۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین دولت در ایام انتخابات نباید به فکر رفاه کوتاه مدت اقتصادی باشد/ نگرانی امروز در پساتحریم واردات کالاهای خارجی است
کد خبر: ۱۳۲۷۰۳ نویسنده: بیت الله اکبری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در مصاحبه با صبح قزوین:

دولت در ایام انتخابات نباید به فکر رفاه کوتاه مدت اقتصادی باشد/ نگرانی امروز در پساتحریم واردات کالاهای خارجی است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین با بیان اینکه نگرانی امروز در پساتحریم واردات کالاهای خارجی است، گفت: دولت در ایام انتخابات نباید به فکر رفاه کوتاه مدت اقتصادی باشد.

دولت در ایام انتخابات نباید به فکر رفاه کوتاه مدت اقتصادی باشد/ نگرانی امروز در پساتحریم واردات کالاهای خارجی است
دکتر بیت الله اکبری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ، درباره رفع تحریم‌ها و اثرگذاری بر حوزه اقتصاد کشور اظهار کرد: با اتکا به رفع تحریم‌ها نمی‌توان همه چیز را متغیر دانست و در مورد آینده پیش بینی داشت؛ بلکه باید شرایط رو ثابت درنظر گرفت.
وی در ادامه افزود: برای نمونه با ثابت گرفتن برخی فضاهای فعلی، اثر رفع تحریم‌ها را می‌توان تجزیه و تحلیل کرد، اگر همین نوع مدیریت اقتصادی در کشور حاکم باشد رفع تحریم‌ها زمینه ساز افزایش ارزش پول ایران و کاهش قیمت دلار می‌شود و زمینه واردات تکنولوژی و دانش را به کشور فراهم می‌کند.
این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: عرضه کلی در ایران بستگی به تکنولوژی و واردات مواد اولیه دارد و با افزایش ارزش پول کشورمان قیمت تمام شده این مواد کاهش خواهد یافت و این روند زمینه کاهش قیمت کالاهای داخلی را فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه رفع تحریم‌ها تاثیر خود را در شوک عرضه می‌گذارد، بیان کرد: نکته مثبت شوک عرضه این است که سیاست‌هایی که دولت در طرف عرضه ارائه می‌دهد باعث کاهش تورم و بیکاری در کشور می‌شود.
با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، کشور دارای یک اقتصاد پایدار و مقاوم خواهد شد
اکبری ادامه داد: هم اکنون در کشورمان درصد تورم و بیکاری بالاست و تقاضا با مدیریت دولتی توان پایین نگه داشتن هر دوی این مباحث را باهم ندارد.
وی اضافه کرد: اما شوک رفع تحریم‌ها با ایجاد شوک عرضه همزمان می‌تواند تورم و بیکاری را کاهش دهد؛ اما بیانات رهبر معظم انقلاب در پاسخ به رئیس جمهوری درباره گره نزدن مشکلات کشور فقط به رفع تحریم‌ها کاملا صحیح است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصاد طرف عرضه و عامل شوک به این بخش است یعنی اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد تولید و اقتصاد مدیریت بخش خصوصی به جای بخش دولتی.
این دکترای اقتصاد تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی در بلند مدت آثار مثبت خود را در کشور نشان می‌دهد اما رفع تحریم‌ها در کوتاه مدت؛ بنابراین باید ما برنامه بلندمدت برای حوزه اقتصاد خود داشته باشیم.
وی عنوان کرد: شاید ملت ایران به واسطه مشکلات اقتصادی که در این سال‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده‌ است امید و نگاهش به این رفع تحریم‌های کوتاه مدت باشد؛ اما با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، کشور دارای یک اقتصاد پایدار و مقاوم خواهد شد.
اکبری با بیان اینکه تحریم یک شوک کوتاه مدت در فضای اقتصاد است و شاید دوباره این تحریم‌ها به حالت اول بازگردد، گفت: اما اجرا شدن اقتصاد مقاومتی در کشورمان نسل‌های بعدی را نیز بیمه می‌کند.
وی تصریح کرد: نباید به رفع تحریم‌ها به عنوان عاملی برای تحول در اقتصاد کشور امید بست و ادعا کرد همه معضلات اقتصادی ایران را حل می‌کند؛ بلکه هر دو فضا را باید در کنار هم درنظر گرفت.
این اقتصاددان تاکید کرد: نباید فراموش کرد که اگر چندین سال تحریم بودیم شاید دوباره این تحریم‌ها ایجاد شود؛ بنابراین از این فضای رفع تحریم باید برای کمک به اقتصاد مقاومتی بهره ببریم.
وی اضافه کرد: با ایجاد طرح‌های زیربنایی مناسب و افزایش علوم دانش بنیان باید برای تولید بیشتر در این فضا بهره گرفت.
نباید ایران بازار مصرف کننده کالاهای خارجی شود
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین یادآور شد: ایران در منطقه‌ای قرار دارد که هر لحظه تحت تاثیر جنگ و تحریم و مسائل تحمیلی دیگر قرار دارد و باید با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بحث اقتصاد دانش بنیان را جدی گرفت.
وی با تاکید بر اینکه مدیران دولتی باید از فضای رفع تحریم‌ها به خوبی استفاده کنند، عنوان کرد: اما نباید این نگاه حاکم شود که واردات از کشورهای خارجی افزایش یابد و حمایت از تولید بومی به فراموشی سپرده شود.
اکبری ابراز کرد: دولت نباید این رویه را داشته باشد که برای چشاندن لذت رفع تحریم‌ها به مردم به جای مواد اولیه و واسطه‌ای کالاهای خارجی وارد کند زیرا این موضوع زمینه مایوس شدن تولیدکنندگان داخلی را فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه دولت نباید به بهانه رفاه کوتاه مدت اقتصادی، حوزه تولید را فراموش کند، بیان کرد: مدیران دولتی از فضای رفع تحریم فقط برای فعال کردن حوزه تولید کشور و اجرا کردن اقتصاد مقاومتی استفاده کنند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اما متاسفانه دولت‌ها رفاه کوتاه مدت را به پایداری بلند مدت اقتصادی ترجیح می‌دهند به خصوص در زمان انتخابات این عملکرد به خوبی دیده می‌شود؛ زیرا دولت قصد دارد در جامعه و در بین مردم نگرانی‌های اقتصادی را کمرنگ جلوه دهند.
وی در پایان با بیان اینکه نگرانی امروز در پساتحریم واردات کالاهای خارجی است، گفت: سرمایه گذاری خارجی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه تولید کشورمان از سوی تجار خارجی بسیار مناسب است اما نباید ایران بازار مصرف کننده کالاهای خارجی شود.
انتهای پیام/2002







دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان