۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ساخت نخستین باند زخم از پوست خرچنگ توسط دانشمند ایرانی
کد خبر: ۱۳۶۳۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۱۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

تسریع درمان زخم

ساخت نخستین باند زخم از پوست خرچنگ توسط دانشمند ایرانی

محققان دانشگاه بولتون در انگلیس به رهبری یک دانشمند ایرانی نخستین باند زخم‌ حاوی پوست خرچنگ را طراحی کرده‌اند که در تسریع درمان زخم کمک می‌کند.

ساخت نخستین باند زخم از پوست خرچنگ توسط دانشمند ایرانی
به گزارش سرویس علمی  صبح قزوین ، ماده اصلی باند تولید شده توسط پروفسور محسن میرآفتاب و تیمش، کیتوزان است که در پوست خرچنگ‌ها وجود داشته و باکتری‌ها را از بین می‌برد و درمان را تسریع می‌بخشد.

این باند قرار است برای ساخت به چین ارسال شود؛ اما ابتدا در انگلیس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پروفسور میرآفتاب اظهار کرد: ماده سازنده این باند موسوم به Alchite یک فیبر کامپوزیت است که از ترکیب آلژینات بدست آمده از جلبک و کیتوزان ساخته شده است.

به گفته وی، آلژینات و کیتوزان هر دو از مدتها پیش در پزشکی کاربرد داشته‌اند. کیتوزان بطور طبیعی ضدمیکروب بوده و فعالیت ترمیم زخم‌ها را سرعت می‌بخشد. از این ماده در حال حاضر در حوزه کشاورزی برای کمک به مبارزه با عفونت‌های قارچی و باکتریایی استفاده می‌شود. علاوه بر آن، کیتوزان دارای توانایی لخته کردن خون بوده و درد را با مسدود کردن پایانه‌های عصبی،‌ کاهش می‌دهد.

این ماده اکنون در آمریکا و اروپا برای استفاده در باند زخم‌بندی تائید شده است. در واقع، محصولات حاوی کیتوزان در حال حاضر توسط نیروی دریایی آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. پروژه میرآفتاب و همکارانش در حقیقت نقطه اوج 10 سال تحقیقات پس از این فرآیند تائید است.

انتهای پیام/7008

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان