۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین حل مشکل دو نرخی بودن ارز برای چینی‌ها/ پول بلوکه در چین نداریم
کد خبر: ۱۳۲۳۵۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

عسگراولادی اعلام کرد

حل مشکل دو نرخی بودن ارز برای چینی‌ها/ پول بلوکه در چین نداریم

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: وزارت اقتصاد قول داده مشکل ارز دونرخی را حل کند تا سرمایه‌گذاران چینی با همان نرخی که پول می‌آورند، بتوانند با همان نرخ سرمایه خود را خارج کنند.

حل مشکل دو نرخی بودن ارز برای چینی‌ها/ پول بلوکه در چین نداریم
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، اسدالله عسگر اولادی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با اشاره به تاسیس اتاق مشترک ایران و چین در سال ۲۰۰۰ میلادی، خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۰ میلادی دو کشور ایران و چین تصمیم گرفتند اتاق مشترک بارزگانی میان دو کشور تاسیس کنند که در آن زمان تنها ۲۰۰ عضو داشت اما در حال حاضر بیش از ۶ هزار نفر عضو این اتاق بازرگانی هستند، این موضوع موجب ناراحتی دولت‌های غربی شد که البته برای ایران اهمیتی نداشت.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: در حال حاضر چین به دنیا نگاهی از منظر ابرقدرت دارد و برای تامین ۵۸ درصد انرژی مورد نیازش به دنیال کشوری است که از امنیت لازم به ویژه از بعد آزادی سیاسی بهره‌مند باشد، در این شرایط ایران بهترین گزینه است زیرا ایران از منابع سرشار نفت و گاز بهره مند است و دیگر نیاز نیست که چین برای تامین انرژی مورد نیازش به سراغ آفریقا و آمریکای لاتین برود.

وی در ادامه با تعریفی از جاده ابریشم گفت: جاده ابریشم واقعی میان ایران، چین و رم بوده است که با گذشت زمان این مسیر در بین ۴۸ کشور قرار گرفته است، در حال حاضر جاده ابریشم شورایی دارد که من ریاست آن را برعهده دارم؛ هدف این است که این کمربندی اهداف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشورها را تامین کند تا دیگر نیازی نباشد برای تامین کالای مورد نیاز به کشورهای خارج از این محدوده نیازمند شویم.

عسگراولادی خاطرنشان کرد: ما به دنبال روابط پایدار ۲۰ تا ۳۰ ساله با کشور چین هستیم، ما به دنبال پول یا کالاهای مصرفی چینی نیستیم ما می خواهیم فناوری را از چین وارد کنیم و می خواهیم سرمایه گذار چینی به ایران بیاید، کارخانه بزند و ما هم در کشور چین کارخانه بزنیم، به این ترتیب سرمایه های دو کشور در مقابل توفانهای سیاسی آسیب ناپذیر می شوند.

او با رد ادعای پول‌های بلوکه شده ایران در چین یادآور شد: ما نفتی را به چین فروختیم، ۷۰ درصدش را به صورت ارز دریافت کردیم و ۳۰ درصد مابقی را باید جنس می‌خریدیم که هنوز نخریده ایم، هر زمان که لازم باشد می توانیم این ۳۰ درصد باقی مانده را خرید کنیم، بنابراین پول ما در این کشور محفوظ است.

عسگراولادی در ادامه گفت: از جمله اسناد همکاری که میان دو کشور چین و ایران امضا شده، دو بحث گردشگری و دانشگاهی است. همه تلاش ما این است که مواد اولیه و ماشین آلات را از چین وارد کنیم، ما به دنبال واردات کالاهای مصرفی و بی کیفیت در چین نیستیم بلکه سعی داریم به زودی جلوی ورود کالاهای قاچاق را به کشور ببندیم.

وی، بزرگترین مشکل جذب سرمایه چینی ها به ایران را دو نرخی بودن ارز دانست و گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی قول داده است که این مشکل را حل خواهد کرد تا سرمایه گذاران چینی با همان نرخی که پول می آورند، بتوانند با همان نرخ سرمایه خود را خارج کنند.

انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان