۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین استان قزوین از کمبود نیروهای متخصص در میراث فرهنگی رنج می‌برد
کد خبر: ۱۳۴۲۸۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۱۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

استان قزوین از کمبود نیروهای متخصص در میراث فرهنگی رنج می‌برد

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین گفت: در فاصله سال‌های ۸۷ تا ۹۲ شاهد ریزش چشمگیر نیروهای متخصص میراث فرهنگی بودیم. استان از کمبود این نیروها و نیروهای جایگزین دارای اعتبارات علمی و فنی رنج می‌بریم.

استان قزوین از کمبود نیروهای متخصص در میراث فرهنگی رنج می‌برد
به گزارش خبرنگار فرهنگی  صبح قزوین ، محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد اظهار کرد: استان قزوین به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی و تاریخی از معدود استان‌های مهم در کشور به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: استان قزوین تا سال 84 از بالاترین میزان ثبت آثار تاریخی در فهرست ملی کشور محسوب می‌شد اما بعد از سال 84 روند ثبت پرونده‌های جدید بسیار کند شد و استان‌های دیگر در این حوزه از قزوین پیشی گرفتند.
حضرتی‌ها افزود: همه آثار ثبت شده در فهرست کشور از جاذبه‌های گردشگری تلقی نمی‌شود. یک هزار و صد تپه و محوطه باستانی از بین هزار و 310 اثر ثبت شده در فهرست ملی کشور ثبت شده است.
وی تاکید کرد: استان قزوین نسبت به وسعت خود از آثار تاریخی مهمی برخوردار است. قزوین دارای مجموعه‌ای از کلیسا، مساجد، مدارس، آب‌انبار، عمارت‌های حکومتی و ... است که مجموع این آثار به لحاظ فراوانی، نزدیکی و ارتباط با یکدیگر با بسیاری از شهرهای توسعه‌یافته در حوزه گردشگری برابری می‌کند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین بیان کرد: آثار تاریخی خارج از شهر آثار ممتاز و برجسته‌ای هستند که برخی از این مجموعه‌ها قابلیت ثبت در فهرست جهانی و شهرت جهانی را دارند.
وی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته تنها به فراوانی آثار تفاخر کردیم در صورتی که بسیاری از آثار مورد مرمت اساسی قرار نگرفتند.
حضرتی‌ها گفت: برای انجام کارهای اساسی در این مقوله نیازمند اعتبارات متناسب با آثار هستیم. با انجام یک مقایسه ساده و نگران کننده به این نتیجه می‌رسیم که استان‌هایی که تعداد آثارشان کمتر از قزوین است از اعتبارات بالاتری در این زمینه برخوردار هستند.
وی توضیح داد: گردشگری در برنامه توسعه استان، جدی دیده نشده است. محورهای توسعه استان در اسناد بالادستی همچنان صنعت و کشاورزی هستند که از این جهت باید بازنگری شود و با توجه به قابلیت‌های استان و شرایط عمومی کشور نگاه به گردشگری جدی‌تر، عینی‌تر و توام با حمایت‌های بیشتر باشد.
این مسئول گفت: گردشگری یک فرایند فرابخش است و مجموعه مدیریت استان باید این مقوله را سامان دهد. این عرصه تنها با کمک‌های عمومی، دولتی و خصوصی رونق پیدا می‌کند.
وی بیان کرد: استان قزوین حدود 2 هزار و 500 اثر شناخته شده تاریخی دارد که برخی از این آثار نیازمند هزینه‌های مختلف است.
حضرتی‌ها یادآور شد: در فاصله سال‌های 87 تا 92 شاهد ریزش چشمگیر نیروهای متخصص میراث فرهنگی بودیم. استان از کمبود این نیروها و نیروهای جایگزین دارای اعتبارات علمی و فنی رنج می‌بریم.
وی گفت: ارتباط صنعت، تشکیلات و دانشگاه در قزوین علی‌رغم داشتن ظرفیت‌ دانشگاهی خوب به خوبی تعریف نشده است. در همین راستا در نظام برنامه‌ریزی آموزشی باید بازنگری صورت بگیرد.
این مسئول در خصوص اعتبارات استانی گردشگری تشریح کرد: در مجموع اعتبار عمرانی استانی در سال 92، 3 میلیارد و 432 میلیون تومان بوده که تخصیص اعتبار آن یک میلیارد و 530 میلیون تومان بوده است.
وی افزود: این آمار در سال 93، 3 میلیارد و 540 میلیون تومان بوده که تخصیص آن 2 میلیارد و 100 میلیون تومان بوده است.
حضرتی‌ها به جذب گردشگر در استان اشاره کرد و گفت: اگر گردشگری به عنوان یک مقوله پایدار محسوب شود نباید آن را تنها محدود به بسته‌های زمانی خاصی کرد بلکه برنامه مدیریتی باید در طول سال پیگیری شود.
وی تصریح کرد: تحقق برنامه‌های گردشگری در نوروز مستلزم حمایتی است که با همت تمام دستگاه‌های دولتی و اجرایی و اعتبارات مناسب بودجه‌ای تحقق پیدا خواهد کرد.
این مسئول عنوان کرد: هیچ یک از بناهای ما استانداردهای لازم برای حضور گردشگر را ندارد به همین منظور باید رویکرد علمی مبتنی بر رقابت داشته باشیم بنابراین باید علم گردشگری و بازاریابی گردشگری به جد پیگیری شود.
وی نوید داد: با شعار" قزوین را پیاده ببینید" به استقبال نوروز خواهیم رفت. در نوروز امسال از چشم‌اندازی نوین برای دولتخانه و مدرسه حیدری رونمایی خواهیم کرد.

انتهای پیام/7008




دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان