۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین رونمایی از کتاب شعر «باران در خیمه»
کد خبر: ۱۳۳۴۸۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

با حضور چهره‌های ماندگار حوزه ادبیات کشور صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب شعر «باران در خیمه»

با حضور چهره‌های ماندگار حوزه ادبیات کشور از کتاب شعر «باران در خیمه» در حوزه هنری استان رونمایی شد.

رونمایی از کتاب شعر «باران در خیمه»
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، به همت واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قزوین، مراسم رونمایی، نقد و بررسی کتاب «باران در خیمه» مجموعه سروده‌های عاشورایی "مهدی مردانی" با حضور بابک نیک طلب، شاعر کودک و نوجوان و کارشناس زبان و ادبیات فارسی و جمعی از علاقه مندان، در تالار حافظ حوزه هنری قزوین برگزار شد.
در این برنامه "بابک نیک طلب" گفت: رونمایی یک کتاب بزرگترین هدیه به یک شاعر است، چرا که مراحل سخت و طولانی تولید اثر تا چاپ و توزیع در این مراسم به بار می‌نشیند.
وی با اشاره به شاعران آیینی سُرای کودک و نوجوان افزود: خدا را شکر که رزق ما در دو سفره قرار گرفته است، یکی ائمه اطهار علیهم السلام و دیگری کودکان و نوجوانان پاک و معصوم؛ "خیمه در باران" کتاب زیبایی است که کیفیت اشعار، تصویرسازی و نوع چاپ آن نشان دهنده جدی گرفته شدن مخاطب توسط تمام عوامل تولیده کننده این اثر است.
نیک طلب تصریح کرد: در این کتاب حس‌های مشترک بین شاعر و مخاطب در حال رد و بدل شدن است؛ تمام چهره‌ها بطور مشخص معلوم و عینی هستند و خیمه در باران اگر چه در رابطه با واقعه کربلا و مصائب آن است، امّا غم و اندوه بر آن غلبه نکرده است و نشاط خاصی در اشعار و رنگ‌ها موج می‌زند که این موضوع را نکته مثبتی ارزیابی می‌کنم.
کارشناس شعر کودک و نوجوان ضمن اشاره به تعداد آثار و قالب استفاده شده، به زبان شعر مردانی در این کتاب پرداخت و خاطرنشان کرد: زبان این اثر به شعر نوجوان نزدیکتر است، من مخالف چاپ عنوان "کودک و نوجوان" روی جلد کتاب هستم، قالب و محتوا می‌تواند مناسب سن کودک و نوجوان باشد، ما و جلد کتاب تعیین کننده محدوده مخاطب نیستیم، چرا که ممکن است این کتاب‌ها مخاطب هفتاد ساله هم داشته باشند.
وی گفت: خیمه در باران را مجموعه‌ای سفارشی نمی دانم این کتاب از مولفه‌های یک مجموعه سفارشی به دور بوده و مشخص است که شعرها از دل برآمده، البته مخالفتی نیز با گرفتن سفارش در موضوعات آیینی و مذهبی ندارم و اتفاقا آن را در فضای فرهنگی جامعه امروز ضروری می‌دانم.
این شاعر کودک و نوجوان با اشاره به برخی نکات فنی در شعر کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: بهتر است در شعر کودک و نوجوان مفاهیم در پایان هر مصرع و هر بند بطور کامل منتقل شوند و از موقوف المعانی کردن ابیات پرهیز کرد، خوشبختانه در این کتاب چنین مشکلاتی کمتر به چشم می‌خورد.
وی با اشاره به ضرورت تغییر در فرهنگ نیت برای نذری دادن در ایام محرم تصریح کرد: چه خوب است که ما درایام محرم چند جلد از این کتاب‌ها را خریداری کرده و در ایام محرم میان کودکان و
نوجوانان توزیع کنیم، این نذری می‌تواند بسیار عمیق تر، پایدارتر و مفیدتر باشد.

"خیمه در باران" برای گروه سنی نوجوان سروده شده است


در ادامه این جلسه مهدی مردانی، شاعر این کتاب گفت: خیمه در باران در قطع خشتی با صفحات کلاسه در تیراژ هزار نسخه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است و تصویرگری مجموعه را فیروزه ولدآبادی بر عهده داشته است.
وی افزود: این کتاب شامل 13 اثر در قالب چهارپاره است که برای گروه سنی ج سروده شده، گروه سنی ج را کودکان کلاس‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی تشکیل می‌دهند.
مردانی ادامه داد: کیفیت چاپ کتاب بالاتر از انتظارم بود، این مجموعه قبل از چاپ نیز در جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره شعر انقلاب در تهران و جشنواره شعر عاشورایی در زنجان حائز رتبه برتر شده بود؛ این شاعر کودک و نوجوان با قرائت چند شعر از کتاب "خیمه در پایان" سخنان خود را به اتمام رساند.

تصویرگری این کتاب چهار ماه زمان برده است


دیگر سخنران مراسم فیروزه ولد آبادی گفت: در تصویرگری این کتاب از تکنیک اکرلیک استفاده شده و تکمیل آن چهار ماه زمان برده است.
وی ادامه داد: این نخستین تجربه من در زمینه آیینی بود و به دلیل ریزه کاری های فراوان حساسیت خاصی روی آن داشتم و قصد و نیت من به تصویر کشیدن حس و حال روحانی فضای کربلا بود.
ولدآبادی اذعان کرد: صفحه آرایی کتاب توسط انتشارات سوره مهر انجام و اندازه تصاویر بیش از حد تصور ما بزرگ شده است، رنگ‌ها هم مقداری تغییر کرده که این از عهده و کنترل من خارج بود ولی در کل از خروجی کار راضی هستم.
در پایان این مراسم با حضور استاد قاسم انصاری، از چهره‌های ماندگار ادبیات ایران، علی هوشمند، رئیس حوزه هنری قزوین، مهدی رمضانی، مدیرکل امور کتابخانه‌های استان قزوین و بابک نیک طلب، شاعر کودک و نوجوان و کارشناس زبان و ادبیات فارسی از کتاب "باران در خیمه" رونمایی شد و از "مهدی مردانی" شاعر و "فیروزه ولد آبادی" تصویرگر با اهدای لوح تقدیر و رونمایی از کتاب "خیمه در باران" تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان