۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین سیستم اداری ما در بخش فرهنگ و هنر با روحیه انقلابی در تضاد است/ هنرمند انقلابی باید دارای تفکر سیاسی باشد، اما سیاسی‌کاری نکند
کد خبر: ۱۳۶۶۱۸ نویسنده: لیلا امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد بررسی چالش‌های هنر انقلابی در دفتر صبح قزوین مطرح شد

سیستم اداری ما در بخش فرهنگ و هنر با روحیه انقلابی در تضاد است/ هنرمند انقلابی باید دارای تفکر سیاسی باشد، اما سیاسی‌کاری نکند

در میزگرد بررسی چالش‌های هنر انقلابی مطرح شد که هنرمند انقلابی باید تفکر سیاسی داشته باشد، اما دچار سیاسی کاری‌ نشود، همچنین نقطه ضعف دیگر در ضعف محصولات هنری در تضاد بودن سیستم اداری ما با روحیه انقلابی است.

سیستم اداری ما در بخش فرهنگ و هنر با روحیه انقلابی در تضاد است/ هنرمند انقلابی باید دارای تفکر سیاسی باشد، اما سیاسی‌کاری نکند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، اغلب کارشناسان کشور شکل گیری انقلاب اسلامی در سال ۵۷ را بیشتر انقلابی با هویت فرهنگی می‌دانند تا یک انقلاب سیاسی، زیرا انقلابی از بطن اعتقادات مردم شکل گرفته بود تا از آرمان‌های دینی و مذهبی جامعه صیانت شود.
سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد جامعه با تفکرات مدیران در صحنه به گونه‌ای پیش رفت که آنطور که شایسته یک انقلاب همه جانبه فرهنگی بود تا به امروز نتوانسته در مسائل مختلف فرهنگی و هنری، فضای جامعه را اسلامی و انقلابی ترسیم نماید.
در این میان چالش‌های فراوانی به صورت کلان و خرد در کشور و حتی استان‌های مختلف وجود دارد که متاسفانه با بی تفاوتی مسئولین امر مواجه شده و گاهی هم کمبود بودجه و اعتبارات گریبانگیر این عرصه مهم بوده است، اکنون احساس می‌شود که اوضاع فرهنگ به گِل نشسته کشور، نیازمند بازنگری و دمیدن روح تازه‌ای است.
با این شرایط از تعدادی هنرمندان متعهد استان قزوین دعوت شد تا با حضور در دفتر صبح قزوین به مطرح کردن چالش‌های فرهنگی موجود که موانعی را پیش روی هنر انقلابی در سطح استان فراهم کرده است، بپردازند تا مسئولین ذی ربط از این مسائل آگاهی یافته و به رفع موانع ریز و درشت فراروی فرهنگ انقلابی اسلامی، همت گمارند.
حمیدرضا سبحانی نژاد فیلم نامه نویس، هادی بهرامیان فیلم ساز، محمد برادران فیلم ساز، محمدرضا امامقلی فیلم ساز، از میهمانان میزگرد چالش‌های هنر انقلاب هستند.

صبح قزوین : موانع و مشکلات هنرمندان در راستای فعالیت در حوزه هنر انقلابی را چه مواردی می‌دانید؟

حمیدرضا سبحانی نژاد، شاعر و فیلم نامه نویس با اشاره به اهمیت شناخت عمق و ابعاد استراتژیک هنر انقلابی اظهار کرد: هم اکنون مسئولین فرهنگی ما در رده‌های بالا تا سمت‌های اجرایی مختلف، وجود این نیاز اساسی را چندان باور نکرده‌اند که باید برای نشر و تولید آثار هنری ارزشمدار و انقلابی، هزینه و امکانات همراه با نگاه تخصصی را مدنظر قرار داد.
وی با بیان اینکه باید در حوزه هنر انقلابی یک اقدام جهادی صورت بگیرد، ابراز کرد: متاسفانه در زمینه هنر انقلابی نگاه کمیتی حاکم است و ما در مقابل کم لطفی به هنرمندان این عرصه تنها تحمل و صبوری را از جانب این قشر شاهد بوده‌ایم؛ اگر انقلاب ایران را فرهنگی و جهان شمول می‌دانیم و قصد تجلی و شکوفایی آرمان‌های این انقلاب اسلامی را داریم باید جدیّت و سرمایه گذاری خوبی در این زمینه صورت بگیرد.
این فعال فرهنگی افزود: تولید آثار فاخر و ماندگار هنری تنها با برگزاری کلاس و دوره‌های آموزشی رخ نمی‌دهد بلکه باید فضای تولید و عملیاتی فراهم شود، بنابراین از آزمون و خطا نباید ترسید و باید میدان را برای تولیدات هنری مطابق با ارزش‌های انقلاب هموار کرد؛ به طور نمونه بزرگترین اثرهای ماندگار ما در اوایل انقلاب و در سنین جوانی کارگردانان کشور ساخته شده است که شرایط ملموس جهادی در ذهن و انگیزه ی هنرمندان آن دوران وجود داشت.

امروز زمینه برای ادامه دادن فعالیت‌های هنری هنرمند متعهد فراهم نیست

محمد برادران، فیلم ساز در ادامه با بیان اینکه حمایت مالی لازم از سوی مسئولین برای هنرمندان وجود ندارد، گفت: در شرایط امروز جامعه مسائل مالی برای هنرمندان بحران آفرین شده است و پرداختن به تولید و عرضه فرآورده‌های هنریِ فاخر و ارزشی مورد توجه متولیان فرهنگی ما نیست.
وی ادامه داد: در زمینه هنر انقلابی، هنرمندان متعهد قابل توجهی وجود دارند اما به علت مشکلات مالی و نبود حمایت سخت افزاری شرایط تولید آثار هنری در جامعه کمتر به چشم می‌آید، بطوری که بسیاری از هنرمندان مجبور به فعالیت‌های اقتصادی و داشتن شغل دوم شده‌اند.


این فیلم ساز قزوینی اذعان کرد: امروز زمینه برای ادامه دادن فعالیت‌های هنری هنرمند متعهد فراهم نیست و پس از مدتی حضور در این حوزه، خود و خانواده‌هایشان احساس خستگی و بی انگیزگی می‌کنند؛ با ادامه این وضع روحیه حضور در عرصه هنری از هنرمندان گرفته می‌شود.

وظیفه یک هنرمند روشنگری در جامعه است

محمدرضا امامقلی، فیلم ساز با اشاره به اینکه هنر به لحاظ کیفی و کمی مورد غفلت قرار گرفته است، ابراز کرد: کار هنری در قزوین به دلیل نبود پشتوانه‌ها و زیرساخت‌های لازم قابل مقایسه با نقاط دیگر کشور نیست، این نقطه ضعفی است که هم باید بخشی را در عملکرد مسئولین و حرکت‌هایی که صورت گرفته بررسی کرد و هم بخش مهم دیگرش را در عدم شکل گیری شبکه‌های فرهنگی بین نیروهای انقلابی و ارزشمدار به دلیل دغدغه‌های متنوع سیاسی مدنظر آنها دانست.
وی در ادامه گفت: امام خمینی(ره) می‌فرمود؛ تنها هنری مورد قبول قرآن کریم است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی باشد، یعنی وظیفه هنرمند زدودن زنگار و گرد و غبار ناشی از غفلت و دنیا دوستی از چهره اسلام عزیز است؛ یعنی اسلام به ذات دارای زیبایی است و هنرمند با نگاه هنرمندانه خود این زیبایی‌ها را عیان می‌کند.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه مهجورترین گروه‌ها در زمینه هنر، نیروهای انقلابی و داعیه داران هنر دینی هستند، تصریح کرد: یک هنرمند متعهد و ارزشی به دلیل پایبند بودن به یک سری از اصول اخلاقی و مذهبی، همیشه از سوی عده ای خاص متهم می شود که در حال ارائه تفکرات دیکته شده نظام اسلامی به جامعه است.
وی افزود: در فضایی که هنرمند انقلابی از سوی عده‌ای مورد هجمه قرار گرفته متاسفانه به جای حمایت از سوی مسئولین، مورد طرد آنهاست؛ حتی رسانه ملی هم به نیروهای ارزشی برای عرضه ی هنرشان مجال لازم را نمی‌دهد.
امامقلی ادامه داد: هنرمندان مذهبی انقلابی در هیچ دوره‌ای خود را جزء اقلیت نمی‌دانستند تا اینکه با رخ دادن فتنه سال ۸۸ ما متوجه ضعف اقدامات خود شدیم، حتی امروز ما نمی‌توانیم یک رسانه، فیلم یا یک گروه تولیدکننده با طراز و کیفیت شایسته فرهنگ اسلامی معرفی کنیم که اکثر وجوه انقلاب را به نمایش بگذارد.
وی با انتقاد از اینکه برخی از مسئولین با حس قیومیت نسبت به انقلاب، ماندگاری نظام را وابسته به حضور خود در مدیریت کشور می‌دانند، خاطرنشان کرد: این نوع نگاه به انقلاب به خصوص در حوزه هنر با هم در تضاد است، یعنی در این راستا یک قیّم خود خوانده انقلاب با نقد درون گفتمانی برای بیان ایرادهای مدیریتی، مخالفت می‌کند.
سازنده فیلم "کالای کشتار" ابراز کرد: امروز مسئولین ما در مقابل انتقاد موضع می‌گیرند زیرا نقد را نوعی تخریب مدیریت خود می‌دانند، در صورتی که وظیفه یک هنرمند روشنگری در جامعه است.

غفلت از مبانی علوم انسانی در اغلب حوزه‌ها ما را دچار آسیب کرده است

هادی بهرامیان، فیلم ساز در ادامه این میزگرد با بیان اینکه اکنون صدای آب شدن یخ هنر انقلاب به گوش می‌رسد، اظهار کرد: اما راه زیادی تا آب شدن کامل این یخ زدگی وجود دارد، موضوعی که امروز برای هنر انقلاب یک نیاز اساسی است در ابتدا ایجاد فرهنگ تعامل بین عناصر هنر انقلاب می‌باشد تا با سلایق و نگاه‌ها و روحیات متفاوت نقش خود را ایفا کرده و زمینه ساز هنر مطلوب باشند.


وی مردم را در پشتیبانی از هنر ارزشی دارای بالاترین نمره دانست و گفت: مردم و مسئولین و هنرمندان هر یک وظایف مربوط به خود را دارند و ارگان‌های فرهنگی نباید این تصور را داشته باشند که سازمان آنها به تنهایی می‌تواند پیش برنده هنر انقلاب باشد؛ بلکه نیاز به شخصیت‌هایی داریم که هنر ارزشی و انقلابی در باطن آنها نهادینه شده است.
بهرامیان در ادامه عنوان کرد: هنرمندان انقلابی می‌توانند با بسترسازی صحیح نهادها، کار هنر انقلابی را پیش ببرند، همین قشر از شخصیت‌ها با درک نقطه ضعف در رسانه‌ها و هنر در سال ۸۸ نقطه عطفی برای حضور جدی‌تر اقدامات شان شد، اما کار عملیاتی کردن در این فضا بسیار پیچیده شده و نیازمند پایه ای به نام علوم انسانی است.
وی با بیان اینکه غفلت از مبانی علوم انسانی در اغلب حوزه ها ما را دچار آسیب کرده است، اذعان کرد: گاهی نیروی انقلابی ما با اقدامات خود بدون بصیرت و با از دست دادن فرصت‌ها در زمین دشمن بازی می‌کند و این موضوع به دلیل نقص داشتن در مسائل زیربنایی، اندیشه‌ای و علمی در حوزه علوم انسانی است.
این فعال فرهنگی نقطه ضعف دیگر را دور شدن هنرمندان از عملگرایی در حوزه هنر انقلابی دانست و ابراز کرد: برخی از هنرمندان ما با اینکه عُلقه‌های مذهبی دارند اما به دلیل قوی نبودن ریشه این اعتقادات، به طور ناخودآگاه سرباز رایگانی برای دشمن می‌شوند؛ زیرا هنوز با غربی بودن فرمالیستیِ هنر آشنا نشده‌اند.
وی تاکید کرد: ما نیازمند راه اندازی جریانی هستیم که با بسترسازی بتواند افراد توانمند و مستعد را در حوزه هنر شناسایی کرده و با هدایت آنها در این عرصه، آنها را به هنرمند اصیل انقلابی تبدیل کند.

صبح قزوین : هنر انقلابی چه تعریفی می‌تواند داشته باشد و ویژگی‌های هنرمند انقلابی چیست؟

حمیدرضا سبحانی نژاد، فیلم نامه نویس با بیان اینکه هنر انقلابی دارای پیشینه‌ای است که بدون توجه به آن نمی‌توان در این زمینه موفق بود، گفت: جریان تشیع با حدود ۱۴۰۰ سال قدمت باید در هنر ما نِمود داشته باشد و رویکرد ما نسبت به حقیقت طلبی می‌تواند به عنوان یک خط مستقیم و راهنما برای هنر انقلابی قرار بگیرد.
وی یادآور شد: هنر انقلابی فقط به ایران اسلامی معطوف نیست، بلکه صدای تازه انقلاب ایران می‌تواند در جهان طنین انداز شود زیرا این هنر در ماهیت و مفهوم خود، فریادِ حق گویی و ظلم ستیزی است.
این فیلمنامه نویس قزوینی با اشاره به اینکه هنرمند انقلابی باید در درجه اول تخصص لازم را داشته باشد اذعان کرد: هنرمندان ما فعالیت چشمگیر و جریان سازی در سطح جامعه نداشته‌اند که به عنوان نیاز اصیل فرهنگی ملت بیدار ایران اسلامی مطرح شود در نتیجه با نبود چنین آثاری، خلاء‌ای در جامعه احساس نخواهد شد که مطالبه بر حق مردم به ویژه جوانان کشور باشد.
سبحانی نژاد گفت: امروز با تعطیلی نانوایی‌ها یا مشاغل اقتصادی دیگر صدای مردم به اعتراض بلند می‌شود اما اگر تولید هنر متعهد انقلابی کمتر جلوه گری می‌کند، صدایی به انتقاد و مطالبه شنیده نمی‌شود.
وی افزود: نکته دیگر که بُعد استراتژیک و بازوی مقتدر نظام بودن در هنر انقلابی را می‌تواند مطرح سازد، بحث مخاطب شناسی است.
متاسفانه اقدامات بسیاری از ارگان‌های فرهنگی ما ابتر مانده دلیل اصلی این قضیه هم توجه نداشتن به ذائقه مخاطبان به نظر می‌رسد.
این فعال فرهنگی با اشاره به برگزاری اردوی راهیان نور ابراز کرد: در ماهیت خوب بودن این برنامه شک و شبهه‌ای نیست اما هر سال تقریبا افراد ثابتی به این مسافرت می‌روند، زیرا هدف اولیه به جای توجه به عامه مردم، گرفتن رضایت از مسئولین است، اینگونه برنامه‌های نظام مقدس ما بیشتر باید برای کسانی باشد که با انقلاب و فرهنگ شهادت طلبیِ عمیقِ تشیّع، آشنایی شایسته ای ندارند.
امروز مشکل عمده ما واقف نبودن مسئولین فرهنگی به عمق راهبردی هنر است
وی با تاکید بر اینکه در بحث هنر انقلابی هم جانبازی و شهادت لازم است، ادامه داد: در هنر و تفکر شیعی دو رویکرد وجود داشته و دارد مظلومیت و حفظ صلابت به قیمت گذشتن از جان و مال، بنابراین هنر انقلاب اسلامی باید عرصه‌ای برای تجلی یافتن مظلومیت تواَم با حفظ صلابت مسلمانان باشد، در این رهگذر من حتی قائل به هنر اصیل شیعی هستم که می‌تواند هویت، شناسنامه و مانیفست خود را داشته باشد.
سبحانی نژاد با تاکید بر اینکه ما در مضمون و عمل باید وظیفه خود را در عملیاتی کردن هنر انقلابی بدانیم، تصریح کرد: البته در این راستا هنرمندان متعهد ما با بسیاری از مشکلات و اتهامات روبرو می‌شوند اما بی تردید این توانمندی و آگاهی در بسیاری از هنرمندان ما وجود دارد.
وی اضافه کرد: هنرمندان هیچ زمانی برای کسب درآمد به سراغ هنر نیامده‌اند اما در جامعه‌ای که حرکت و سرمایه به وفور وجود دارد اگر کار جهادی کردن یک فرد متعهد را منوط کنیم به فعالیت بی مزد، یک مزاحِ تلخ خواهد بود؛ هنرمندان اگر به دنبال پول بودند که هرگز به دنبال هنر نمی‌رفتند، در بهترین شرایط و جایگاه‌های کشوری به اندازه ی ۱۰ تا ۳۰ درصد زحمت هنرمند برای او هزینه و حق الزحمه در نظر گرفته نمی‌شود.
این فیلمنامه نویس قزوینی با بیان اینکه حمایت ملی از هنرمندان یعنی ایجاد امکانات لازم برای بهتر کار کردن، گفت: در هنر انقلابی در صورت وجود مدیریت هدایتگر بصیر و بهره مندی از مفاهیم ارزشی اسلامی، می‌توان از بهترین ابزار جهانی و حتی افراد متخصص غیرمتعهد هم بهره گرفت.
وی افزود: امروز مشکل عمده ما واقف نبودن مسئولین فرهنگی به عمق راهبردی هنر است، گاهی ساخت یک فیلم با خرجی کلان مانند "آژانس شیشه‌ای" و "اخراجی‌های یک" با ابعاد استراتژیک قوی؛ می‌تواند فواید بسیاری برای فرهنگ کشور داشته باشد؛ اما گاه نیز هزینه‌های کم در صورت عدم آگاهی کافی و تنها جهت پر کردن رزومه مدیریتی، زاید و پول حرام کردن خواهد بود.
وی ادامه داد: هنرمند انقلابی باید تفکر سیاسی داشته باشد اما دچار سیاسی کاری‌ها نشود،
احترام به شعور مخاطب از جمله شاخصه‌های یک اثر هنری مانا و تاثیرگذار انقلابی است .
نکته دیگر اینکه با برچسب زدن به هنرمندان انقلاب، توان و انگیزه این گروه برای خلق اثر تحلیل می‌رود.

صبح قزوین : موانع پیش روی هنر انقلاب چیست؟ علت گوشه گیری برخی از هنرمندان انقلابی چیست؟

محمد براداران، فیلم ساز با انتقاد از اینکه مسئولین استانی به طور کامل به بردِ راهبردی هنرهای فاخر واقف نیستند، اذعان کرد: عده‌ای دیگر از مدیران ما در یک حوزه سرمایه گذاری کرده و به حوزه‌های دیگر ورود پیدا نمی‌کنند و یا برای فعالیت هنری بودجه محدودی اعمال می‌شود که واقعا نمی‌توان با آن کار اثرگذاری انجام داد.
این فعال حوزه رسانه با بیان اینکه تمایل به تماشای فیلم‌های ارزشی با محتوای انسانی و اسلامی در خارج از کشور قابل توجه شده است، اظهار کرد: امروز مسلمانانی در دل اروپا و آمریکا حضور دارند که با جدیّت از هنرمندان ایرانی می‌خواهند، فیلم بسازند تا آنان در اقصا نقاط شرق و غرب عالم اکران کنند.


وی نداشتن توفیق برای یافتن مخاطب مردمی در هنر متعهد را از موانع پیش روی هنر انقلابی دانست و گفت: معتقدم ضعف شناخت نسبت به اعتقادات، دلیل اصلی همین عدم توفیق است زیرا هنرمند بی اعتقاد و پشتوانه بصیرتی، توان ساخت اثر هنری تاثیرگذار را ندارد مانع بعدی در این راستا مسائل مالی و تجهیزات و نبود حمایت لازم از سوی متولیان فرهنگی است.
بسیاری از هنرمندان ارزشی استان به دلیل عدم حمایت از آنها به تهران مهاجرت کرده‌اند
این فیلم ساز قزوینی ادامه داد: به دلیل حمایت ضعیفی که از هنرمندان انقلابی صورت می‌گیرد حضور این افراد در استان کم رنگ می‌شود؛ اما با کوچ همین هنرمندان به تهران و دیده شدن آثار آنان در سطح کشور، مسئولین ما تازه هنرمندان استان خود را می شناسند و توانمندی‌هایشان را باور می‌کنند.
وی ابراز کرد: علت دیگر گوشه نشین شدن برخی هنرمندان انقلابی و ارزشی، نقد غیرمنصفانه عده‌ای است که تخصص و تجربه مفیدی هم در این زمینه ندارند، این افراد به جای انتقال ضعف‌های یک اثر هنری به خود هنرمند، به رسانه‌ای کردن این ایرادها می‌پردازند و حتی شخصیت هنرمند را مخدوش می‌کنند.
برادران یادآور شد: در استان قزوین شبکه‌ای در راستای مدیریت هنرمندان به صورت قدرتمند وجود ندارد همچنین نقطه ضعف دیگر نبود اتحاد بین هنرمندان متعهد می‌باشد که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

برای توسعه هنر انقلاب نیازمند وحدت و ازخودگذشتگی هستیم


هادی بهرامیان فیلم ساز با تاکید بر اینکه ما نیازمند فرهنگ تعامل خوب بین هنرمندان هستیم، عنوان کرد: یکی از موانع، خلاء هویتی در هنرمندان است، مورد دیگر جایگاه‌های هنری بسیار محدود است که به دلیل این محدودیت افرادی خاص در حال رقابت برای کسب این جایگاه‌ها هستند و تمایل ندارند اشخاص دیگری با ورود به این زمینه، جای آنها را بگیرند.
وی افزود: عملکرد مسئولین فرهنگی و هنرمندان نیز در ایجاد موانع برای پیشرفت هنر انقلاب تاثیرگذار است، همچنین عده‌ای برای محک زدن خود وارد این صحنه شده‌اند و به همین دلیل این تعداد مدعی در عرصه هنر داریم.
این فعال فرهنگی ادامه داد: اگر همین افراد در شبکه‌ای با مدیریت متخصص و متعهد قرار بگیرند خودشان به این شناخت دست پیدا خواهند کرد که به علت نداشتن استعداد هنری در این سنگر نمی‌توانند برای انقلاب کاری انجام دهند و در حوزه‌های دیگر بهتر می‌توانند به کشور و نظام خدمت کنند.
وی محدود بودن امکانات را زمینه‌ای برای شناخته نشدن هنرمندان و نبود تعامل بین آنها دانست و تصریح کرد: در استان قزوین همه ما باید به این درک برسیم که تعامل زمینه ساز توسعه هنر انقلاب می‌شود و خودمان هم رشد خواهیم کرد، یعنی وحدت نیازمند برخی از خودگذشتگی‌هاست.
بهرامیان خاطرنشان کرد: متاسفانه ما به دنبال شناخت هنرمندان مستعد نمی‌رویم و در کنار تخصص خود حاضر به بهره گیری از تخصص هنرمندان دیگر نیستیم؛ البته جایگاهی در استان هم وجود ندارد که بتوان از افراد شناخته شده در این حوزه بهره گرفت؛ همچنین جایگاهی برای تعامل فکری، عملی، تبادل ایده‌ها و هم افزایی بین هنرمندان در استان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه هنرمندان باید افق نگاه خود را گسترش دهند، اذعان کرد: همه دوستان هنرمند باید به این تفکر برسند که دیدگاه‌های مختلف در کنار یکدیگر می‌تواند خالق آثار ارزشمند و تاثیرگذار باشد.

فضای هنری استان تبدیل به تسویه حساب‌های سیاسی شده است


محمدرضا امامقلی فیلم ساز با بیان اینکه فضای هنری ما باید از حصر سیستم اداری خارج شود، یادآور شد: سیستم اداری ما در بخش فرهنگ و هنر با روحیه انقلابی بودن در تضاد است و شرایطی فراهم نیست که ما خود را در قالب آن بسنجیم و یا در این عرصه توان ایجاد فضای انقلابی گرایانه را داشته باشیم.


وی با انتقاد از اینکه فضای هنری استان تبدیل به تسویه حساب‌های سیاسی شده است، گفت: نباید فرآورده‌های هنری ما جایگاهی برای تسویه حساب سیاسی باشد و این چالش باید برطرف شود، حتی در رسانه‎های استان هم افزایی و تلاش متعهدانه دیده نشده که در عرصه هنری وارد شوند و در برجسته سازی یک خبر یا موضوع مهم هنری، حمایتی کلان و راهبردی داشته باشند.
این فعال حوزه رسانه تصریح کرد: متاسفانه فضایی شکل گرفته که به اسم یک جشنواره هنری، زمانی که شخصی کار اثرگذار هنری را ارائه می‌دهد عده‌ای از رسانه‌ها به جای پرداختن به اثر خلق شده، خط فکری و جریان سیاسی او را ملاک ارزیابی و توجه قرار می دهند، این نوع نگاه به هنرمند یعنی اینکه در حال نابودکردن جایگاه هنر هستیم.
وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که رمز ماندگاری انقلاب را داشتن نگاه هنرمندانه به آن می‌دانند، اذعان کرد: برای حفظ انقلاب باید روی فرهنگ و هنر آن کار کرد، درگیر شدن هنر به آفات سیاسی و اجتماعی در حقیقت درگیری انقلاب با آن است؛ البته این موضوعات در فضای استانی برجسته است اما خوشبختانه در کشور پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است.
امامقلی خاطرنشان کرد: در حوزه سینما ما از فیلم فارسی شروع کردیم و امروز به جایگاهی نرسیده‌ایم که فیلم طراز انقلاب داشته باشیم و فیلم‌های ما روی اخلاقیات انسانی پیش نمی‌رود؛ آیا هدف ما رسیدن به این جایگاه هنری بود؟
وی ابراز کرد: مستند شهید آوینی در عصر خود یک انقلاب را در عرصه سینما و تلویزیون ایجاد کرد اما پس از این شهید بزرگوار چه آثاری توانستند در کشور تحول آفرین باشد؟ برخی اوقات تولیدات ما ارزش نامیدن اثر هنری را ندارد.

همدلی بین هنرمندان استان قزوین نسبت به استان‌های دیگر ضعیف است
سخن پایانی:

محمد براداران، فیلم ساز گفت: بسیاری از مسئولین قصد حمایت از هنرمندان را دارند اما به دلیل نبود بودجه به مشکل برمی‌خورند، مسئولین کشوری باید بودجه فرهنگی را افزایش دهند؛ البته پیشنهادم این است با کار کارشناسی هنرمندان تاثیرگذار را شناسایی کرده و تحت یک شبکه ثابت فرهنگی برای آنها مزایای ثابت در نظر گرفته شود.
سبحانی نژاد ادامه داد: حتی ایجاد یک نهاد ثابت فرهنگی که حقوق ثابت به هنرمندان بدهد نیز نمی‌تواند مثمرثمر باشد؛ زیرا در این صورت عده‌ای در این لیست قرار می‌گیرند که استعدادی در هنر ندارند و زمینه برای سوءاستفاده فراهم شده و جایگاه هنر اصیل در بین هنرمندان از بین خواهد رفت.
وی گفت: در ادارات و نهادهای فرهنگی کشور هزینه تولیدات فرهنگی و هنری گاهی حدود یک چهارم هزینه‌های جاری اعم از عمرانی و حقوق مزایای کارمندان می‌شود که به نظر من این یک فاجعه فرهنگی است، یعنی اگر درِ آن نهاد یا اداره بسته شود و هنرمندان تمام آن بودجه را در جهت تولید اثر داشته باشند؛ بی تردید اتفاقات بهتری صورت می‌گیرد.
این کارشناس هنری در پایان تصریح کرد: یک نکته دیگر همدلی در بین هنرمندان استان‌های دیگر است که این رویکرد در استان ما کمتر دیده می‌شود، هنرمندان مشهد و اصفهان و شیراز که در تهران مشغول فعالیت هستند، حامی یکدیگرند متاسفانه با اینکه بسیاری از هنرمندان قزوینی در سطح کشور مطرح شده‌اند اما از این ظرفیت استفاده نمی‌شود، علت اصلی آن بی مهری مسئولین فرهنگی استان از سویی و غرور همراه با کم لطفی از سوی دیگر یعنی هنرمندان نامی قزوینی است.

برای توسعه هنر ارزشی و انقلابی نیازمند شکل گیری شبکه فرهنگی هستیم


هادی بهرامیان فیلم ساز با بیان اینکه باید دیدگاه مردم و خیرین نسبت به نوع کار خیری که می‌کنند کمی گسترده شود، ابراز کرد: امروز اگر وقف در حوزه فعالیت‌های هنری وارد شود کارهای ارزشمندی صورت خواهد گرفت، به طور نمونه خانواده‌ای منزل خود را وقف فیلم سازی برای اهل بیت(ع) کرده‌اند.
وی در ادامه تاکید کرد: در این راستا علما باید وارد میدان شده و برای اختصاص و هزینه کردن خیرین در هنر فرهنگ سازی کنند، یک فیلم خوب مانند مسجد است و می‌تواند اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم بزند.
محمدرضا امامقلی، فیلم ساز با بیان اینکه ارزش دادن به کار انفرادی در حوزه هنر نباید مانعی برای کار تشکیلاتی شود، ابراز کرد: امام موسی صدر ۴۰ سال پیش تاکید می‌کرد امروز دنیا بر مدار تشکیلات اداره می‌شود، در حال حاضر شاید ما از تعداد علمای خود در حوزه‌های علمیه بیخبر باشیم؛ اما دشمن از ریز اتفاقاتی که در بطن جامعه خودش روی می‌دهد، مطلع است.
وی افزود: متاسفانه امروز نهادی در استان از تعداد کارهای هنرمندانی که صاحب اثر هستند مطلع نیست، مسئولین سینمایی ما کدامیک از اثرات تولید شده توسط هنرمندان بومی خود را دیده‌اند؟ ما باید آموزش هنر متعهدانه را داشته باشیم تا زمینه ی توسعه فراهم شود.
این فعال حوزه رسانه ادامه داد: شکل نگرفتن شبکه فرهنگی در فعالیت‌های ما ضعف ایجاد می‌کند، این شبکه می تواند برای هدایت فکری و عملیاتی هنرمندان استان، رهبری موثری داشته باشد.
وی در پایان یادآور شد: اگر همه هنرمندان ما قصد ورود به یک حوزه خاص هنری را نداشته باشند و روی همه بخش‌ها سرمایه گذاری مادی و انسانی شود، یک شبکه توانمند فرهنگی در استان شکل خواهد گرفت.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان