با استفاده از موقعیت خود در راستای گسترش فرهنگ وقف و احیاء آن در جامعه می‌کوشند نیز در ثواب این امر پسندیده شریک خواهند بود.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان