۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین شعارنویسی در دوران مبارزات انقلابی جزء افتخارات زندگیم است/ هنر خوشنویسی همگام با ملت، بیشترین همراهی را با انقلاب دارد
کد خبر: ۱۳۵۹۳۷ نویسنده: استاد پیله چی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

استاد برجسته هنر خوشنویسی در مصاحبه با صبح قزوین:

شعارنویسی در دوران مبارزات انقلابی جزء افتخارات زندگیم است/ هنر خوشنویسی همگام با ملت، بیشترین همراهی را با انقلاب دارد

استاد برجسته هنر خوشنویسی قزوین با بیان اینکه شعارنویسی در دوران مبارزات انقلابی جزء افتخاراتم است، گفت: هنر خوشنویسی همگام با ملت و بیشترین همراهی را با انقلاب داشته است.

شعارنویسی در دوران مبارزات انقلابی جزء افتخارات زندگیم است/ هنر خوشنویسی همگام با ملت، بیشترین همراهی را با انقلاب دارد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر   صبح قزوین ، استاد احمد پیله چی قزوینی از اساتید برجسته هنر خوشنویسی است که در سن ۵ سالگی به همت پسرعموی خود که معلم مدرسه سپاه دانش بود، خواندن و نوشتن را فراگرفت و وارد عرصه هنر خوشنویسی شد.
تمرین خوشنویسی و مسابقه با برداران و پسرعموهایش زمینه علاقه به این هنر را در وی ایجاد کرد و در سال ۱۳۵۳ نزد استاد سید علی رفیعی قزوینی برادر بزرگوار علامه رفیعی قزوینی در کلاس فوق العاده در مدرسه محمد قزوینی برگزار شد، به صورت رسمی به فراگیری هنر خوشنویسی پرداخت.
در سال ۱۳۵۴ انجمن خوشنویسان قزوین به همت استاد محصص ایجاد شد و وی نزد این استاد برجسته به آموزش خوشنویسی پرداخت.
استاد پیله چی در دوران دبیرستان به اندازه یک استاد کارآزموده تجربه داشت و این مسئله زمینه را برای تدریس به دبیران خط در پیش از انقلاب فراهم کرد؛ وی در سال ۵۶ به صورت رسمی مدرس انجمن خوشنویسان قزوین شد.
با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ وی مدرک ممتاز خوشنویسی خود را گرفت و پس از انقلاب به تدریس خود ادامه داد تا در سال ۶۸ آموزشگاه خوشنویسی ملک محمد را تاسیس کرد تا در یک مکان ثابت بتواند به پرورش استعدادهای درخشان خوشنویسی بپردازد و تا به امروز این استمرار ادامه داشته و چند هزار علاقمند و استاد و هنرمند از این آموزشگاه به جامعه تحویل داده شده است.
استاد پیله چی در سال ۶۷ جزء ۱۰ نفر خوشنویس برتر کشور در دوره دفاع مقدس انتخاب شد
این استاد برجسته خوشنویسی استان قزوین پس از انقلاب ۱۵ سال در انجمن خوشنویسان ایران در تهران، برای تدریس حضور داشته و دوره تدریس برای کارآموزان این رشته را برعهده داشت و در مدرسه شهید باهنر و کلاس های آزاد گالری نور نگار و ترانه باران به صورت حرفه ای مدرس بوده است.

فعالیت‌های غیرآموزشی پیله چی برپایی نمایشگاه در سطح کشور و خارج کشور بوده است و این موارد عبارتند از:

- برگزاری دو سری نمایشگاه در شهرهای لاهور، پیشاور و کراچی، اسلام آباد پاکستان در کنفرانس دی هشت
- برپایی نمایشگاه ۲۱ روزه در کشورامارت(دبی)- هتل کران پلازا
- نمایشگاه با موضوعات قرآنی در دهه دوم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۰ در شهر استکهلم سوئد
- نمایشگاه ۱۵ روزه در کشور آفریقایی تانزانیا، در شهرهای دار السلام و زنگبار با موضوع کرامت رضوی
- به نمایش درآمدن ۵۰ اثر از آثار خوشنویسی استاد در مجمع اسلامی هامبورگ
- برگزاری سه دوره دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران در مرکز قزوین
- برگزاری ۱۰ روز ورک شاب در اکسپوی ۲۰۱۰ شانگ‌های چین
لازم به ذکر است؛ فعالیت‌های استاد پیله چی شرکت در مسابقات و جشنواره های کشوری و بین المللی بوده است که به عنوان نماینده استان قزوین حضور داشت و در اکثر موارد حائز رتبه اول شد.
همچنین پیش از انقلاب جشنواره ای به عنوان ۵۰ سال سلطنت پهلوی برگزار شد که در قسمت نونهالان مقام اول را کسب کرد و پس از انقلاب در سال ۶۷ در جشنواره ای که از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت تجلیل از افرادی که در ۸ سال دفاع مقدس همگام با رزمندگان با سلاح هنر، انقلاب را یاری کرده بودند، برگزار شده بود جزء ۱۰ نفر خوشنویس برتر کشور در دوره دفاع مقدس انتخاب شد و افتخار دریافت لوح زرین به دست خط امام راحل را از دست مقام معظم رهبری داشت.
این استاد برجسته خوشنویسی قزوین در دو دوره از مسابقات جشنواره بین المللی جهان اسلام برگزیده و رتبه اول را به خود اختصاص داد و بعد از این دوران وارد سیاستگذاری و داوری حوزه هنر خوشنویسی شد.
وی در حال حاضر نماینده سازمان فرهنگ و ارشاد قزوین در حوزه خوشنویسی و انجمن خوشنویسان و مدرس کلاس فوق ممتاز است.

قزوین در این سال‌ها همیشه حائز رتبه برتر جشنواره‌های خوشنویسی از لحاظ تعداد برگزیدگان بوده است


استاد احمد پیله چی قزوینی، استاد برجسته خوشنویسی قزوین در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، با بیان اینکه هدف هنرمندان برجسته حوزه خوشنویسی حفظ و اعتلای جایگاه پایتخت خوشنویسی قزوین است، اظهار کرد: این حفظ جایگاه به همت اساتید برجسته ای چون استاد محصص مستشاری که بنیانگذار خط نوین قزوین بوده اند، به وجود آمده است.
وی با تاکید بر اینکه استان قزوین در دهه‌‎های گذشته همیشه حائز رتبه برتر جشنواره‌های خوشنویسی از لحاظ تعداد برگزیدگان بوده است، ابراز کرد: از سال ۵۳ ورود به حوزه خوشنویسی داشتم و تا به امروز ۴۰ سال است که فعالیت جدی و حرفه ای در این حوزه داشته‌ام.
این هنرمند برجسته استان در خصوص اثرات فرهنگی برگزاری نمایشگاه های خوشنویسی در سطح بین المللی گفت: زبان هنر نیاز به ادبیات هر کشوری ندارد و در سطح بین الملل زبان خاص خود را دارد، از سوی دیگر دو عنصر زیبایی و جذبه که عامل برقراری ارتباط با دل و جان انسانها و از عوامل بهره بردن در انتقال فرهنگ هاست.
وی افزود: با برگزاری نمایشگاه‌های هنر خوشنویسی در کشورهای مختلف با اینکه این افراد با زبان ما آشنا نیستند اما با تشخیص زیبایی جذب کارها و فرم نگارش ما می‌شوند و با تحقیق و اطلاع پیدا کردن از مفهوم این آثار، شیفته ادبیات انقلاب اسلامی خواهند شد.
نماینده سازمان فرهنگ و ارشاد قزوین در حوزه خوشنویسی ادامه داد: آثار خوشنویسی ایران در قالب آیات قرآن، شعرهای حافظ، سعدی و موارد دیگر است و به طور کلی خوشنویسی کشورهای اسلامی به دلیل محوریت قرآن و زبان عربی مقوله آشنایی است؛ اما در کشورهای غیرفارسی و عربی به آن به عنوان یک کار نقاشی نگاه می‌کنند و این افتخاری برای کشورمان است که زیباترین شکل مکتوب کلام را خط نستعلیق فارسی می‌شناسند.

در قزوین به دانشجویان ۳۵ کشور جهان خط فارسی و نگارش خوشنویسی را آموزش می‌دهیم


وی با بیان اینکه جایگاه هنر خوشنویسی ایران در جهان یک جایگاه تثبیت شده و ویژه است، عنوان کرد: کشورهای دیگر امروز به هنر خوشنویسی ایران اسلامی غبطه می‌خورند و حتی علاقمند به یادگیری و فراگیری این هنر هستند.
پیله چی اذعان کرد: در دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین دوره‌های کوتاه مدت برای دانشجویان زبان و ادبیات فارسی به عنوان دوره‌های دانش افزایی چند سالی است، که برگزار می شود و این دانشجویان در تابستان ها دوره های تکمیلی را در قزوین می گذرانند.
وی با بیان اینکه به دانشجویان ۳۵ کشور جهان خط فارسی و نگارش خوشنویسی را آموزش می‌دهیم، خاطرنشان کرد: این دانشجویان به عنوان سفیران فرهنگی در کشورهای خود نماینده‌ای از خوشنویسی ایرانی به شمار می‌آیند و پس از برگشت به کشورشان این افراد به رایزن‌های فرهنگی معرفی شده و در شعب انجمن خوشنویسی دوره های تکمیلی برای آنها برگزار می شود.
استاد برجسته خوشنویسی قزوین درباره فعالیت‌های خود را دوره انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: فعالیت‌های ما دو جنبه فرهنگی و هنری دارد و برنامه های ما در دوران شکل گیری انقلاب در زمینه به کارگیری هنر در حوزه فرهنگ جامعه بود.
وی اضافه کرد: در دوران مبارزات انقلاب سیل تظاهرات انقلابی مردم هنرمندان را نیز با آنها همگام و همراه کرد تا در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم باشند؛ در آن دوران ما به صورت زیرزمینی و شبانه شعارها و حرف‌های امام خمینی(ره) را به صورت خوشنویسی می‌نوشتیم و به صورت مخفیانه این اعلامیه ها را در منطق مختلف نصب می‌کردیم.
این مبارز دوران انقلاب در دوره شکل گیری انقلاب ما دیوار نویسی های شبانه نیز جزء برنامه‌های همیشگی ما بود و با گروه‌های فعال سیاسی جملات آموزنده و روشنگرانه قرآن را در باره ظلم ستیزی روی دیوارها می‌نوشتیم که این شعارنویسی‌ها جزء افتخارات دوران زندگی من است.

پس از انقلاب به عنوان کارمند رسمی حزب جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردم

وی یادآور شد: پس از انقلاب ادغام دو حوزه هنر و فرهنگ افزایش یافت و در دوره دفاع مقدس همزمان با شهادت بسیاری از رزمندگان انقلاب بسیاری از وصیت نامه ها و زندگینامه آنها را به صورت برنامه‌های تبلیغاتی به صورت خوشنویسی انجام می‌دادیم و در همین دوران در کمیته انقلاب استان قزوین در بخش فرهنگی، هنری و خوشنویسی مشغول به خدمت شدم.
این هنرمند برجسته استان با بیان اینکه در دوران پس از انقلاب به عنوان کارمند رسمی حزب جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردم اذعان کرد: در آن دوران وظایفی جون شعارنویسی درباره شهدا و جنگ، مناسبت‌های روز ولادت و شهادت ائمه اطهار و در کل پرداختن به هنر انقلاب و حرکت های انقلابی مردم بود.
وی افزود: با شکل گیری جنگ عراق علیه ایران اسلامی و پس از گذراندن دوران سربازی در قالب بسیج مردمی و همگام با رزمندگان در مناطق جنگی به عنوان رزمنده حضورداشتم و در کنار آن بخش تبلیغات و کارهای هنری و آموزش هنر خوشنویسی و قرائت قرآن را داشتیم.
نماینده سازمان فرهنگ و ارشاد قزوین در حوزه خوشنویسی با بیان اینکه هنر خوشنویسی همراه با انقلاب و بیشترین همراهی را با انقلاب داشته است، تصریح کرد: پیش از انقلاب و در تظاهرات پلاکاردها و دست نوشته‌هایی که در دست مردم مبارز بود تا دوران دفاع مقدس و حتی سربندهای رزمندگان و شعارهایی که روی دیوار نوشته می‌شد، اقدامات تاثیرگذار این حوزه است.
وی در پایان با اشاره به خاطره ای از دوران دفاع مقدس خود گفت: در دورانی که در لشگر ۱۷ علی بن ابی طالب مشغول به خدمت بودم کتاب یادواره رزمندگان شهید همین لشگر را با محل شهادت و قسمتی از وصیت نامه آنها را در سال ۶۴ نگارش کردم و به نام "کتاب سرخ شهادت" امروز در دسترس مردم می‌باشد که همه مطالب این کتاب با قلم خوشنویسی انجام شده است.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان