۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین اقتصاد دانش بنیان مانند پدافند غیرعامل عمل می‌کند
کد خبر: ۱۳۳۴۷۰ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۷ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

اقتصاد دانش بنیان مانند پدافند غیرعامل عمل می‌کند

معاون پژوهشی دانشگاه کاشان گفت: اقتدار علمی قطعاً با توسعه اقتصاد بر مبنای شرکت‌های دانش بنیان شکل خواهد گرفت.

اقتصاد دانش بنیان مانند پدافند غیرعامل عمل می‌کند

معاون پژوهشی دانشگاه کاشان گفت: اقتدار علمی قطعاً با توسعه اقتصاد بر مبنای شرکت‌های دانش بنیان شکل خواهد گرفت.

مجید منعم زاده در گفت وگو با خبرنگار علمی صبح قزوین منطقه اصفهان، با اشاره به اهمیت تجاری‌ سازی دانش اظهار کرد: با توجه به اینکه تجاری‌سازی یک فرایند نوپا در کشور است، بنابراین برای داشتن یک اقتصاد پویا و دانش بنیان باید به صورت جدی به این موضوع بپردازیم و اقتدار علمی قطعاً با توسعه اقتصاد بر مبنای شرکت‌های دانش بنیان شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: طبیعتاً اقتصاد دانش بنیان با توجه به اینکه بر اساس ساختارهای جدید و تازه‌ای شکل می‌گیرد با تهدیدات بزرگی مواجه است و نیاز به حمایت‌های جدی از سوی دولت و بخش خصوصی در قالب وام، سرمایه‌گذاری، معافیت‌های مالیاتی و حمایت‌های مالی دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه کاشان با بیان اینکه عمدتاً افرادی که دانش دارند، بازرگان نیستند، تاکید کرد: این افراد وقتی در کنار یک مجموعه تجاری قرار بگیرند، می‌توانند دانش را به محصول تبدیل کنند.

منعم زاده با تاکید بر نقش معافیت‌های مالیاتی در توسعه اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آیین نامه‌های خوبی در حمایت از این موضوع ارایه داده اما انتظار می رود ضوابط انتخاب شرکت‌ها تسهیل شود و شرکت‌های بیشتری تحت پوشش قرار گیرند. برای تحقق اقتصاد دانش بنیان هرچه تسهیلات بیشتری ارایه شود، نتایج بهتری برای کشور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد معافیت‌های مالیاتی اعمال نمی‌شود، افزود: معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های مستقر در برخی مراکز رشد اعمال نمی‌شود و به نظر می‌رسد مسؤولان در اعمال آیین نامه‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند. با پیگیری‌هایی که شده قول‌هایی داده‌ شده و قرار است حمایت‌های دولتی برای شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه کاشان محقق شود.

معاون پژوهشی دانشگاه کاشان با اشاره به ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه نقطه شروع است و دانش، ایده و فناوری در دانشگاه توسط فعالیت‌های پژوهشی اساتید و دانشجویان شکل می‌گیرد اما در مرحله تولید محصول نیاز به حمایت است و افرادی که با کسب‌وکار و تجارت آشنا هستند باید در کنار مجموعه دانشگاهی قرار گیرند.

منعم زاده اضافه کرد: نمونه‌هایی داشتیم از جمله اینکه یک استاد دانشگاه، دانش فنی داشته و خواسته به تنهایی شرکت دانش بنیان راه‌اندازی کند، اما موفق نشده است؛ زیرا فضای بازار و تجارت ملزوماتی دارد که یک استاد دانشگاه ممکن است با آن آشنا نباشد.

وی با بیان اینکه ارتباط بین دانشگاه و صنعت در کشور آنچنان که باید شکل نگرفته است و این موضوع ریشه تاریخی دارد، اظهار کرد: در همه جای دنیا دانشگاه بر اساس نیاز صنعت شکل می‌گیرد، اما در ایران بر اساس نیاز صنعت شکل نگرفته و از جهت دیگر صنعت هم خود را نیازمند به دانشگاه نمی‌داند. همواره عادت داشتیم نیازهایمان را از خارج کشور تأمین کنیم بنابراین صنعت تمایلی به رفتن به سمت دانشگاه نداشته و بالعکس و هر کدام سعی داشتند به گونه‌ای مستقل عمل کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه کاشان با بیان اینکه دانشگاه باید خودش را نسبت به مشکلاتی که در صنعت است مسؤول بداند و صنعت هم به دانشگاه اعتماد کند، خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات صنعت با ارتباط سازنده با دانشگاه‌ها، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که سرمایه‌های ارزشمند هستند برطرف می‌شود. پارک های علم و فناوری جای بسیار خوبی است که ایده‌ها پرورش یابد و بتواند به یک شرکت پویا و ماندگار منجر شود. مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری نیز مکانی است که ایده‌های تجاری‌سازی افراد رشد کند و بعد وارد بازار تجارت شود.

منعم زاده ادامه داد: برقراری این ارتباط کار سختی است زیرا صنعت و دانشگاه سال‌هاست از هم دور بودند و نزدیک کردنشان کار ساده‌ای نیست؛ اما ارتباط گسترده برای تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان که در فرمایشات مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته، از ضروریات است و مانند یک پدافند غیرعامل می‌تواند کشور را ایمن کند.

وی با اشاره به نقش اتاق بازرگانی که قلب تپنده بخش خصوصی است، ادامه داد: اتاق بازرگانی می‌تواند میان دانشگاه و بخش خصوصی ارتباط برقرار کند. دانشگاه کاشان ارتباط خوبی با اتاق بازرگانی کاشان دارد و این ارتباط نتایج خوبی داشته است.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان