۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین پیگیری ۱۱ طرح علمی در پژوهشکده انگور و کشمش ملایر
کد خبر: ۱۳۰۷۷۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

پیگیری ۱۱ طرح علمی در پژوهشکده انگور و کشمش ملایر

رئیس دانشگاه ملی ملایر از پیگیری ۱۱ طرح علمی در پژوهشکده انگور و کشمش ملایر خبر داد.

پیگیری ۱۱ طرح علمی در پژوهشکده انگور و کشمش ملایر

رئیس دانشگاه ملی ملایر از پیگیری 11 طرح علمی در پژوهشکده انگور و کشمش ملایر خبر داد.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین ) منطقه همدان، دکتر بهمن حیاتی در نشست راهبردی مرکز پرتودهی گاما و الکترون پژوهشکده انگور و کشمش ملایر، افزود: دو سال پیش مجوز این مرکز پژوهشی گرفته شد و طی این مدت طرح‌های پژوهشی قابل توجهی ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه مرکز پرتودهی گاما و الکترون پژوهشکده انگور و کشمش ملایر نخستین مرکز پرتودهی در غرب کشور است، اظهار کرد: در این پژوهشکده از توان علمی اعضای هیات علمی دانشگاه و مراکز کشوری چون وزارت جهادکشاورزی استفاده می‌شود.

حیاتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 16 دانشجوی دکتری در پژوهشکده انگور و کشمش ملایر روی پایان‌نامه‌هایی مرتبط با موضوعات انگور و کشمش کار می‌کنند.

نقش علم پرتودهی در رونق صنایع مختلف

مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران نیز با ابراز خرسندی از راه‌اندازی مرکز پرتودهی گاما و الکترون پژوهشکده انگور و کشمش ملایر، گفت: ایجاد و گسترش صنایع و فناوری‌های نوین نقش بسیار مهمی در صنعت و اقتصاد دارد.

دکتر فرهود ضیائی خاطرنشان کرد: از سال 1992 میلادی بحث آلودگی‌زدایی از مواد غذایی و تجهیزات پزشکی به روش‌های علمی به طور جدی مطرح شد و در دستور کار حوزه بهداشت و درمان قرار گرفت.

وی اظهار کرد: از سال 2005 طی پروتکلی استفاده از گازهای سمی خطرناک برای ضدعفونی کردن مواد و تجهیزات ممنوع شد و در حال حاضر هیچ‌ کدام از کشورهای توسعه‌ یافته از این روش استفاده نمی‌کنند.

ضیائی ادامه داد: امروزه پرتودهی و پرتو فناوری، مناسب‌ترین روش برای ضدعفونی کردن و آلودگی‌زدایی مواد غذایی به شمار می‌رود و در ایران نیز یک سند راهبردی برای توسعه فناوری شتاب‌دهنده در حال تدوین است.

این استاد دانشگاه افزود: ایجاد اثرات موردنظر در مواد، عدم ایجاد اثر رادیواکتیویته در ماده و قابل دسترس بودن از جمله فواید این پرتوها است.

مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اصلاح نباتات، علوم دامی و دامپزشکی، رفع آفات محصولات کشاورزی و حفظ محیط‌ زیست برخی از کاربردهای شتاب‌دهنده‌های هسته‌ای است.

وی به کاربرد پرتودهی در صنایع گوناگون، لوله‌های آب و فاضلاب، صنایع هوا فضا، ظروف کریستال و بلور و آلودگی‌زدایی از کارخانه‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان