۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین احکام خاک خورده شریعت نبوی در کدامین گوشه صندوقچه هنرتان جای گرفته است؟
کد خبر: ۱۳۷۰۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سخن سردبیر/

احکام خاک خورده شریعت نبوی در کدامین گوشه صندوقچه هنرتان جای گرفته است؟

سید شهیدان اهل قلم: آزادی هنر نباید در زیر پا گذاشتن معیارهای اخلاقی جامعه و یا توهین به مقدسات معنی پیدا کند.

احکام خاک خورده شریعت نبوی در کدامین گوشه صندوقچه هنرتان جای گرفته است؟

در جریان برگزاری دو کنسرت در قزوین و حواشی صورت گرفته در آن و در پی اعتراضات مردمی نسبت به بی توجهی مسئولین فرهنگی قزوین به هنجارشکنی های صورت گرفته، موسسه فرهنگی و هنری ترانه عارف با صدور جوابیه ای خبرگزاری ها و سایت هایی را که به این موضوع پرداختند بی تقوا، گزافه گو و دروغ گو برشمرد!!!

حال توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

1-      در بخشی از این جوابیه آورده شده "برگزاری کنسرت با مجوز رسمی از سازمان ها و ارگان های مرتبط و در محیطی علمی و دانشگاهی صورت گرفته است" که دقیقا نکته قابل تامل همین جااست که چرا دستگاه های دولتی که در تابعیت محض نظام مقدس جمهوری اسلامی موظف به خدمتگذاری به مردم شریف و فهیم ایران اسلامی هستند با صدور مجوز چنین برنامه هایی که بعضا در سایه بی توجهی آنها، با افعالی به دور از ساحت مقدس ملت شریف همراه است، موجبات شکسته شدن مرزهای اخلاق و قبح افعال حرام را سبب می شوند و الا روی انتقاد به هیچ وجه به موسساتی چون موسسه فوق الذکر نبوده و نخواهد بود چراکه از آنها چیزی جز قضایای صورت گرفته انتظار نیست.

2-      در جای دیگر این جوابیه، نویسنده، فضای موسیقی استان را رو به رشد و فاخر دانسته و حمایت های همه جانبه از مدیران فرهنگی شهر را مورد تایید کلیه هنرمندان و هنردوستان می داند.

در خصوص این اظهارات باید گفت: فخر و مباهات شما دقیقا به کدام بخش از موسیقی استان بر می گردد؟ آیا صِرف تجربه و تخصص در فن و مهارتی چون موسیقی آن را به هنری فاخر مبدل می کند؟ دین در کجای معادلات شما جای دارد و توجه به احکام خاک خورده شریعت نبوی در کدامین گوشه صندوقچه هنر شما جای گرفته است؟ آیا به ظاهرهنری که ساحت دین را هتاکی می کند می توان عنوان هنر آن هم فاخر اطلاق کرد؟

و اما حمایت از مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی بر همگان فریضه است تا بدانجایی که بر صراط مستقیم حرکت نمایند و بر مسیر گمراهی و ضلالت خود پافشاری نکنند و خطا و اشتباه خود را پذیرفته در جهت اصلاح آن قدمی بردارند.

3-      متاسفانه در چند جای این جوابیه تناقض گویی هایی به چشم می خورد که پرداختن به یکی از آنها خالی از لطف نیست.
در قسمتی از متن جوابیه آورده شده"عکس های منتشر شده متعلق به اجرای همین گروه در تالار وحدت تهران می باشد" در حالی که در جایی دیگر از این متن  با استناد به این عکس ها، نویسنده مطلب قصد در اثبات حضور خوانندگان مرد در کنار 4 زن خواننده را دارد که در خور توجه است.

4-      در انتهای جوابیه ذکر شده است "از این پس تمام تلاش خود را برای برگزاری اجراهای صحنه ای قاعده مند و موافق و مبتنی بر قوانین و مقررات جاری صرف خواهند نمود" که حال این پرسش مطرح است که مگر تا قبل از این به گونه دیگری رفتار می شده که از این پس قرار است مبتنی بر قانون عمل نمایید؟ و ای کاش از همان ابتدا از قانون حاکم و جاری بر کشور تمکین می نمودید و این چنین دل اهالی فرهنگ و متعهدین هنرمند را خون نمی کردید.

سید شهیدان اهل قلم می گوید: آزادی هنر نباید در زیر پا گذاشتن معیارهای اخلاقی جامعه و یا توهین به مقدسات معنی پیدا کند که مع الاسف فضای سیاسی کشور بعد از پایان ظاهری جنگ بسیاری از مخالفان را جرات بخشیده است که غرض ورزی ها و دشمنی های غیر معقول خویش را با نام هنر و آزادی عرضه کنند.
آزادی هنرمند در درک تکلیف است و نه در نفی و طرد التزام به همه چیز .
.
.

حمید حامدی فر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان