۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تعامل با پژوهشگران، راهکار حل مشکلات صنعت است
کد خبر: ۱۳۲۹۴۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

تعامل با پژوهشگران، راهکار حل مشکلات صنعت است

عضو هیات‌ علمی دانشکده نفت آبادان گفت: ارتباط و تعامل صنعت با پژوهشگران دانشگاهی از یک‌ سو به حل مشکلات موجود در صنایع کمک می‌کند و از سوی دیگر مباحث جدیدی را به روی محققان علاقمند می‌گشاید که به دنبال آن راهکارهای مناسبی ارائه خواهد شد.

تعامل با پژوهشگران، راهکار حل مشکلات صنعت است

عضو هیات‌ علمی دانشکده نفت آبادان گفت: ارتباط و تعامل صنعت با پژوهشگران دانشگاهی از یک‌ سو به حل مشکلات موجود در صنایع کمک می‌کند و از سوی دیگر مباحث جدیدی را به روی محققان علاقمند می‌گشاید که به دنبال آن راهکارهای مناسبی ارائه خواهد شد.

دکتر عباس خاکسار منشاد در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین ) منطقه خوزستان، با بیان این‌ که امروزه ایران اسلامی به برکت حضور پژوهشگرانی مصمم در تولید و توسعه علوم ‌و فنون جایگاه رفیعی در عرصه بین‌الملل کسب کرده است، اظهار کرد: شتاب علمی موجود مرهون تلاش‌های بی‌وقفه و شکوفایی استعداد جوانان این مرز و بوم است اکنون در حوزه‌های بسیاری از قبیل هسته‌ای، نانو و حوزه‌های دفاعی در خصوص کاربردی شدن پژوهش پیشرفت‌های قابل‌ توجهی حاصل شده است اما باید کارهای بیشتری انجام شود.

وی افزود: ارزش دادن به ایده‌های دانشجویان و بستر‌سازی جهت رشد علمی و تعامل سازنده با آن‌ها موجب پویایی در تولید علم و امیدوار کردن این طیف از جامعه به پژوهش‌های علمی و همچنین سبب تولید ثروت برای جامعه می‌شود از سوی دیگر از پدیده‌ فرار مغزها جلوگیری به عمل می‌آید.

عضو هیات‌ علمی دانشکده نفت آبادان تصریح کرد: رشد علمی یک جامعه از نشانه‌های بلوغ فرهنگی و بینش آن جامعه و بها دادن به فعالیت‌های علمی از مهم‌ترین وظایف تمام مسؤولان و اساتید است و این امر را می‌توان به‌ صراحت در کلام مقام معظم رهبری رصد کرد.

خاکسار ادامه داد: برای رسیدن به دروازه‌های مدنیت و توسعه پایدار و پایه‌گذاری تمدن شکوهمند اسلامی تولید و کسب به‌ روزترین علوم در همه زمینه‌ها امری بدیهی و لازم است.

وی عنوان کرد: از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه علمی کشور، دستیابی به علوم و فناوری به‌روز و کاربردی برای توسعه هرچه پربازده‌تر صنایع و برآورده ساختن نیازهای صنایع کشور است.

پژوهشگر برتر دانشگاه صنعت نفت عنوان کرد: ارتباط مستقیم و تعامل صنعت با پژوهشگران دانشگاهی از یک‌سو کمک شایانی به حل مشکلات موجود در صنایع می‌کند و از سوی دیگر رویارویی مستقیم پژوهشگران با پدیده‌ها و مشکلات جدید در صنعت، مباحث جدیدی را به روی محققان علاقمند گشوده و به دنبال آن راهکارهای مناسبی ارائه خواهد شد.

خاکسار با اشاره به گسترش روابط بین ایران و دیگر کشورها، خاطرنشان کرد: ارتباط سازنده و همکاری بین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های بین‌المللی کشور نقطه آغازی برای انجام مبادلات علمی و انتقال تکنولوژی است و قطعاً جامعه علمی ایران با توشه‌ای از اندوخته‌ها، دستاورد‌های علمی بسیار زیادی برای به اشتراک گذاشتن خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در دانشگاه صنعت نفت، آموزش و پژوهش به‌ صورت کاربردی بوده و فلسفه وجودی این دانشگاه کاربردی بودن آن است چرا که در غیر این صورت زیر سؤال می‌رود در همین راستا رشته‌ها در جهت برطرف کردن نیازهای پژوهشی و آموزشی صنعت نفت هدفمند شده‌اند.

عضو هیات‌علمی دانشکده نفت آبادان ادامه داد: واگذاری پروژه‌های صنعتی به دانشگاه‌ها بستری برای مطالعات کاربردی و در راستای هدف‌گرا شدن پژوهش‌ها خواهد بود. باید رسالت پژوهش‌ها در دانشگاه‌ها عملیاتی باشد تا شاهد نتیجه‌گیری این پژوهش‌ها و پیشرفت‌ در حوزه پژوهش و صنعت باشیم.

خاکسار با بیان‌ این‌ که باید سیاست‌های تشویقی جهت انجام پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه‌ها لحاظ شود، گفت: در دانشگاه‌ها باید از طریق افزایش انگیزه، اساتید را به‌ سوی انجام پژوهش‌های کاربردی تشویق کرد. نیاز است که اساتید به صورت جدی وارد مطالعات کاربردی شوند زیرا این امر به سود دانشگاه و صنعت است.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان