۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین بیمارستان جزئی از زندگی یک پرستار است نه فقط یک محیط کاری/ انصراف ۷ درصدی پرستاران در سال
کد خبر: ۱۳۸۷۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ ساعت: ۸:۴۰ ↗ لینک کوتاه

گفت‌وگویی صمیمانه با یک پرستار؛

بیمارستان جزئی از زندگی یک پرستار است نه فقط یک محیط کاری/ انصراف ۷ درصدی پرستاران در سال

این پرستار جوان گفت: پرستاران زمان زیادی از زندگی خود را در بیمارستان سپری می‌کنند به شکلی که بیمارستان هم قسمتی از زندگی آنها شده نه فقط محیط کاری.

بیمارستان جزئی از زندگی یک پرستار است نه فقط یک محیط کاری/ انصراف ۷ درصدی پرستاران در سال
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت حضرت زینب کبری(س) بانوی قهرمان کربلا و پرچم دار نهضت عاشورا با عنوان روز پرستار نامگذاری شده است.
پرستارانی که الگوی عشق و پرستش‌ خود را حضرت زینب کبرا(س) قرار داده‌اند و عاشقانه در جهت کاهش درد و رنج بیماران می‌کوشند.
به همین مناسبت مصاحبه‌ای با یکی از پرستاران دلسوز و کوشای استان انجام شده است.

صبح قزوین - در ابتدا خودتان را به طور کامل معرفی کنید؟

زهرا فصیح رامندی هستم و هم اکنون با 10 سال سابقه کار سوپروایزر بیمارستان امیرالمومنین(ع) بوئین زهرا می‌باشم.
صبح قزوین - مشوق شما در انتخاب این شغل چه کسی بود؟
با توجه به علاقه‌ای که به این رشته داشتم با مشورت یکی از معلمان دوران دبیرستانم این شغل را انتخاب کردم.
صبح قزوین - نظر خانواده شما در خصوص شغل پرستاری چیست؟
روزهای نخست پدرم از قبولی من در رشته پرستاری خوشحال نشد اما با گذشت زمان و با احترام به انتخابم راضی شد.
صبح قزوین - نظر شما پیش از ورود به این رشته چه بود اکنون چگونه است؟
باید اعتراف کنم بسیار کورکورانه و بدون شناخت وارد این رشته شدم به طوری‌که در زمان دانشجویی و به ویژه در زمان شروع طرحم اصلا راضی نبودم و قصد داشتم بعد از اتمام طرح دیگر پرستاری را ادامه ندهم.
اما به مرور زمان به این نتیجه رسیدم که حتما انتخابم حکمتی داشته و ما تصادفی وارد این رشته نشدیم و وجود افرادی چون من و همکارانم برای کار در این حرفه لازم است چراکه با توجه به شرایط سخت کاری، شاید بسیاری از مردم ظرفیت پذیرش و تحمل این رشته و سازگار شدن با پرستاری و بیمار را نداشته باشند.
صبح قزوین - این شغل تا چه اندازه با ذهنیت شما نزدیک بود؟
ذهنیت من از پرستاری فقط دارو و تزریقات، پانسمان کردن و گرفتن فشار خون و ... بود اما با ورود به این رشته متوجه گستره وظایف این شغل شدم کارهای تخصصی که فکر می‌کردم از وظایف کار پزشکان است یا ارائه آموزش به بیمار و همراهانش در مورد رعایت نکات بهداشتی، تغذیه‌ای، روانی، نحوه استفاده از داروها و اینکه بیماریش تا چه اندازه مهم هست تا با رعایت موارد لازم امکان دوباره بستری شدنش کاهش یابد همچنین نوشتن گزارش دقیق پرستاری و ...
صبح قزوین - چگونه می‌توانید مسائل و مشکلات کاری و خانوادگی را از هم جدا کنید؟
از آنجا که شیفت در گردش داریم بنابراین زمان زیادی از زندگی خود را در بیمارستان سپری می‌کنیم به شکلی که بیمارستان هم قسمتی از زندگی ما شده نه فقط محیط کاری، از این رو مشکلاتش خواه ناخواه روی زندگی شخصی ما تاثیر می گذارد.
به نظر من خانواده یک پرستار هم همچون خود او باید صبور باشند و هیچ وقت انتظار نداشته باشند که مشکلات بیمارستان و محیط کاری خود را به منزل نیاورد زیرا بیمارستان و مسائل مربوط آن گاه به حدی باعث تنش درونی وی می‌شود که لازم است تا آنها را بیان و پاسخ عاطفی مناسبی دریافت کند و یا حداقل گوش شنوایی برای شنیدن مسائل کاری خود داشته باشد.
با این حال مطمئنم هر پرستار می‌تواند یک مدیر موفق در زندگیش باشد و توازنی بین مسائل کاری و منزل ایجاد کند.
صبح قزوین - یک خاطره شیرین و یک خاطره تلخ از دوران کاری خود بیان کنید؟
بهبود حال بیماران و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده از بهترین خاطرات هر پرستاری است.
اما در مورد خاطره تلخ؛ خانم جوانی با بیماری سرطان خون روزهای آخر عمرش در ICU بستری بود.
صبح روز آخر وقتی علی رغم تمام تلاش‌ها بیمار فوت کرد، همسر او اجازه خواست تا دختر بچه 3 ساله‌اش برای آخرین بار لحظاتی کنار مادرش که برای همیشه خوابیده بود بخوابد لحظات پر از اندوهی بود که قادر به وصف آن نیستم این تلخ‌ترین خاطره‌ای است که هیچ وقت فراموشش نمی‌کنم.
صبح قزوین - سخت‌ترین شیفت‌ کاری شما کدام است و به چه دلیل؟
شیفت‌های ما گردشی بوده و به علت کمبود نیرو بسیار فشرده هستند ضمن اینکه قابل پیش بینی نیز نیستند اما معمولا شیفت‌های صبح، کارها بیشتر و وقت کم است.
صبح قزوین - آیا تاکنون به عنوان پرستار نمونه انتخاب شده‌اید؟ معیارهای انتخاب یک پرستار نمونه چیست ؟
معیارها زیادند و طبق فرم خاصی در هر بیمارستان سالانه یک نفر به عنوان پرستار نمونه انتخاب می‌شود و من وقتی 2 سال سابقه کار داشتم به عنوان پرستار نمونه انتخاب شدم البته تلاش من این است که هر روز پیش وجدان خودم پرستار نمونه باشم و شرمنده بیماران نباشم.
صبح قزوین - اگر پرستار نمی‌شدید چه شغلی را انتخاب می‌کردید؟
با توجه به کاربرد علم پرستاری در زندگی شخصی باز هم این رشته را انتخاب می‌کردم اما اگر امکانش نبود معلم زیست می‌شدم.
صبح قزوین - توصیه شما به کسانی که می‌خواهند در آینده پرستار شوند چیست؟
حتما با یک پرستار در مورد این شغل صحبت کنند و وقتی نسبت به داشتن قدرت صبوری، همدلی و تحمل بالا در خود اطمینان یافتند این رشته را انتخاب کنند تا بعد از 4 سال سرمایه گذاری دولت، هزینه و صرف وقت جزء افرادی نباشند که از پرستاری انصراف می‌دهند چرا که متاسفانه انصراف پرستاران از شغلشان سالانه 7% است که رقم بسیار بالایی می‌باشد.
صبح قزوین - درخواست شما از مسئولین چیست؟
تعدیل کارانه دریافتی- اجرایی کردن طرح مبتنی بر عملکرد- کاهش ساعت کاری با توجه به سختی کار پرستاری- توجه بیشتر به بیمارستان‌های خارج از مرکز و تامین نیرو به تناسب طرح‌های جدیدی که از طرف وزارتخانه ابلاغ می‌شود از جمله درخواست‌های پرستاران می‌باشد که امیدواریم مسئولان اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.
صبح قزوین - شما در مقابل برخی رفتار همراهان بیمار که به تندی با شما برخورد می‌کنند چه واکنشی نشان می‌دهید؟
در مقابل همراهان در شرایط بحرانی چاره‌ای جز سکوت نیست اما در مواقع معمولی با ارائه توضیحات لازم تا حد ممکن برای آرام کردن آنها تلاش می‌کنم.
صبح قزوین - و اما سوال پایانی پرستاران معمولا با چه مشکلاتی مواجه هستند؟
مهمترین مسئله که باعث فرسایش جسمی پرستاران می‌شود شب کاری است که تمهیدات لازم خود را می طلبد اما عامل مهم دیگر که موجب فرسایش روحی پرستاران می‌شود درخواست غیر منطقی و پرخاشگری بی مورد برخی از همراهان بیماران است.

در پایان با تبریک به مناسبت این روز برای همه نگهبانان سلامت که با تلاش شبانه‌روزی خود در جهت رفع بیماری و کاهش رنج و آلام بیماران می‌کوشند آرزوی موفقیت و سعادت داریم.
انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان