۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین شیرین‌ترین لحظه زندگی "عراقچی" مقابل ۱+۵ از زبان خودش
کد خبر: ۱۳۴۶۴۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

اقدامات روز اجرایی برجام تائید شده است

شیرین‌ترین لحظه زندگی "عراقچی" مقابل ۱+۵ از زبان خودش

عضو تیم هسته‌ای از شیرین‌ترین لحظه زندگی‌اش در مذاکرات هسته‌ای گفت.

شیرین‌ترین لحظه زندگی "عراقچی" مقابل ۱+۵ از زبان خودش
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، "سید عباس عراقچی"امروز(یکشنبه) در نشستی در جمع معاونان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در طول مذاکرات صحنه‌هایی را دیدم که به خود و دانشمندان کشورمان افتخار می کردیم و به خود می بالیدیم. امروز آب سنگین ما در بهترین آزمایشگاه‌های دنیا توسط آمریکایی ها تست شده و مشخص شده که از بالاترین خلوص برخوردار است و امروز امریکایی‌ها خواهان آب سنگین ما هستند.

وی ادامه داد: وقتی طرف مقابل در مذاکرات اصرار داشتند که راکتور اراک به خاطر تولید پلوتونیوم و خطر استفاده ازآن در سلاح هسته‌ای مورد ادعای انها، تعطیل شود و ما قبول نمی کردیم و در بن بست بودیم این متخصصان ایرانی بودند که طرحی را ارایه کردند برای بازطراحی قلب راکتور به شکلی که سالانه به جای ده کیلو پلوتوتیوم کمتر از یک کیلو تولید کند. این در حالی بود که آن ها این طرح را نمی‌پذیرفتند و معتقد بودند شدنی نیست. من شاهد بودم که ماه ها جدال علمی بین متخصصان ایرانی و 1+5 به ویژه با آمریکایی ها در جریان بود. آمریکایی ها می گفتند این طرح عملیاتی نیست و ما می گفتیم هست. در نهایت ما پیروز شدیم و طرح ایران برای بازطراحی مورد پذیرش قرار گرفت.

عراقچی افزود: یکی از لحظات شیرین زندگی من و نیز در مذاکرات لحظه ای بود که طرف مقابل در آن سوی میز مذاکره تسلیم طرح ایران برای بازطراحی شد و قرار شد راکتور اراک باقی بماند و قلب آن بازطراحی شود.

معاون وزیر خارجه گفت: الان در تنظیمات و اسناد امضا شده برای اراک مدرن سازی این راکتور میان چین و یک شرکت ایرانی است و 1+5 موظف است در تامین تجهیزات و تاییدات علمی و فنی و غیره کمک کند.

مذاکره کننده ارشد کشورمان تصریح کرد: ايران پس از ٤ دهه كه از حيات ان مي گذرد به قدرت بزرگي فراتر از منطقه تبديل شده است. ايران در تمام مسائل منطقه نقش تعيين كننده اي دارد و هيچ مشكلي در منطقه نيست كه بدون حضور ايران قابل حل و فصل باشد.

عراقچی اضافه کرد: در فضاي پسابرجام پيوند توانايي هاي علمي و توانايي هاي ديپلماتيك بايد ادامه پيدا كند. بحث تحريم هاي علمي و دانشجويي ايران در قطعنامه ٢٢٣١ كاملا برداشته شده است . فضاي پسابرجام قدرت مانور علمي ايران در صحنه بين المللي را افزايش داده است. آنچه انقلاب اسلامی به ما عطا کرده، این است که به سمت مولفه های تبدیل به قدرت بین المللی از طریق گفتمان باشیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی اکنون به عنوان یکی از قدرتهای بزرگ منطقه و حتی فراتر از منطقه است که نقش تعیین کننده ای در مسائل کشورهای منطقه دارد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ایران طی سالهای گذشته به درجات علمی بالایی دست یافته و این در حالی است که ما در شرایط تحریم قرار داشتیم.

عراقچی افزود: مردم ایران در شرایط سخت کشور همواره در حوزه های اجتماعی و سیاسی مشارکت داشتند و یا در انتخابات ریاست جمهوری شاهد حضور ۷۳ درصدی مردم بودیم.

وی تصریح کرد: این امر نشان دهنده سطح بالای مشروعیت نظام و اعتماد مردم به جمهوری اسلامی است.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: توانمندی دیپلماتیک یکی از ابعاد کمتر شناخته شده در کشور ماست اما این موضوع یک واقعیت است زیرا دیپلماسی می تواند راه را باز کند.

عراقچی بیان داشت: دانشگاه های ما از بنیان علمی قوی برخوردارند اما ارتباطات بین المللی آنها پایین است و باید راهکارهایی برای رفع این مشکل دیده شود.

وی با بیان اینکه اگر کشوری حرفی برای گفتن نداشته باشد، نمی تواند فعالیت کند، گفت: گفتمانی که انقلاب اسلامی به ما داده است، بزرگترین مولفه کشور به شمار می رود که ذهن استراتژیک در کنار این مولفه می تواند شرایط را برای فعالیت کشور فراهم کند.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه اضافه کرد: رهبری مقام معظم رهبری ذهنیت لازم در خصوص هدایت کشور در عرصه های علمی و فناورانه را ایجاد کرده است.

عراقچی با بیان اینکه در فضای پسابرجام، ایران به قدرت فراتر از منطقه تبدیل خواهد شد، گفت: مذاکرات هسته ای مولفه قدرت جمهوری اسلامی ایران در حوزه علمی و دیپلماتیک را شکوفا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قدرت علمی ایران توانست کشورهای بزرگ را پای میز مذاکره بنشاند زیرا این کشورها از سه عامل تهدید نظامی ایران، تحریم ها و موضوع هسته ای ناامید شدند.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما توانستیم ۲۰ عدد سانتریفیوژ خود را به ۲ هزار عدد برسانیم. همچنین توانستیم چرخه سوخت را کامل کنیم و راکتور آب سنگین اراک را با خودکفایی راه اندازی کنیم. این در حالی است که توانستیم سطح غنی سازی را به ۲۰ درصد برسانیم که تمام این توانایی های علمی را مدیون دانشمندان کشور هستیم.

عراقچی بیان داشت: مذاکرات ما را مهار نمی کند. برخی کشورها فکر می کنند ما را در راه رسیدن به سلاح هسته ای مهار کردند و این در حالی است که ما موضوع سلاح هسته ای را حرام می دانیم و به دنبال آن نیستیم و در مقابل، برنامه هسته ای صلح آمیز هسته ای ایران به رسمیت شناخته شد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه عنوان کرد: بعد از مذاکرات، رکتور آب سنگین اراک به کار خود ادامه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه هسته ای ما در گذشته یک برنامه ممنوعه بود اما بعد از برجام، این برنامه به یک برنامه مشروع تبدیل شد و کشورها در این زمینه با ما همکاری خواهند کرد.

عراقچی اضافه کرد: جامعه بین الملل و شورای امنیت، موضوع هسته ای ما را به رسمیت شناختند. بنابراین مازاد مواد ما را خریداری می کنند و این موضوع به این معناست که سطح علمی جمهوری اسلامی ایران به حدی رسیده است که دیگر کشورها به آن احترام می گذارند و اکنون آمریکائی ها طالب خرید از ایران هستند.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه تصریح کرد: در تنظیمات صورت گرفته، قرار است مدرن سازی آب سنگین اراک از طریق یک شرکت ایرانی انجام شود و گروه ۱+۵ نیز موظف است در این زمینه ما را کمک و همراهی کند تا بتوانیم راکتور آب سنگین اراک را مدلسازی کنیم و این کشورها می دانند اگر در این زمینه به ما نیز کمک نکنند، ما خود می توانیم فعالیت داشته باشیم.

وی تاکید کرد: شکوفایی علمی در ایران موجب شد تا ایران در مقابل ۶ قدرت بزرگ دنیا قرار گیرد و با آنها مذاکره کند.

عراقچی اضافه کرد: شرایط پسابرجام زمینه ای را فراهم می کند تا دانشگاه های ما در سطح بین المللی قرار گیرند و در این زمینه فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: در قطعنامه های قبلی که علیه ایران وجود داشت، کشورها می توانستند با این بهانه که دانشجوی ایرانی به موضوع فناوری هسته ای کمک می کند، از ادامه تحصیل وی جلوگیری کنند که این مانع به طور کامل در پسابرجام برداشته شد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه وظیفه خود می داند که در حوزه روابط بین الملل دانشگاه ها فعالیت کند و سفارتخانه های ما نیز موظف هستند در این زمینه همکاری کنند که اگر سفارتخانه ای همکاری مناسب را در این خصوص نداشته باشد، به ما اطلاع دهند تا موضوع را پیگیری کنیم.

عراقچی تصریح کرد: در حوزه فعالیت های بین المللی حساسیت های جانبی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا برخی از افراد که طالب نفوذ به عرصه های سیاسی و فرهنگی کشور هستند، از مجرای فعالیت های علمی سوء استفاده کرده اند و حساسیت نهادهای امنیتی به دلیل این موضوع بوده است.

*اقدامات روز اجرایی برجام تائید شده است

معاون وزیر خارجه همچنین در در جمع خبرنگاران در خصوص کمیته نظارت بر برجام گفت: این کمیته جلسات خود را دارد و تصمیمات را اتخاذ می‌کند.

وی درباره تائید اقدامات طرف مقابل نیز گفت: اقدامات روز اجرایی برجام تائید شده و اینکه طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرده،‌بررسی شده است اما از امروز به بعد اگر در تعهدات طرف مقابل ما نقضی مشاهده شود، هیأت نظارت مراقبت می‌کند و تصمیمات لازم را می‌گیرد.

عراقچی با اشاره به لزوم ارتباط بیشتر دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های بین‌المللی یادآور شد:‌ رشد علم و فناوری در بستر همکاری‌های بین‌المللی افزایش می‌یابد و نباید اجازه دهیم این مسیر یک سویه باشد. باید در یک تعامل دو سویه بتوانیم رشد و پیشرفت فناوری را هر چه بیشتر مشاهده کنیم.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص حضور اساتید خارجی در ایران و عملکرد وزارت خارجه در این خصوص نیز گفت: این موضوع مربوط به خود دانشگاه‌هاست و آنها باید زمینه را فراهم کنند. البته با رعایت ضوابط و شرایط پیشرفت کشور با حضور اساتید ایرانی و خارجی رشد بیشتری خواهد یافت که سیاست وزارت خارجه نیز همین می‌باشد.

عراقچی در خصوص اجرایی شدن قانون ویزا از سوی آمریکا گفت: در این باره دولت آمریکا و شخص آقای کری تعهد کرده به گونه‌ای اجرایی شود که منافع اقتصادی برجام خدشه‌دار نشود. در قدم اول برای تجار و بازرگانان استثنائاتی ایجاد شده و دولت آمریکا اعلام کرده این موضوع مراحل بعدی نیز دارد و ما منتظریم ببینیم ترتیباتی که اتخاذ شده است درست اجرا می‌شود و در اجرای برجام خللی وارد می‌کند یا نه.

وی ادامه داد: در سمینارهای اقتصادی که برگزار شده کمتر مشاهده می‌کنیم که خللی در نحوه حضور شرکت‌کنندگان خارجی ایجاد شده باشد.

عراقچی درباره اجلاس جده نیز گفت: اجلاس جده یک اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی برای بررسی حمله به سفارت عربستان بود. حضور در اجلاس بین‌المللی جده و نشست‌های سازمان همکاری‌های اسلامی در سیاست خارجی ایران مهم است. علیرغم اینکه برخی کشورها به خصوص عربستان سعی کردند در جهت اهداف خود از این اجلاس استفاده کنند.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه موضع ایران در این اجلاس این بود که مسائل مهمتری است که در سازمان همکاری اسلامی باید به آنها پرداخته شود و بحث حمله به سفارت بزرگترین مشکل جهان اسلام نبود، یادآور شد: بیش از یک سال است که دولت فلسطین برای حمله رژیم صهیونیستی به مسجداقصی درخواست اجلاس فوق‌العاده سازمان در سطح سران را داده است که برگزار نمی‌شود اما می‌بینیم در عرض دو هفته نشست فوق‌العاده درباره ایران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران نیز حمله به سفارت عربستان را محکوم کرده و به دنبال مجازات حمله‌کنندگان است، افزود:‌بسیاری از کشورهای حاضر در نشست نیز تاکید کردند که مشکل امروز جهان اسلام ناشی از تروریسم و فرقه‌گرایی می‌باشد که باید به آنها رسیدگی شود. بیانیه‌ای که اجلاس صادر کرد بیانیه متعادلی نبود و جمهوری اسلامی و لبنان خود را از آن جدا کرده و اعلام کردند که آن را قبول ندارند.همچنین بسیاری از کشورهای دیگر که این بیانیه را قبول داشتند صرفا بابت محکومیت حمله به سفارت عربستان بود و سایر قسمت‌ها مورد پذیرش اکثر کشورها نبود که ما امیدواریم سازمان همکاری اسلامی به مسیر درست خود بازگردد.

عراقچی افزود:‌ در حاشیه مذاکرات دیداری نداشتیم.

انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان