۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اتصال سررشته قراردادهای جدید نفتی ایران به حلقه ساکن در لندن/ افراد پشت پرده تدوین قراردادهای جدید نفتی را بشناسید
کد خبر: ۱۳۲۷۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

دو چهره اصلی و ویژه در قراردادهای جدید نفتی

اتصال سررشته قراردادهای جدید نفتی ایران به حلقه ساکن در لندن/ افراد پشت پرده تدوین قراردادهای جدید نفتی را بشناسید

سید مهدی حسینی و سید نصرالله ابراهیمی دو چهره اصلی و ویژه در قراردادهای جدید نفتی هستند که هر دو در موسسات حقوقی و نفتی واقع در انگلستان فعال بوده و روزگاری در لندن گذر ایام سپری می کردند

اتصال سررشته قراردادهای جدید نفتی ایران به حلقه ساکن در لندن/ افراد پشت پرده تدوین قراردادهای جدید نفتی را بشناسید
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، پس از آنکه شنیده شد قراردادهای جدید نفتی در لندن تدوین و پیش نویس آن به تهران فرستاده شده اخبار و اطلاعات جدید از آن حکایت دارد که یک تیم پشتیبانی در لندن به صورت چراغ خاموش در حال نهایی کردن آن هاست و با شرکت های بزرگ نفتی در حال مذاکره است.
سید مهدی حسینی و سید نصرالله ابراهیمی دو چهره اصلی و ویژه در قراردادهای جدید نفتی هستند که هر دو در موسسات حقوقی – نفتی واقع در انگلستان فعال بوده و روزگاری در لندن گذر ایام سپری می کردند که پس از حضور زنگنه در وزارت نفت بار دیگر به خیابان طالقانی بازگشته اند.

سید مهدی حسینی از اعضای برجسته موسسه CWC است که این موسسه قرار است کنفرانس لندن را با هزینه ای گزاف برگزار کند؛ به همین دلیل است که رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی تاکید ویژه ای بر برگزاری این کنفرانس در لندن دارد و همواره از اراده محکم وزارت نفت برای سفر به پارک پلازای لندن خبر داده است.

سید نصرالله ابراهیمی نیز با راه اندازی یک شرکت مشاور حقوقی در لندن، هرزچندگاهی دوره های آموزشی در موسسه مطالعات بین المللی انرژی برگزار می کند و مدرک موسسه خود را به افراد حاضر در این دوره های گران قیمت اعطا می کند.

*سید نصرالله ابراهیمی مرد پشت پرده قراردادهای نفتی

این دو مدیر نفتی نقش پر رنگی در تدوین قراردادهای نفتی دارند به طوری که شنیده می شود پیش نویس IPC توسط ابراهیمی از لندن نوشته شده و سید مهدی حسینی با همفکری حلقه «محرم» خود آن را نهایی کرده و تا به امروز در اختیار هیچ نهاد و کارشناسی قرار داده نشده است.

حسینی که این روزها همچنان از لندن و جذابیت های قراردادهای نفتی می گوید گروه جوانی را برای همکاری در نظر گرفته است که نه از سابقه روشنی برخوردارند و نه تجربه ای در این زمینه دارند. او آیه کاتبی را به عنوان دبیر کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی معرفی کرده است که هم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق در دانشگاه آزاد است و مدرک کارشناسی خود را هم در دانشگاه های آزاد اهواز دریافت کرده است.

*حسینی و آیه کاتبی

آیه کاتبی اما رابطه نزدیکی با الهام حسن زاده دارد و با او در باره IPC مقاله ای در خصوص قراردادهای نفتی ایران و جذابیت های سرمایه گذاری کشور تالیف کرده است که برگرفته از نظریات سید مهدی حسینی است..

*مقاله کاتبی و حسن زاده در آکسفورد

نام کاتبی و حسن زاده در شرایطی در کنار هم قرار گرفته است که هفته گذشته خبرگزای بلومبرگ در رپرتاژی معنادار در معرفی وی می نویسد:« الهام حسن زاده در خانواده ای کشاورز در جنوب ایران بدنیا آمد که در زمینه کشت و برداشت پسته فعالیت می کردند. او 31 ساله و مجرد است و مدرک حقوق را در مقطع دکتری در انگلیس اخذ کرده است. او پس از تحصیل به ایران بازگشت و یک شرکت مشاوره در حوزه انرژی را تاسیس کرد که دارای شعبی در تهران و لندن است. این شرکت پیشتاز در جلب سرمایه های خارجی پس از لغو تحریم ها در ماه های اینده خواهد بود. نام این شرکت "انرژی پایونیر" است.وی از روابط در سطح بالایی با شرکتهای نفتی مهم جهان ، شرکتهای حقوقی و موسسات سرمایه گذاری در غرب برخوردار است.»

*الهام حسن زاده

بلومبرگ می نویسد: «خانم حسن زاده علی رغم سن کمی که دارد با شبکه گسترده ای از بازیگران مهم نفتی در اروپا آشنایی دارد. او درباره مدت زمانی که طول می کشد تا شرکت های غربی در صنعت نفت ایران فعال شوند می گوید: حداقل 18 تا 24 ماه زمان می برد. علاوه بر شرکت های نفتی که باید اعتماد آنان را جلب کرد بانک های بزرگ نیز هنوز نیازمند گرفتن چراغ سبز آشکاری از وزارت خزانه داری امریکا برای سرمایه گذاری در ایران هستند. هم چنین شرکت های غربی می خواهند درباره میزان ثبات در ایران بدانند. هنوز هم این پرسش پیش روی آنان قرار دهد: دو سال دیگر در ایران چه اتفاقی خواهد افتاد اگر روحانی بار دیگر در انتخابات پیروز نشود چه خواهد شد؟»

بنا بر نوشته بلومبرگ، حسن زاده به دلیل صحبت علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه آزاد اخراج شده و به آکسفورد رفته است. زمانی که حسن روحانی در سال 2013 میلادی به ریاست جمهوری رسید، حسن زاده فرصت را مناسب دانست و بار دیگر به تهران بازگشت تا فعالیت شرکت انرژی پایونیر را بار دیگر از سر بگیرد.

نکته قابل تامل در باره شرکت تحت مدیریت وی شراکت وی با یک چهره تحکیم وحدتی است. نیما فاتح شریک الهام حسن زاده در تاسیس این شرکت 44 ساله بوده و از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و مشاور ارشد محمد خاتمی بوده است.

*نیما فاتح

بلومبرگ هم در این باره می نویسد:« هیات مدیره شرکت انرژی پایونیر شامل نیما فاتح، ابراهیم صالحی، و الهام حسن زاده است. فاتح طی سال های 2000 تا 2005 میلادی مشاور ارشد خاتمی بوده است. وی مدیر عامل دفتر تهران این شرکت بوده است.حسن زاده اشاره می کند که در اطراف بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز مشاوران و کارکنان نسبتا جوانی که در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند نیز وجود دارند که تعدادی از آنان با اساتید سابق و همکلاسی های خود درخارج از ایران در حال تبادل نظر هستند.»

نکته جالب تر در خصوص فعالیت های نفتی حسن زاده و فاتح، همکاری آن ها با سید حمید حسینی یکی از فعالان پر رمز و راز تجارت نفت و از نزدیکان آیت الله هاشمی رفسنجانی است. حسینی که طی چند ماه گذشته تاکید بسیاری بر برگزاری کنفرانس لندن داشته است از اعضای موسسه انرژی پایونیر است که مقر اصلی آن در لندن است.

*سید حمید حسینی از فعالان ویژه تجارت نفت و فرآورده های نفتی

نگاهی به ارتباطات این موسسه با مدیران وزارت نفت نشان می دهد انرژی پایونیر از طریق آیه کاتبی ارتباط چراغ خاموشی با وزارت نفت و بخش قراردادهای نفتی دارد و به همین دلیل هسته اصلی فعالیت خود را بر جذب شرکت های نفتی برای حضور در ایران متمرکز کرده است.

در حالی که تا به امروز هیچ یک از کارشناسان و نهادهای مرتبط با قراردادهای نفتی از جزئیات قراردادهای نفتی بی اطلاع هستند چهره هایی نوظهور در حال تصمیم سازی برای صنعت نفت ایران هستند. لندن نشینان به صورت خزنده قراردادهای نفتی را به جلو می برند و هنوز هم کسی پاسخ نداده است چرا باید یک دانشجوی مقطع فوق لیسانس در دانشگاه آزاد به قراردادهای نوین نفتی دسترسی داشته باشد اما مجلس نامحرم تلقی شود.

این درحالی است که رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت به دلیل اختلافات فراوان با سید مهدی حسینی و تیم قراردادی و جوان او، با جریان موجود ابراز مخالفت کرده است به طوری که حسینی در وصف جوادی از واژه آقایان استفاده می کند زیرا جوادی خواستار برگزاری رونمایی از IPC در تهران شده بود.

با این وجود، حسینی همچنان بر محرمانه نگه داشتن قراردادهای نفتی و خودمانی سازی آن تاکید می کند و حتی مدیران ارشد شرکت ملی نفت را نیز در جریان قرار نمی دهد ولی یک شرکت تازه تاسیس مشاوره حقوقی با موسسان و اعضای جوان و بی تجربه اش به واسطه این قراردادها، در حال رایزنی با شرکت های خارجی در تهران و لندن هستند!

انتهای پیام/7008

منبع: جهان نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان