۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین راه اندازی ۲ هزار و ۶۱۳ تخت جدید بیمارستانی به مناسبت دهه فجر/نیترات مصرفی آب تهران میزان قابل قبولی دارد
کد خبر: ۱۳۵۰۵۴ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۱۲ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

راه اندازی ۲ هزار و ۶۱۳ تخت جدید بیمارستانی به مناسبت دهه فجر/نیترات مصرفی آب تهران میزان قابل قبولی دارد

سخنگوی وزارت بهداشت از افتتاح ۲۶۱۳ تخت جدید در قالب ۲۸ بیمارستان با اعتبار بالغ بر ۷۱۶۳ میلیارد ریال درایام دهه فجر خبر داد.

راه اندازی ۲ هزار و ۶۱۳ تخت جدید بیمارستانی به مناسبت دهه فجر/نیترات مصرفی آب تهران میزان قابل قبولی دارد
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که صبح امروز در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: چند شاخص مهم که برای سنجش سلامت جامعه بکار می رود یکی مرگ و میر کودکان زیر 5 سال است، تا سال 1363، 33 هزار کودک زیر 5 سال به دلیل اسهال کشته می‌شدند ولی در حال حاضر این میزان به زیر 120 مورد در سال هم نمی‌رسد

وی ادامه داد: میزان امید به زندگی قبل از انقلاب 55 سال بود و هم اکنون به 74 سال رسیده است، بنابراین به دستاوردهای بسیار مهمی پس از انقلاب دست پیدا کرده ایم و این به معنای تراز و شان مردم نیست و باید حرکت بیشتری داشته باشیم تا طول عمر به شدت افزایش پیدا کند.

حریرچی با اشاره به پروژه های قابل افتتاح در دهه فجر عنوان کرد:‌امسال پروژه های قابل قبولی برای افتتاح داریم 2 هزار و 613 تخت جدید در قالب 28 بیمارستان با اعتبار بالغ بر 7163 میلیارد ریال افتتاح می شود، همچنین 1350 تخت ویژه همزمان در سراسر کشور با اعتبار 892 میلیارد ریال در قالب 205 پروژه افتتاح می‌شود چون کمبود تخت داریم، توسعه را باید در بیمارستان های موجود افزایش دهیم.

وی ادامه داد: 691 خانه بهداشت و 93 مرکز بهداشتی درمانی داریم، 14 پروژه آموزشی با وسعت 80 هزار متر مربع زیربنا نیز در این ایام افتتاح شده و 691 خانه بهداشتی در روستا و 93 مرکز بهداشتی درمانی نیز راه‌اندازی می‌شود و به طور کلی مجموع پروژه‌های دهه فجر 13 هزار و 71 میلیارد ریال هزینه داشته است.

حریرچی با اشاره به هفته سرطان که پیش رو داریم تصریح کرد: سیمای بسیاری از بیماری ها در کشور ما از بیماری های عفونی تا بیماری های تغذیه ای تا سال 63 تغییر پیدا کرده و 33هزار نفر از بچه های زیر 5 سال به دلیل اسهال فوت می شدند این سیمای بیماری ها هم اکنون تغییر پیدا کرده، 4 بیماری غیر واگیردار مهم داریم که 72 درصد از مرگ مردم ما از این بیماری های غیر واگیردار ناشی می شود.

بروز سرطان در حال افزایش است
سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: سالانه در کشور بیش از 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان مشاهده می‌شود که شایع‌ترین موارد ابتلا سرطان پستان، معده، روده بزرگ و مثانه است البته طبق آمارهای رسمی به ترتیب مردان و زنان 134 و 128 درصد هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند.

به گفته حریرچی، متوسط بروز سرطان در جهان برای مردان 205 و برای زنان 165 در صد هزار مورد است. به عبارتی در کشور ما میزان ابتلا به سرطان کمتر از متوسط جهانی است.

حریر چی در خصوص بروز افزایش سرطان عنوان کرد: اینکه چرا سرطان در حال افزایش است یکی اینکه افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندان باعث افزایش سرطان می شود، زیرا اکثر سرطان ها در دوران پیری شیوع بیشتری پیدا می کنند؛ همچنین تغییر شیوه زندگی به عبارتی غربی شدن در افزایش بروز سرطان تاثیر دارد به طوری که بیش از 35 درصد افراد جامعه فعالیت بدنی کمی دارند، 16 درصد افراد فشار خون بالا دارند و بیش از 90 درصد افراد در وعده های خود از میوه و سبزیجات استفاده نمی کنند، همچنین تعدادی از عوامل محیطی هم نظیر افزایش سرانه تولید گاز دی اکسید کربن تا 7 تن و افزایش میزان ذرات معلق در هر متر مکعب در افزایش بروز سرطان تاثیر می گذارد.

حریرچی با اشاره به پیشگیری سرطان خاطرنشان کرد: هزینه مستقیم و غیر مستقیم سرطان در کشور ما 10 هزار میلیارد تومان است به طوری که 1200 میلیارد تومان به دارو درمانی تعلق دارد یکی از مهمترین مسائلی که باید در سرطان توجه داشته باشیم، اصل پیشگیری است، به طوری که 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است که این میزان درصد قابل توجهی از میزان کاهش سرطان را شامل می شود، همچنین باید به تشخیص زودرس این بیماری توجه داشته باشیم و درمان لازم را در این خصوص انجام بدهیم و کسانی که سرطان را متوجه شده اند ولی درمان نمی کنند باید به آن ها آموزش بدهیم در چند دهه گذشته چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای توسعه نیافته میزان بروز سرطان در حال افزایش است که در این خصوص 52 مرکز درمانی تیپ 1 و 37 مرکز درمانی تیپ 2 و 13 تیپ 3 را برای تشخیص و درمان سرطان افتتاح کرده ایم.

نیترات مصرفی آب تهران میزان قابل قبولی دارد
حریرچی در پاسخ به این سوال که میزان نیترات آب چه مقدار در بروز سرطان موثر است، پاسخ داد:‌40 در صد قابل پیش بینی و 40 درصد قابل درمان و 20 درصد کشنده هستند که از این 40 درصدی که قابل پیشگیری است، باید ریز فاکتورها را رعایت کنیم. میزان نیترات آب تهران جزو بالاترین استانداردها تعریف شده است و از کشورهای دیگر 10 برابر معیارهای آن سخت‌گیرانه‌تر است. هم اکنون بررسی‌‌ها نشان می‌دهد نیترات مصرفی آب تهران میزان قابل قبولی دارد، بنابراین کاری که باید انجام بدهیم این است که میزان و آمار مرگ و میر ناشی از سرطان را در کشورمان کاهش دهیم.

درمان پرهزینه سرطان
سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: درمان بیماری سرطان جزو درمان‌های پرهزینه است و در کشور ما میزان مصرف داروهای شیمیایی از نرم راهنمایی موجود در جهان بالاتر است، بنابراین برای کاهش هزینه‌ها دو راه پیش رو داریم یکی این که پزشکان به راهنمایی‌های بالینی وفادار و مقید باشند، وزارت بهداشت و بیمه‌ها در پرداخت‌ها ملاحظه کنند، تأمین منابع مالی را بالا ببریم و در پایان تعهد حرفه‌ای در جامعه پزشکی بالا برود.

با رفتارهای پرخطر باید مقابله کنیم
حریرچی در خصوص افزایش شیوع رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان عنوان کرد: آمار رفتارهای پرخطر در جامعه به حدی است که باید اقدام جدی در این زمینه انجام گیرد و در حدی است که قابل توجه وزارت بهداشت می‌باشد و باید با این رفتارها مقابله کنیم و راه‌حل آن سرپوش گذاشتن بر روی این رفتارها نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت در زمینه افزایش زایمان‌های طبیعی تصریح کرد: ما جزو بالاترین آمار سزارین در دنیا هستیم و این به ضرر مردم و ارائه کنندگان خدمت است، آماری از زایمان سزارین به زایمان‌های طبیعی داشتیم و این نشان می‌دهد که زایمان‌های طبیعی افزایش پیدا کرده است.

شیوعی از بیماری زیکا در کشورمان دیده نمی‌شود
حریرچی در پاسخ به این سؤال که آیا بیماری زیکا در کشورمان دیده می‌شود یا خیر عنوان کرد: این بیماری در چند ماهه اخیر در آمریکای جنوبی دیده شده و فرق آن با بیماری‌های دیگر مانند ابولا این است که انتقال انسان به انسان ثابت نشده است و یک عامل گردشی (پشه) باید وجود داشته باشد، این ویروس در منطقه ما و خاورمیانه دیده نشده است و در برخی مناطق ما حامل آن یعنی (پشه) وجود دارد. اخیراً در آفریقای جنوبی به ویژه برزیل این بیماری ثابت شده است و دیده شده حامل آن باید یک عامل کوچک بودن مغز نوزاد هنگام تولد یا میکروسفالی می‌باشد.


تعرفه باید معقول کاهش پیدا کند
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص آخرین جزییات کاهش تعرفه‌های سال 95 خاطرنشان کرد: در روند کاهش تعرفه‌ها قسمتی ما دخیل هستیم و قسمتی در شورای عالی بیمه و قسمتی به شورای عالی بیمه مربوط می‌شود، آن چیزی که مهم است وزارت بهداشت باید به دو نکته توجه داشته باشد و آن هم این است که تعرفه ابزار سیاست‌گذاری است. تعرفه باعث می‌شود کارهایی که برای سلامت مهم است ترویج پیدا کند. به طوری که مواقعی سیاست وزارت بهداشت این است که ارائه خدمات سرپایی ضعیف است و آن زمان تعرفه خدمات سرپایی بالاتر از تعرفه خدمات بستری می‌شود، در بحث تعرفه توجه به تورم و افزایش معقول تعرفه مورد تأکید است و تعرفه باید معقول افزایش پیدا کند و فشاری به جیب مردم وارد نکند.

صحت و سقم کاهش یا افزایش بودجه وزارت بهداشت
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که قرار است بودجه وزارت بهداشت در کمیسیون کاهش پیدا کند یا خیر، عنوان کرد: بودجه  وزارت بهداشت در کمیسیون‌های تخصصی مطرح می‌شود و نظر اصلی را کمیسیون تلفیق می‌دهد و تصمیم اصلی در صحن علنی مجلس گرفته می‌شود و سینگال‌هایی که از مجلس گرفته‌ایم مبنی بر افزایش بودجه است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه آماری از کودکان مبتلا به سرطان داریم، گفت: در خصوص آمار سرطان کودکان افزایش شدیدی گزارش نشده است و اکثر سرطان‌هایی که گزارش شده است در مواجه طولانی مدت با این بیماری بوده است.

تجمیع کلینیک‌ها با رعایت استاندارد
حریرچی عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌ منابع یکی از اقداماتی که پیش رو داریم تجمیع کلینک‌ها با رعایت استاندارد است هم‌اکنون داروهای شیمی درمان که در این کلینک‌ها استفاده می‌شود داروهای گرانی است و در شرایط خاصی باید تجویز شود بنابراین بسته‌ای را آماده کردیم و به این کلینک‌ها ارائه کرده‌ایم همچنین در بیمارستان‌های دولتی نیز داروها ارائه می‌شود.

با کمبود پرستار مواجه هستیم
حریرچی خاطرنشان کرد: مسئولین فعلی نظام پرستاری و مسئولین سابق نظام پرستاری به طور مکرر به کمبود پرستار اشاره کرده‌اند و هم‌اکنون با کمبود 100 هزار پرستار در کشور مواجه هستیم، بیمارستان‌های خصوصی و تأمین اجتماعی کمبود پرستار دارند در کل کشور وضعیت فعلی با کمبود پرستار مواجه است که در این خصوص نیز وزارت بهداشت اقداماتی را انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص افزایش سن سالمندی تصریح کرد: مسن شدن جمعیت در واقع یک موضوع دوگانه‌ است بنابراین افرادی که متولد می‌شوند باید برای کیفیت طول زندگی‌ آنها تلاش کنیم. آن چیزی که بد است تغییر کمی سن و کاهش افراد با سن جوان به پیری است.

وی ادامه داد: افزایش سن ازدواج به دلیل اشتغال و تحصیل هم سلامت نوزاد و هم سال‌های باروری را به خطر می‌اندازد یکی از اقداماتی که وزارت بهداشت در این خصوص انجام داده است. توصیه به اهمیت و رعایت فرهنگ در این خصوص می‌باشد. تا از پاک کردن صورت مسئله در این زمینه خودداری شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی صبح قزوین جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان