۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین رقابت فشرده ۵۹ کاندیدای نمایندگی مجلس برای کسب ۴ کرسی بهارستان
کد خبر: ۱۳۰۵۹۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مجلس دهم در انتظار چه کسانی است؟!

رقابت فشرده ۵۹ کاندیدای نمایندگی مجلس برای کسب ۴ کرسی بهارستان

هم اکنون با اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها در هیئت نظارت استان مشخص شد برای کسب ۴ کرسی بهارستان در کل استان ۵۹ نفر با یکدیگر رقابت خواهند داشت.

رقابت فشرده ۵۹ کاندیدای نمایندگی مجلس برای کسب ۴ کرسی بهارستان
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ،---- لیلا امیری.
دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی 28 آذرماه سال جاری با شروع ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس در مراکز فرمانداری‌ها کلید خورد.
ویژگی برجسته این کلید خوردن حضور گسترده طیف‌های مختلف سیاسی برای ثبت نام در انتخابات بود که نشان از وجود شور سیاسی در استان داشت.
استان قزوین با سه حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک، آوج و بوئین زهرا و تاکستان در این ایام شاهد حضور شخصیت‌های مختلفی بود که داشتن نگاه مستقل در تفکر سیاسی خود را به عنوان رویه نمایندگی معرفی کردند هرچند اکثر آنها حامی جریان اصلاحات در استان بودند.
روز گذشته(یکشنبه) 27 دی ماه نتایج بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای نمایندگی مجلس از سوی مسئول هیئت نظارت استان یعنی رئیس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان قزوین اعلام و به گفته حجت الاسلام قابل مشخص شد که برخلاف هجمه‌های گسترده در هنگام بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان خبری از رد صلاحیت‌های گسترده در استان نیست.
قابل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح مطرح کرد: امروز تائید صلاحیت‌ها در حوزه‌های مختلف از رد صلاحیت‌ها بیشتر است و این موضوع هجمه عده‌ای به شورای نگهبان را خنثی کرد.
نکته جالب توجه ثبت نام‌های امسال حضور افرادی تندرو از جریان اصلاحات در قزوین بود که رجزخوانی‌های این افراد حتی با حضور در فرمانداری‌ها برای ثبت نام نامزدی مجلس تمامی نداشت و به گفته رئیس هیئت نظارت استان، این افراد با آگاه بودن از حتمی بودن رد صلاحیت خود به واسطه عملکرد نامناسب خود باز هم پا در میدان سنجش شورای نگهبان گذاشتند؛ در صورتی که هیچ تغییری در مواضع پیشین خود نداده بودند و حتی مخالف خوانی‌های آنها ادامه داشت.
هر 15 نفر برای یک صندلی رقابت می‌کنند
قزوین در سال جاری برای انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی شاهد ثبت نام 153 نفر کاندیدای انتخابات در کل استان بود.
از کل ثبت نام شده‌های استان با اعلام هیئت نظارت استان قزوین:
تعداد رد صلاحیت شده‌ها در کل استان 40نفر،
انصرافی در کل استان 4 نفر،
عدم احراز صلاحیت‌ها در کل استان 50نفر،
تایید صلاحیت شده‌ها 59 نفر است.
همچنین در حوزه انتخابیه شهرستان قزوین:
کل ثبت نامی‌ها 97 نفر،
تایید صلاحیت شده‌ها 32 نفر،
رد صلاحیت‌ها 27 نفر،
انصرافی 2 نفر،
عدم احراز صلاحیت‌ها 36 نفر است.
در حوزه انتخابیه آوج و بوئین زهرا:
کل ثبت نامی‌ها 34 نفر،
تایید صلاحیت‌ها 14 نفر،
رد صلاحیت‌ها 8 نفر،
انصرافی 1 نفر،
عدم احراز صلاحیت‌ها 11 نفر است.
در حوزه انتخابیه تاکستان:
کل ثبت نامی‌ها 22 نفر،
تایید صلاحیت‌ها 13 نفر،
رد صلاحیت‌ها 5 نفر،
انصرافی 1 نفر،
عدم احراز صلاحیت‌ها 3 نفر بوده است.

با نگاهی گذرا به آمار اعلام شده از سوی هیئت نظارت استان می‌توان گفت، در کل استان 59 نفر برای کسب 4 کرسی نمایندگی بهارستان قرار رقابت دارند یعنی به طور میانگین 15 نفر برای هر صندلی!
در شهرستان قزوین برای 2 صندلی 32 نفر رقابت خواهند کرد.
در شهرستان آوج و بویین زهرا برای 1 صندلی 14 نفر رقابت دارند.
در شهرستان تاکستان برای 1 صندلی 13 نفر به رقابت می‌پردازند.
با حضور این حجم از نامزدهای انتخاباتی به طور معمول انتخاب فرد اصلح برای مردم مشکل خواهد شد و امکان شکست آرای جریان‌های سیاسی در استان دور از ذهن نخواهد بود.
هرچند حضور افراد با سلایق مختلف در فضای انتخاباتی برای شناساندن خود به مردم نقطه قوتی برای یک نظام 37 ساله است؛ اما نباید این نگاه نیز مغفول واقع شود که اِجماع افراد شناخته شده و صاحب رأی در یک جریان سیاسی به برُد انتخاباتی آنها کمک شایانی خواهد کرد و از سوی دیگر مردم را در انتخاب‌هایشان دچار سردرگمی نمی‌کند.
انتهای پیام/2002



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان