۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین چرا در جشنواره فجر نباید اثری درباره اهمیت نماز کار شود/ حرکت خوب استان قزوین در برپایی نماز جماعت صبح در مساجد
کد خبر: ۱۳۳۲۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور:

چرا در جشنواره فجر نباید اثری درباره اهمیت نماز کار شود/ حرکت خوب استان قزوین در برپایی نماز جماعت صبح در مساجد

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه در جشنواره فجر جای خالی یک اثر درباره نماز خالی است، گفت: استان قزوین در یک حرکت قابل تقدیر برگزاری نماز صبح را از ۲۴ مسجد به ۶۰ مسجد افزایش داد.

چرا در جشنواره فجر نباید اثری درباره اهمیت نماز کار شود/ حرکت خوب استان قزوین در برپایی نماز جماعت صبح در مساجد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر   صبح قزوین ، محمد مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در 24 اُمین همایش اجلاس سراسری نماز در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در گزارشی از سنجش دستاوردهای نماز در کشور اظهار کرد: نگاه ما در این سنجش کلام رهبر معظم انقلاب بود که فرمودند:" در بررسی دستاوردهای اجلاس نمازعالمانه برخورد کنید و واقعیت‌ها را بگویید."
وی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب در 23 اُمین اجلاس نماز فرمودند؛ که باید دید که مسئولین چقدر به وظایف خود عمل کردند و وضعیت نماز جوانان و نوجوانان چقدر تغییر کرده است؟
این مسئول با بیان اینکه ما برای سنجش جایگاه نماز در کشور تحقیقات میدانی و پروژهش‌های علمی انجام دادیم، ابراز کرد: با این تحقیقات و تهیه گزارش از سطح کشور درباره وضعیت نماز دانش‌آموزان و دانشجویان به نکات قابل توجهی دست پیدا کردیم که با توجه به آنها می‌توان برنامه‌ریزی مناسبی داشت.
وی با بیان اینکه نکته اول مهمترین فرد تاثیرگذار برای ترغیب نماز بود، گفت: مشخص شد پدر و مادر و معلم سه قشر موثر در ترغیب نوجوانان و جوانان برای اقامه نماز بودند، همچنین در مسیر نمازخوان شدن افراد روند رو به رشدی را شاهد بودیم.
مظفر با بیان اینکه در بخش اقامه نماز صبح روند نزولی را شاهد بودیم، بیان کرد: باید نهادهای تربیتی به این موضوع اهمیت ویژه‌ای داده و برای رفع حضور کمرنگ جوانان و نوجوانان در مساجد و نماز جماعت راهکار مناسبی اندیشید.
وی اهرم تشویق را یکی از مهمترین نکات در جلب جوانان به سمت نماز دانست و گفت: آموزش نماز در سنین پایین، یکی از راه‌های جذب نوجوانان و جوانان هستند و عامل دیگر که سستی و کاهلی در نماز ریشه در مواردی چون عدم آگاهی از آثار و برکات نماز، تاثیر از رفتار نامطلوب نمازگزاران داشته باشد.

در متون آموزشی کشور درباره نماز کم کاری شده است


قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه وظیفه همه مسئولین عمل به آیین نامه 20 ماده‌ای دولت است، عنوان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرایی کردن این قوانین هستند که این دستگاهها در اجرای قوانین ضعیف عمل می‌کنند.
وی با اشاره به نکات مثبتی که در راستای ترویج فرهنگ نماز صورت گرفته است، اذعان کرد: برگزاری نمازجماعت در آموزش و پرورش و مدارس، برگزاری نماز جماعت در ادارات، ساخت نمازخانه‌های بین راهی، رسیدگی به نمازخانه‌های ادارات، ابلاغ بخش‌نامه‌ها و دستوالعمل‌های لازم در جهت ترویج فرهنگ نماز، برگزاری آموزش تخصصی نماز برای کارکنان، آموزش اسرار و احکام نماز و برگزاری اجلاس‌های سالانه از این موارد بوده است.
این مسئول تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته نقاط ضعف در این موارد شناسایی شده است؛ ضعف بخشنامه‌ها و دستوالعمل‌های در زمان اجرا، نبود اهتمام لازم مدیران به اقامه نماز، عدم حضور مدیران ارشد و میانی در صفوف نماز جماعت ادارات که باید پررنگ شود، عدم تخصیص امکانات در جهت برگزاری نماز، کمرنگ شدن نماز صبح در مساجد که متاسفانه یک حلقه مغفولی کشور ماست.
وی با بیان اینکه استان قزوین در یک حرکت قابل تقدیر برگزاری نماز صبح را از 24 مسجد به 60 مسجد افزایش داد، اذعان کرد: هم اکنون متاسفانه اقامه نماز در مراکز آموزش عالی بسیار ضعیف است و سوال خانواده‌ها این است که فرزندان ما تا دوران دبیرستان نماز می‌خواندند اما با ورود به دانشگاه ترک کردند.
مظفر با بیان اینکه مدیران دانشگاه باید با برگزاری جلسات مسمتر ریشه عدم استقبال دانشجویان از نماز را پیدا کنند، گفت: در متون آموزشی ما وقتی فقط 3 صفحه درباره نماز و اهمیت آن ذکر شده چگونه تاثیرگذار می‌شود؟ در متون آموزشی ما درباره نماز کم کاری شده است.
وی ابراز کرد: سازمان مدیریت و ارزیابی کشور نمره ارزشیابی هزار برای کارکنان درنظر گرفته که نمره نماز 20 بوده که خیلی ضعیف است اگر این نمرات بهتر لحاظ شود، نوعی تشویق برای این کارکنان خواهد بود.
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در پایان بیان کرد: یکی از راهای جذب جوانان به نماز از طریق برنامه‌های هنری است، چرا در جشنواره عظیمی چون فجر نباید دغدغه هنرمندان و کارگردانان ما ساخت اثری درباره جایگاه نماز باشد؟ در زمینه نماز هنرمندانه کار نشده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان