۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین مجوز ورود به کنسرت توسط مجری برنامه صادر می شود/چاره ای نیست، برگزاری موسیقی پاپ با هیجان همراه است
کد خبر: ۱۳۱۴۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان قزوین:

مجوز ورود به کنسرت توسط مجری برنامه صادر می شود/چاره ای نیست، برگزاری موسیقی پاپ با هیجان همراه است

شفیعی ها:برگزاری کنسرت به عهده مجری آن برنامه است و اداره ارشاد فقط مجوز برگزاری کنسرت ارائه می دهد و تصمیم گیری مبنی بر حضور خبرنگار در هنگام اجرای کنسرت در اختیار مجری است.

مجوز ورود به کنسرت توسط مجری برنامه صادر می شود/چاره ای نیست، برگزاری موسیقی پاپ با هیجان همراه است

 به گزارش صبح قزوین، محمد حسین شفیعی ها  در گفتگوی اختصاصی با صبح قزوین در پاسخ به  اینکه چه فعالیت هایی  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت نموده اظهار کرد: در این زمینه دو موضوع متفاوت بحث کار در حوزه ایثار و شهادت و دیگری بحث ساختار اداری شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و به اصطلاح دبیری آن به عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به تبع در دیگر استان ها نیز همین طور می باشد.

شفیعی ها افزود: در زمینه ی فعالیت در حوزه ترویج ایثار و شهادت دستگاه های مختلفی از جمله سپاه، بنیاد شهید و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه ها مسئول می باشند و شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، امور هماهنگی و ساماندهی در این زمینه را باید انجام دهد.

وی با بیان اینکه به دلایل مختلفی نتوانستیم برنامه ها را به طور مرتب در دستور کار قرار دهیم اضافه کرد: این موضوع به معنی مسکوت ماندن و تحقیر شدن موضوع ایثار و شهادت و ترویج آن در جامعه نیست چرا که دستگاه های مختلفی در این زمینه فعالیت های بسیاری می کنند و عدم تشکیل شورا باعث به تعویق افتادن این بخش نیست.

A0883629

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: اگر به صورت تخصصی به موضوع نگاه کنیم انتظار می رود بنیاد شهید متولی این معنا باشد و ما هم مخالفتی نداریم ولی این موضوع یک بحث کلان کشوری است و ما رایزنی نکردیم.

 این مقام مسئول ادامه داد: توقف و کندی تشکیل جلسات به دلایلی از جمله تغییر و جابجایی دولت همچنین به نتیجه نرسیدن موضوع علی رغم پیگیری اداره ارشاد می باشد البته این  توقف آسیبی به این موضوع قطعا وارد نکرده و نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه ها به خوبی کار خود را انجام می دهند و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یعنی اینکه با چه برنامه هایی می توانیم فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج دهیم افزود: با برگزاری برنامه های مختلفی مانند یادواره ها و انتشار کتاب مربوط به ایثارگران و فعالیت های بسیار دیگری می توان این فرهنگ را گسترش داد و مطمئنا با شکل گیری شورا می توان انسجام بیشتری برقرار و روند فعالیت ها را بهتر نمود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ستاد کنگره شهدا متشکل از مجموعه اعضای شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است گفت: این ستاد طی جلساتی تشکیل و برنامه های میان مدتی برای آن در نظر گرفتیم؛ بنیاد شهید نیز به خوبی پیگیر برنامه ها می باشد و فعالیت های بنیاد شهید وابسته به شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیست و در نتیجه مسکوت ماندن شورا مانع فعالیت های بنیاد شهید نمی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به اینکه آیا نظارتی بر برگزاری کنسرت در استان قزوین صورت می گیرد و چرا خبرنگاران اجازه تهیه خبر ندارند گفت: برگزاری کنسرت به عهده مجری آن برنامه است و اداره ارشاد فقط مجوز برگزاری کنسرت ارائه می دهد و تصمیم گیری مبنی بر حضور خبرنگار در هنگام اجرای کنسرت در اختیار مجری است ؛ از نظر  اداره ارشاد ایرادی ندارد که خبرنگار حضور داشته و اطلاع رسانی نماید و  اجرای کنسرت نیز بازتاب خبری خود را خواهد داشت.

شفیعی ها با تاکید بر اینکه در یک همایش عمومی به دلیل بار خبری آن حضور خبرنگار موردی ندارد ولی زمانی که بلیط فروخته می شود و یک دستگاه خصوصی مجری آن است اختیار نیز با آن می باشد افزود: ممکن است مجری برنامه از منظر شخصی نگاه کند و اجازه به خبرنگار ندهد ولی در جایی که امکان مصاحبه و گزارش باشد مانند جشنواره موسیقی، محدودیتی نیست و حتی مردم در بیان نقاط ضعف به خبرنگار نسبت به یک مسئول راحت تر می باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: از بعد اجتماعی بسیار خوب است که خبرنگار از وجوه مختلف، برگزاری کنسرت را مشاهده کند و بازتاب منفی و مثبت، همچنین انعکاس واقعی آن به نفع جامعه می باشد.

وی در خصوص اینکه گاهی شاهدیم حواشی کنسرت بیشتر از خود اجرای کنسرت است اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در برگزاری کنسرت به شدت حساس بوده و آثار مثبت و منفی کنسرت را بررسی و کنترل می کنیم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: نوع برگزاری کنسرت ها مانند سنتی و پاپ فرق می کند و لازمه ی برگزاری کنسرت موسیقی سنتی، سکوت و شنیدن موسیقی است ولی در موسیقی پاپ به دلیل جنس آن، هیجان لازمه آن می باشد و به مجری آن برنامه توصیه های لازم را نموده و حتی به صورت غیرمستقیم به خواننده کنسرت توصیه ها را ارائه می دهیم.

شفیعی ها با اشاره به اینکه کنسرت های برگزار شده در استان قطعا اشکالاتی داشته ولی به نسبت تجربه هایی که از استان های دیگر و تهران مشاهده نمودیم در قزوین خیلی مسائل اخلاقی رعایت می شود اذعان داشت: استان قزوین، با نگاه خاصی به موسیقی می نگرد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین موافق برگزاری کنسرت است و طبیعی است در هر مراسمی که جمعیت آن بیش از حد معمول شود نقصی باشد و عده ای سوء استفاده نمایند.

وی افزود: نمی توان به این دلیل برگزاری کنسرت را محدود کرد و یا اصلا برگزار نشود چرا که جامعه به موسیقی نیاز دارد و راه حل آن تعطیلی کنسرت نمی باشد؛ باید مجریان را به اشکالات آن رهنمود  کرده و  با اطلاع رسانی و بحث و بررسی مشکل را حل کنیم چرا که در بعد معنوی و روحی مردم به آن تمایل دارند.

13910810000683_PhotoA

شفیعی ها ادامه داد: در کشور ایران موسیقی نمی تواند منتفی شود و یا کنسرتی که برگزار می کنیم با آنچه در کشور هایی که کنسرت را با دید مادی صرف برگزار می کنند یکی باشد.

این مقام مسئول افزود: در موسیقی پاپ مردم باید لذت ببرند ولی متناسب با ایده و آرمان و ارزش های دینی ما باشد و نباید با کشورهای غربی و غیر اسلامی مقایسه کنیم و ما براساس یک اندیشه آرمانی جامعه را شکل دادیم و مردم حاکمیت را پذیرفته اند و تمام برنامه ها باید متناسب با آن باشد.

وی تصریح کرد: کنسرت های برگزار شده اشکالاتی داشته ولی فاجعه آمیز نبوده است و تلاش ما جلوگیری از مشکلات احتمالی است و هیچ گاه موسیقی را در جامعه حذف نکردیم و عملکرد قابل قبولی در میان سایر استان ها در این خصوص داشتیم و هویت و واقعیت موسیقی را حفظ کردیم.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه چه افرادی مجوز برنامه را دریافت می کنند گفت: فردی که مجری برنامه می شود باید موسسه ای توانا باشد و تجربه ی برگزاری کنسرت همگانی داشته و در فرد خواننده کنسرت نیز تأمل می کنیم و به شدت تأکید داریم تا موسیقی سنتی ایرانی را که از غنای بیشتری برخوردار است، در کنار موسیقی پاپ مطرح شود و هرگز موسیقی سنتی را فدای پاپ نمی کنیم.

شفیعی ها در بخش دیگری ازسخنانش به صبح قزوین در خصوص اینکه چرا بزرگداشت بزرگان ادبی و هنری  توسط اداره ارشاد برگزار نمی شود گفت: در گذشته بزرگداشت مفاخر فرهنگی و ادبی و هنری برگزار می شد و این وقفه به خاطر جابجایی انجمن ادبی عبید و خانه فرهنگ امیر کبیر و نمایندگی وزارت خارجه است  همچنین تأخیر به دلیل ماه رمضان و نمایشگاه اسباب بازی  و روز قزوین است و اکنون در حال آغاز دوباره فعالیت می باشد.

وی ادامه داد: برنامه ها باید متنوع باشد و یک بخش از آن را دستگاههای فرهنگی باید برگزار کنند و علاوه بر آن مردم نیز باید استقبال گسترده کنند و متأسفانه انجمن ادبی عبید زمانی که هر هفته برگزار می شد استقبال چدانی صورت نمی گرفت که این به دلیل ضعف اطلاع رسانی از طرف ارشاد نیز می باشد.

IMG_4097

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: یکی از راههای مهم اطلاع رسانی و انعکاس برنامه انجمن ادبی عبید، صدا و سیما است که به دلیل ظرفیت و استقبال کم برنامه، امکان پخش از این ارگان وجود نداشت علاوه بر آن تنها یک رسانه مکتوب مستمر برنامه را پوشش می نمود .

شفیعی ها با اشاره به اینکه محتوا و نوع برنامه و مجری  نیز سهیم می باشد افزود: سامانه پیامکی نیز جهت اطلاع رسانی به مخاطبان و علاقمندان به ادبیات نیز باید گسترده تر شود.

انتهای پیام/3007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان