۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ایران به اتباع همه کشورها به جز ۹ کشور در فرودگاه روادید اعطا می‌کند
کد خبر: ۱۳۹۳۳۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ساعت: ۱۵:۱۱ ↗ لینک کوتاه

سخنگوی وزارت خارجه:

ایران به اتباع همه کشورها به جز ۹ کشور در فرودگاه روادید اعطا می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست هفتگی خود با رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن پاسخگویی به سوالات خبرنگاران به تشریح آخرین مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل منطقه و بین‌المللی پرداخت.

ایران به اتباع همه کشورها به جز ۹ کشور در فرودگاه روادید اعطا می‌کند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، در این نشست خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر سفر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان به ترکیه پرسید که این دیپلمات ارشد در پاسخ گفت: همانطور که پیش از این گفتم قرار است در شش ماه اول سال 2016 تبادل هیأت‌های بین دو کشور در سطوح مختلف انجام شود.

وی در همین راستا افزود: با توجه به برگزاری اجلاس سران کشورهای همکاری اسلامی در اواخر فروردین‌ماه در ترکیه، مقامات این کشور از آقای روحانی برای شرکت در این اجلاس دعوت به عمل آورده‌اند.

جابری انصاری با بیان اینکه دعوت در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: بر اساس توافقات دو کشور و در چارچوب روابطی که بین دو کشور وجود دارد ضرورت نوع شرکت و سطح شرکت ایران در این اجلاس بررسی و در مورد آن اتخاذ تصمیم می‌شود و به اطلاع افکار عمومی رسانده می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون برای این سفر و سفرهای دیگری که در سطوح مختلف قرار است بین دو کشور صورت بگیرد، تاریخ دقیقی مشخص نشده است.

در ادامه این نشست، خبرنگاری خطاب به جابری انصاری گفت که به تازگی عراقچی در جریان سفری که به اصفهان داشته اعلام کرده که قرار است ایران ویزای 30 روزه فرودگاهی برای اتباع 180 کشور جهان در هنگام ورود به ایران در فرودگاه صادر کند. مکانیسم این موضوع چگونه خواهد بود که جابری انصاری در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع خود و برای تسهیل حضور توریست‌ها و گردشگران در کشور با توجه به جاذبه‌های گردشگری و توریستی فراوانی که در ایران وجود دارد اقدام به اتخاذ یک تصمیم ملی کرده است که بر اساس این تصمیم اتباع همه کشورهای جهان به استثناء 9 کشور در هنگام ورود به ایران ویزای فرودگاهی دریافت می‌کنند. این تصمیم بر اساس منافع ملی اتخاذ شده و امیدواریم که مورد استقبال قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورها از این موضوع استثناء هستند و درخواست صدور روادید در مورد آنها بر اساس روال‌های عادی و عمومی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: از جمله این کشورها می‌توان به ایالات متحده و انگلیس اشاره کرد.

اتباع همه کشورهای جهان به استثناء 9 کشور در هنگام ورود به ایران ویزای فرودگاهی دریافت می‌کنند.
جابری انصاری تأکید کرد: فهرست کامل این 9 کشور در اطلاعیه‌ای به اطلاع افکار عمومی رسانده می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که در ابتدای نشست مطبوعاتی خود به خبرنگاران فرا رسیدن میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار را تبریک گفت در پاسخ به سوالی در ارتباط با مباحث مطرح شده مبنی بر دخالت نظامی ترکیه در سوریه و اینکه آیا در جریان سفر هفته گذشته رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه به ترکیه در مورد مسائل منطقه از جمله سوریه بین مقامات دو کشور بحث و گفت‌وگویی صورت گرفته است، تصریح کرد: سفر جناب آقای رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه به ترکیه در راستای روابط دو کشور و انجام سفر هیأت‌های مختلف بین ایران و ترکیه انجام شد. در انجام این سفر مقامات دو کشور در مورد مسائل دوجانبه و مسائل منطقه گفت‌وگوهایی داشتند. سفر انجام شده سفر موفقی بود.

وی خطاب به این خبرنگار گفت: موضوعی که اشاره کردید (سوریه) جزو مسائل اختلافی بین ایران و ترکیه است. ایران معتقد است که بحران سوریه به دلیل مداخله‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی به یک بحران پیچیده و چندلایه تبدیل شده است و هرگونه اقدام جدیدی در این کشور بدون هماهنگی با دولت سوریه و بر اساس حق حاکمیت ملی سوریه و احترام به این حق تنها منجر به پیچیده‌تر شدن بحران و تشدید اقدامات تروریستی در این کشور خواهد شد.

هرگونه اقدام جدیدی در سوریه بدون هماهنگی با دولت سوریه و بر اساس حق حاکمیت ملی سوریه و احترام به این حق تنها منجر به پیچیده‌تر شدن بحران و تشدید اقدامات تروریستی در این کشور خواهد شد.
جابری انصاری با اشاره به سیاست برخی کشورهای منطقه درمورد بحران سوریه و توجه آنها به مقوله نظامی‌گری در این ارتباط، گفت: ما معتقدیم که ادامه سیاست‌های گذشته موجب تشدید بحران و پیچیده‌تر شدن این بحران می‌شود و اثرات سوئی را از نظر صلح و ثبات برای فضای منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت و مناسب است که تمام کشورها پیش از هرگونه اقدامی این مسأله را مورد توجه قرار دهند.

روز گذشته جمهوری اسلامی ایران و همچنین دولت سعودی اعلام کردند که سفارتخانه‌های سوئیس در تهران و ریاض به عنوان حافظ منافع دو کشور عمل خواهند کرد. در این راستا خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که بر اساس چه معیارها و فاکتورهایی سوییس به عنوان کشور حافظ منافع انتخاب شده است و آیا تعیین کشور حافظ منافع به این معناست که امیدی برای احیای روابط بین دو کشور وجود ندارد که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: قبلاً چند بار عرض کرده‌ام که وقتی قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور رخ می‌دهد اگر در چنین شرایطی منافع مشترکی بین دو کشور وجود داشته باشد و این اقتضاء صورت بگیرد که حداقل مجاری دیپلماتیک بین دو کشور باز باشد از جمله سازوکارهایی که در این چارچوب مدنظر گرفته می‌شود انتخاب کردن کشوری به عنوان حافظ منافع است.

وی در این چارچوب توضیح داد: دو کشور ایران و عربستان به این جمع‌بندی رسیدند که مسائل و ضروریاتی وجود دارد که کشوری را به عنوان حافظ منافع انتخاب کنند از جمله در بحث حج و صدور روادید برای حجاج و برخی از مسائل دیگر که در شرایط قطع روابط وجود حافظ منافع را اقتضا می‌کند.

وی افزود: در همین چارچوب ایران از سوییس درخواست کرد که به عنوان حافظ منافع ایران در ریاض عمل کند و درخواست مشابهی نیز از سوی عربستان در همین چارچوب به سوئیس داده شد که سوئیس بعد از طی مراحل اجرایی و بررسی این درخواست‌ها این موضوع را پذیرفت که حافظ منافع ایران در عربستان و حافظ منافع عربستان در ایران باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار کرد: نوع روابط دو کشوری که با یکدیگر قطع ارتباط کرده‌اند با کشوری که به عنوان حافظ منافع انتخاب می‌شود بسیار مهم است و عموماً کشوری به عنوان حافظ منافع انتخاب می‌شود که با دو کشور دارای روابط حسنه باشد و این موضوع در مورد سوئیس مصداق داشت.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر سردار دهقان به مسکو پرسید و گفت آیا در جریان این سفر قرار است قراردادهای نظامی بین دو کشور بسته شود و جریان انتقال موشک‌های اس-300 به تهران انجام شود که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این خبرنگار، اظهار کرد: ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف روابط گسترده‌ای دارند. روابط دو کشور در زمینه سیاسی در عالی‌ترین سطح قرار دارد و یکی از آسیب‌هایی که در روابط دو کشور وجود داشته عدم همخوانی روابط عالی سیاسی با سطح روابط اقتصادی بین دو کشور بوده است. در طی سال‌های گذشته تلاش شده که سطح روابط اقتصادی نیز به مانند سطح روابط سیاسی ارتقاء پیدا کند و حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور گسترش پیدا کند و اکنون در مرحله پسابرجام زمینه گسترده‌تری برای تحقق این هدف فراهم شده است.

وی با تأکید مجدد مبنی بر اینکه روابط بین ایران و روسیه بر اساس تبادل هیأت‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی صورت خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: سفر آقای دهقان به مسکو نیز در همین چارچوب و در راستای گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف صورت گرفته است.

موضوع اس-300 مسیر توافق و اجرایش را بر اساس توافقات قبلی دو کشور طی کرده و نهایی شده است و در حال انتقال به ایران است.
جابری انصاری به موضوع اس-300 نیز اشاره کرد و گفت: موضوع اس-300 مسیر توافق و اجرایش را بر اساس توافقات قبلی دو کشور طی کرده و نهایی شده است و در حال انتقال به ایران است.

اجلاس هفته گذشته مونیخ برای حل بحران سوریه موضوع بعدی بود که مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت، چنان که در این نشست خبرنگاری در این چارچوب پرسید که با توجه به برگزاری چهارمین اجلاس حل بحران سوریه در مونیخ و اختلاف نظری که بین کشورهای شرکت کننده در این اجلاس در مورد تعیین فهرست‌ گروه‌های تروریستی و معارض در سوریه وجود دارد آیا امیدی برای حل این اختلاف و چشم‌اندازی برای این نشست‌ها وجود دارد یا نه که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: همانطور که پیش از این گفته‌ام یکی از مسائل اساسی در نشست‌های حل بحران سوریه تعیین شدن فهرست گروه‌های تروریستی و گروه‌های معارضین در این کشور بوده است.

او با بیان این که یکی از اصول محوری نشست‌های حل بحران سوریه تلاش جهت برگزاری گفت‌وگوی سوری- سوری بین دولت سوریه و گروه‌های معارض مسالمت‌جو است، ادامه داد: در این راستا تعیین گروه‌های تروریستی و گروه‌های معارض بسیار مهم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که تاکنون بر اساس نشست‌های قبلی و هم‌چنین اسناد شورای امنیت سازمان ملل دو گروه داعش و هم‌چنین جبهه النصره (شاخه سوری القاعده) به عنوان دو گروه تروریستی در سوریه شناخته شده‌اند، تصریح کرد: در مورد دیگر گروه‌های تروریستی در این کشور اختلاف نظرهایی بین کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس حل بحران سوریه وجود دارد و تلاش برای حل این اختلاف‌ها در مسیر رایزنی و گفت‌وگو است. چرا که رسیدن به یک توافق اجماعی در این زمینه اختلافی بسیار مهم است و می‌تواند مسیر گفت‌وگوها در حل بحران سوریه را به سمت نتیجه دادن به پیش ببرد.

موضوع پناهندگان ایرانی در بلژیک در حال پیگیری است
خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که به تازگی اخباری منتشر شده مبنی بر این که از 86 پناهنده‌ای که اخیراً در بلژیک دچار مشکلاتی شده‌اند 81 نفر آن‌ها ایرانی بوده‌اند که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: از ابتدایی که این موضوع مطرح شد نمایندگی ایران بررسی و پیگیری این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و نتیجه نهایی این بررسی‌ها را به رسانه‌های گروهی اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: به طور کلی موضع اصولی ایران این است که اگر به هر دلیلی اتباعی از ایران در مسیر مسأله پناهندگی قرار بگیرند و در این مسیر با توجه به مشکلاتی که برایش پیش می‌آید مایل به بازگشت به کشور باشد، نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور تلاش می‌کنند که در رایزنی با آن کشور زمینه بازگشت این افراد را به ایران فراهم کنند.

وی خطاب به این خبرنگار گفت: موضوع مورد سوال شما همان‌طور که اشاره کردم در حال پیگیری است.

در این نشست مطبوعاتی، نماینده یکی از رسانه‌های گروهی خطاب به جابری انصاری گفت که تحولات سوریه باعث شده که مسأله فلسطین و لبنان تحت‌الشعاع قرار بگیرد و به مانند قبل توجهی به تحولاتی که در این منطقه در حال رخ دادن است،‌ صورت نگیرد که جابری انصاری گفت: موضوعی که شما اشاره کردید نکته دقیقی است. تعداد و عمق درگیری‌ها و رویارویی‌ها در منطقه آن‌قدر متنوع و پیچیده شده که با کمال تأسف مسأله فلسطین را که مسأله اول جهان اسلام است تحت‌الشعاع خود قرار داده است. ایران همواره در رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماتیک خود بر این مسأله تأکید دارد که جهان اسلام، دولت و کشورهای اسلامی باید بر موضوع فلسطین و اشغالگری رژیم صهیونیستی تمرکز کنند و عملاً اجازه این موضوع را ندهند که رژیم صهیونیستی از وضعیت جاری منطقه به سود خود و برای پیشبرد اهداف اشغالگرایانه و تروریستی خود سود ببرد و این سیاست ایران است و ما امیدواریم با مفاهمه مشترک با دولت‌ها و ملت‌های منطقه زمینه بازگشت مجدد توجه‌ها و اهتمام‌ها به مسأله فلسطین و اشغالگری صهیونیست‌ها فراهم شود.

همین خبرنگار از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ریاست جمهوری لبنان و مسائل مطرح در این زمینه پرسید که جابری انصاری گفت: همان‌طور که بارها گفته‌ام موضوع ریاست جمهوری لبنان موضوع داخلی لبنان است و باید در این موضوع توافقی بین مسیحیان لبنان و سپس در بین دیگر گروه‌های سیاسی لبنان برای تسهیل این موضوع فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر این که ایران هرگونه توافق ملی در این زمینه را تأیید می‌کند و در راستای تسهیل آن تلاش خواهد کرد، خاطرنشان کرد: ولی همان‌طور که بارها گفته‌ایم تصمیم‌گیری اصلی در این زمینه مربوط به ملت لبنان و گروه‌های سیاسی این کشور است.

در ادامه نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران، خبرنگاری از جابری انصاری پرسید که آیا بعد از اجرای برجام جلسه هیأت نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است با توجه به این که وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این اعلام کرده بود که در این هیأت تحریم‌های آمریکا علیه 11 شرکت ایرانی و چینی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آیا این تحریم‌ها نقض برجام است یا نه؟ که این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ گفت: هیأت نظارت بر اجرای برجام به عنوان یک هیأت ملی در مسیر اجرای برجام نشست‌های مرتبط با خود را داشته و خواهد داشت و تصمیمات ملی مربوط به برجام را اتخاذ می‌کند. در مورد سوال پرسش شده نیز این هیأت نشست داشته است اما همان‌طور که قبلاً نیز اعلام کرده‌ام سازوکار اطلاع‌رسانی در مورد جلسات این هیأت باید توسط خود هیأت و شورای عالی امنیت ملی مشخص شود و سپس به اطلاع افکار عمومی رسانده شود.

چندی پیش خبری در رسانه‌ها به نقل از دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح شد مبنی بر این که در جریان آزادی زندانیان آمریکایی از ایران، جمهوری‌خواهان آمریکایی از ایران خواسته بودند که آزادی این زندانیان را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موکول کند ولی ایران بر اساس منافع ملی خود عمل کرده و این درخواست را نپذیرفت. در همین چارچوب خبرنگاری با اشاره به این موضوع خطاب به جابری انصاری گفت که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات آقای شمخانی از آن چه که گفته شده ابراز بی‌اطلاعی کردند، نظر وزارت امور خارجه در این مورد چیست؟ که انصاری در پاسخ به این خبرنگار، گفت: شما باید جزییات این مطلب را از مرجع اعلام کننده خبر جویا شوید.

وی تصریح کرد: گفت‌وگوهای مربوط به آزادی این افراد از لحاظ اجرایی توسط نهاد مربوطه دنبال می‌شد و شورای عالی امنیت ملی نیز بر این موضوع نظارت داشت.

خبر منتشر شده مبنی بر سفر داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به تهران سوال دیگری بود که یکی از خبرنگاران از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید و در این راستا خبرنگار سوال کننده ادامه داد این سفر چه زمانی انجام خواهد شد و اگر ترکیه به سوریه حمله کند این موضوع چه تأثیری بر روابط ایران و ترکیه خواهد داشت؟ که او پاسخ داد: اراده مشترکی از سوی ایران و ترکیه برای تمرکز بر منافع مشترک گسترده دو کشور و مهار و مدیریت اختلافات موجود بین دو کشور در خصوص برخی از مسائل منطقه از جمله سوریه وجود دارد. سفر معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در همین چارچوب انجام شد و در توافق بین دو کشور تصمیم بر این گرفته شد که در شش ماه نخست سال 2016 تبادل‌ هیأت‌هایی بین دو کشور تا عالی‌ترین سطوح صورت بگیرد و این موضوع در دستور کار دو کشور است.

وی ادامه داد: امیدواریم مسائل اختلافی بین ایران و ترکیه با سیاست‌های هوشمندانه دو کشور مدیریت شود و زمینه برای گسترش هرچه بیش‌تر روابط دو کشور که نقش اساسی و مهمی در محیط بین‌المللی خود دارند، فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کشورهای بحرین و سودان نیز چندی پیش هم‌سو با عربستان روابط خود را با ایران قطع کردند و آیا این دو کشور به مانند عربستان کشوری را به عنوان حافظ منافع خود در ایران انتخاب کرده‌اند یا نه؟ اعلام کرد: تا این لحظه بحثی در این مورد نبوده است.

سخنان اخیر مدودف، نخست‌وزیر روسیه در اجلاس امنیتی مونیخ مبنی بر این که خاورمیانه به سمت جنگ جهانی سوم به پیش می‌رود، موضوع دیگری بود که در این نشست مطبوعاتی از جابری انصاری پرسیده شد که وی در پاسخ گفت: اظهارات ایشان، اظهاراتی روشن بود و نیازی به تبیین دیگران نیست.

عربستان در سال‌های اخیر سیاست تنش‌آفرینی و بحران را دنبال کرده است
همین خبرنگار در ادامه از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که به تازگی برخی از کشورهای اروپایی در اجلاس این اتحادیه صحبت از تحریم تسلیحاتی عربستان کرده‌اند و آیا آقای ظریف در سفری که به بروکسل دارند با مقامات اتحادیه اروپا در این مورد گفت‌وگو خواهند کرد؟ که این دیپلمات پاسخ داد: آن چه که مشخص است این است که پیچیده شدن مسائل سوریه و تداخلات منطقه‌ای و بین‌المللی در این بحران به نحوی است که هرگونه اقدام جدیدی که تغییر دهنده وضعیت کنونی به شکل اساسی باشد ممکن است تبعات زیادی به همراه داشته باشد. واقعیت این است که عربستان سعودی در سال‌های اخیر در منطقه غرب آسیا و هم‌چنین در ارتباط با کشورهای همسایه‌اش از جمله ایران سیاست تنش‌آفرینی و بحران را دنبال کرده است.

شاهد استفاده از سلاح‌های عربستان به شکلی گسترده توسط گروه‌های تروریستی هستیم
وی با اشاره به قراردادهای نظامی هنگفتی که عربستان با کشورهای اروپایی منعقد کرده، گفت: عربستان از این سلاح‌ها در بمباران مردم یمن استفاده کرده و ما شاهد استفاده مستقیم و غیرمستقیم از این سلاح‌ها به شکلی گسترده توسط گروه‌های تروریستی در خاورمیانه هستیم.

او با بیان این که یک ضرورت و نیاز مشترک در کشورهای غربی و جهانی ایجاد شده که در راستای مبارزه با تروریسم باید منابعی که تروریست‌ها را به شکل مستقیم و غیرمستقیم حمایت می‌کنند و در صدد بحران‌آفرینی هستند مهار شوند چرا که این موضوع امکان موفقیت مبارزه با تروریسم را هموار می‌کند و در برخی از کشورهای اروپایی نیز بر اساس روندی که در افکار عمومی ایجاد شده مطالبی در این زمینه مطرح شده است.

انصاری در این نشست به سیاست اصولی و ثابت ایران برای گسترش همکاری‌ها و تعامل با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: روابط ما با همسایگان، روابطی مبتنی بر پایه‌های تاریخی و پیوندی عمیق بین ملت‌هاست و ما همواره بر گسترش این روابط در چارچوب منافع مشترک و زمینه‌های گسترده همکاری تأکید کرده‌ایم.

سخنان اخیر عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در مورد تعامل با ایران موضوع دیگری بود که در این نشست از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسیده شد. در همین راستا خبرنگاری خطاب به جابری انصاری گفت که وزیر امور خارجه عربستان به تازگی اعلام کرده که این کشور برای برقراری مناسبات عادی با تهران مشکلی ندارد. منظور عادل الجبیر از مناسبات عادی چیست؟ از دیگر سوی آقای ظریف نیز در اجلاس امنیت مونیخ بر آمادگی ایران برای مذاکره و گفت‌وگو با عربستان اعلام آمادگی کردند که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ اعلام کرد: تحقق این موضوع منوط به سیاست عربستان سعودی است و آن چه که مقامات سعودی در زبان بیان می‌کنند در عمل نیز باید به منصه ظهور برسد.

جابری انصاری تصریح کرد: کشوری که روابط خودش را با ایران قطع کرده عربستان است و این کشور است که در یک دهه اخیر سیاست تنش و بحران‌آفرینی در کل منطقه و در تعامل با همسایگانش از جمله ایران را دنبال کرده است و ما امیدواریم آن چه که سعودی‌ها در زبان آن را بیان می‌کنند در عمل نیز شاهد آن باشیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان به اهمیت روابط کشورهای همسایه به یکدیگر اشاره کرد و گفت: همسایگان، همسایه یکدیگر هستند و نمی‌توانند ژئوپلیتیک خود را تغییر دهند. به طور معمول منافع مشترکی برای کشورهای همسایه وجود دارد و ادامه تنش بین کشورهای منطقه و همسایه ضررهایش بیش‌تر از منافعش است. مسیر طبیعی تعامل همسایگان باید مبتنی بر تعامل و همکاری مثبت باشد و سیاست جمهوری اسلامی ایران نیز در این چارچوب است. ما معتقدیم که اگر مشکلی وجود دارد باید از مجاری دیپلماتیک حل شود و اجازه داده نشود که اختلافات بر فضای کلی روابط سیطره پیدا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: متأسفانه عربستان سعودی منافع خود را بر اساس تنش‌آفرینی تعریف کرده و در این راستا اقدام به اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات تندی کرده است. ما امیدواریم که کشور عربستان با تغییر در سیاست‌های اشتباهش زمینه بازگشت روابط دو کشور مبتنی بر مسیر عادی را فراهم سازد.

بحث سوئیفت یکی دیگر از سوالاتی بود که در این نشست مطرح شد. خبرنگاری در این راستا گفت که با گذشت چند هفته از رفع تحریم‌ها هم‌چنان بانک‌های ایرانی به سیستم سوئیفت وصل نشده‌اند و طرف مقابل دلایل فنی را از جمله این که نرم‌افزارهای ایران جدید نیست علت این موضوع اعلام کرده است که جابری انصاری در پاسخ اظهار کرد: موضوع سوئیفت بر اساس توافقات برجام حل شده است و مسیر بازگشت به مسیر طبیعی قبل از تحریم‌ها در این ارتباط در حال طی شدن است. البته اجرای برخی از جزییات و مسائل زمان‌بر است و امیدواریم مشکلات فنی که بعضاً در این زمینه وجود دارد و شما نیز به آن اشاره کردید پشت سر گذاشته شود و ما شاهد عادی شدن کامل وضعیت و بازگشت به شرایط قبل از تحریم‌ها در این چارچوب باشیم.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آمادگی نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور برای برگزاری انتخابات هفتم اسفند پرسید که جابری انصاری در توضیح اظهار کرد: در انتخابات ریاست جمهوری که یک انتخابات ملی است وزارت امور خارجه با همکاری وزارت کشور این زمینه را فراهم می‌کند که اتباع ایرانی در خارج از کشور بتوانند در این انتخابات شرکت کنند و بر اساس سازوکاری که بین دو وزارتخانه وجود دارد زمینه اخذ رأی از اتباع ایرانی خارج از کشور بر اساس تعدادی که در یک منطقه زندگی می‌کنند، فراهم می‌شود.

وی با بیان این که در هر انتخابات ریاست جمهوری فهرست این کشورها بر اساس ملاک قابل توجه اتباع مقیم ایرانی در آن کشور اطلاع‌رسانی می‌شود، ادامه داد: برای انتخابات مجلس شورای اسلامی با توجه به این که این انتخابات به صورت محلی و در هر شهرستانی به صورت جداگانه برگزار می‌شود چنین سازوکاری در نظر گرفته نشده است.

موضوع حصر ارتباطی به کشورهای خارجی ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر لزوم رفع حصر آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد و این که آیا این اظهارات مداخله در امور داخلی ایران نیست گفت: این مسائل از جمله مسائل داخلی کشور است و در مسیر خود در داخل ایران پیگیری می‌شود و ارتباطی به کشورهای خارجی ندارد.

او در مورد مباحث منتشر شده مبنی بر سفر الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان به تهران و تاریخ دقیق این سفر، گفت: در آستانه انجام این سفر، طی بیانیه‌ای تاریخ و دیگر جزییات مربوط به این سفر به اطلاع افکار عمومی رسانده خواهد شد.

در ادامه نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران، خبرنگار یکی از خبرگزاری ‌های اقتصادی از جابری انصاری در مورد اظهارات اخیر وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه ایران باید سهم خود را در بازار نفت بار دیگر به دست آورد،‌ پرسید که این دیپلمات پاسخ داد: این امری است که به طور طبیعی باید رخ دهد. ایران به عنوان یک کشور موثر و یکی از موسسان اوپک پیش از تحریم‌ها بر اساس سیاست داخلی اوپک دارای سهمی در بازار بین‌المللی نفت بود ولی به دلیل تحریم‌ها این سهم بین دیگر کشورها توزیع شد و ما در تلاش هستیم که بار دیگر بتوانیم به سهم خود در این بازار دست پیدا کنیم. البته باید توجه داشت که روندهای اقتصادی زمان‌بر است و تحقق این موضوع دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد.

وی با اشاره به مسیری که در این زمینه در حال طی شدن است، گفت: ما تلاش داریم که به شرایط قبل از تحریم‌ها در این زمینه برگردیم و بتوانیم سهم خود را در این بازار داشته باشیم.

تلاش داریم که به شرایط قبل از تحریم‌ها در این زمینه برگردیم و بتوانیم سهم خود را در بازار نفت داشته باشیم.
ادعای اخیر ائتلاف عربستان و برخی از کشورهای عربی در حمله به یمن مبنی بر اینکه یک کشتی ایرانی را توقیف کرده‌اند سوال دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در مقام موضع‌گیری، گفت: این ائتلاف تاکنون ادعاهای مختلفی را مطرح کرده است و بسیاری از این ادعاها تاکنون مطرح نشده است و اثبات این ادعا بر عهده مطرح‌کنندگان آن است.

وی با بیان اینکه ایران همواره سیاست کاهش و مهار تنش با همسایگان خود را در پیش گرفته است در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحقق روند آتش‌بس در سوریه با توجه به تصمیماتی که در چهارمین اجلاس حل بحران سوریه در مونیخ اتخاذ شد، خاطرنشان کرد: بحران سوریه به یک بحران پیچیده و چندلایه تبدیل شده است و سازوکارهای خاتمه دادن به این بحران زمان‌بر است و نمی‌تواند یک دفعه رخ دهد.

جابری انصاری با بیان اینکه گروه‌های تروریستی و برخی از کشورهای منطقه منافع خود را در ادامه بحران در سوریه می‌بینند و این موضوع کار پایان دادن به بحران را با مشکل روبرو می‌کند، ادامه داد:‌ همانطور که بارها تأکید کرده‌ایم بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و باید بر اساس راه‌حل سیاسی این بحران خاتمه پیدا کند و در این مسیر یکی از اقدامات مهم آتش‌بس است. بدون آتش‌بس امکان تحقق این موضوع وجود ندارد و از دیگر سو باید تکلیف گروه‌های تروریستی نیز تعیین شود.

بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و باید بر اساس راه‌حل سیاسی این بحران خاتمه پیدا کند و در این مسیر یکی از اقدامات مهم آتش‌بس است. بدون آتش‌بس امکان تحقق این موضوع وجود ندارد و از دیگر سو باید تکلیف گروه‌های تروریستی نیز تعیین شود.
وی ادامه داد: روند حل این بحران یک روند زمان‌بر است و امیدواریم با اراده‌ای که به مرور در حال شکل‌گیری بین کشورهای مختلف است زمینه موفقیت این مسیر فراهم شود و ایران نیز تمام تلاش خود را در این زمینه به کار می‌گیرد.

سفر چندین گروه فلسطینی به تهران در چند روز اخیر موضوع دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آن گفت: در چارچوب جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همواره هیأت‌های مختلف مردمی و همینطور برخی از هیأت‌های رسمی و احزاب و گروه های سیاسی و مردمی از سراسر جهان به ایران سفر می‌کنند که سفر برخی از گروه‌های فلسطینی نیز از جمله مقاومت فلسطین به ایران در همین چارچوب بود. این هیأت‌ها به طور معمول علاوه بر شرکت در جشن پیروزی انقلاب اسلامی دیدارهایی را نیز در سطوح مردمی و رسمی دارند.

جابری انصاری بار دیگر به سیاست ایران در زمینه فلسطین و حمایت از مقاومت فلسطین در مبارزه با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: سیاست ایران تشویق گروه‌های فلسطینی به تعامل بهتر با یکدیگر و رفع اختلافات و حصول اتحاد برای مبارزه با رژیم صهیونیستی است. ما معتقدیم که باید آنها از اختلافاتی که موجب سوءاستفاده رژیم صهیونیستی می‌شود دوری کنند و ما در اینگونه سفرها و رایزنی‌ها، گروه‌های فلسینی را در چارچوب این سیاست و انجام اقدامات مشترک تشویق می‌کنیم.

در دقایق پایانی این نشست خبرنگاری دو سوال از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید. وی در مقام بیان سوال اول خود گفت که اخیراً مباحثی در مورد انتقال اورانیوم ایران به مسکو در رسانه‌های خارجی منتشر شده چنانکه آنها شک و شبهه‌هایی را در این زمینه مطرح کردند که جابری انصاری در پاسخ گفت: مطابق با توافقات برجام می‌بایست 10 تن اورانیوم غنی شده 3.5 درصد از کشور خارج می‌شد و به مسکو منتقل می‌شد و در ازای آن 140 تن کیک زرد از روسیه به ایران منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع یک نوع معامله بین دو کشور در راستای توافقات برجام بود، ادامه داد: این معامله قبل از اجرایی شدن برجام و بر اساس جدول زمانی پیش‌بینی شده به دقت انجام شده است و هیچگونه تردیدی در آن وجود ندارد.

خبرنگار سوال کننده در سوال دوم خود گفت که چندی پیش خبری منتشر شد که ماهیگیران ایرانی از دست دزدان دریایی در سومالی نجات پیدا کردند و در هنگام بازگشت تعدادی از این دزدان دریایی را به عنوان گروگان به همراه خود آوردند. قرار است جمهوری اسلامی ایران با این گروگان‌ها چه کند که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخگویی به این سوال را مبنی بر بررسی بیشتر این موضوع بیان کرد و گفت: در آینده بعد از بررسی بیشتر این موضوع پاسخ آن را خواهم داد.

انتهای پیام/7008

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان