۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین برای فهم تاریخ باید بین حق و باطل تمایز قائل شد
کد خبر: ۱۳۲۸۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

استاد فلسفه دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین:

برای فهم تاریخ باید بین حق و باطل تمایز قائل شد

استاد فلسفه دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین گفت: کرد: "بینش سازنده تاریخ" با تاکید بر مرزبندی حق از باطل استوار است، به همین سبب برای فهم تاریخ باید میان حق و باطل تمایز قائل شد.

برای فهم تاریخ باید بین حق و باطل تمایز قائل شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، عصر روز گذشته(یکشنبه)به همت واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری قزوین، نشستی با موضوع؛ بررسی فلسفه تاریخ با حضور "محمد علی علیپور" از اساتید دانشگاه بین المللی امام خمینی و جمعی از پژوهشگران در حوزه هنری قزوین برگزار شد.
در این نشست محمدعلی علیپور، استاد فلسفه دانشگاه بین المللی امام(ره) به رابطه موضوع تاریخ وکنش و رفتاری انسانی پرداخت و گفت: فرآیند طبیعی، فرایند حوادث است اما فرایند تاریخی، فرایند افکار است و همه تاریخ، تاریخ اندیشه های بشری است.
وی در ادامه به دیدگاه "کارل رایموند پوپر"(فیلسوف علم) درباره تاریخ پرداخت و افزود: پوپر (ص 11 کتاب فقر تاریخی گری) در خصوص تاریخ، برهان زیر را مطرح می کند: الف) حوادث تاریخی به شدت از پیشرفت دانش بشر متاثر است. ب) پیش بینی آینده علم بشر ممکن نیست. ج) پیش بینی حوادث آینده بشر امکان ناپذیر است.
"علیپور" با رد تاثیرپذیری حوادث تاریخی از علم بشری یادآور شد: از آنجایی که تاریخ تجربه پذیر نیست اموری که تجربه پذیر نباشند، نمی توانند متاثر از علم باشد.
این استاد فلسفه تاریخ، ایدئولوژی های مطرح معاصر را متاثر از نظریه های کلان یعنی: پیروان آینده معلوم تاریخ بشر و پیروان آینده نامعلوم تاریخ دانست و خاطرنشان کرد: نظر ما گزینه دیگری است و آن "بینش سازنده تاریخ" است، این بینش با تاکید بر مرزبندی حق از باطل استوار است، به همین سبب برای فهم تاریخ باید میان حق و باطل تمایز قائل شد.
گفتنی است، در این جلسه "محمد علی علیپور" به پرسش های حاضران پاسخ داد.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان