۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین موفقیت در مذاکرات دستاورد ملت و همه ارکان نظام بود/در برجام کسی شکست نخورد
کد خبر: ۱۳۰۱۱۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

موفقیت در مذاکرات دستاورد ملت و همه ارکان نظام بود/در برجام کسی شکست نخورد

رئیس جمهور با اشاره به پیروزی بزرگ ملت ایران در پیچیده ترین پرونده سیاسی تاریخ معاصر، گفت: موفقیت در مذاکرات دستاورد ملت و سه قوه و همه ارکان نظام بود.

موفقیت در مذاکرات دستاورد ملت و همه ارکان نظام بود/در برجام کسی شکست نخورد

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری صبح قزوین ، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با حضور در صحن علنی مجلس برای تقدیم لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه به مجلس، اظهار داشت: خوشحالم که بعد از پیروزی بزرگ ملت ایران در پیچیده‌ترین پرونده سیاسی تاریخ معاصر برای اولین بار از خانه ملت به مردم عزیزمان تبریک و تهنیت می‌گوید.

وی افزود: مردم بزرگ ایران با صبر، مقاومت، ایستادگی و حتی فدای جان وخونشان در راه تثبیت حقوقشان و برای آرمان‌های انقلاب اسلامی‌شان ایستادند و مقاومت کردند و بهترین دیپلمات‌های خود را به صحنه رویارویی با قدرت‌های بزرگ فرستادند و با حمایت از آنها با متانت و بردباری به موفقیت و پیروزی رسیدند.

رئیس جمهور تصریح کرد: از مقام معظم رهبری که از آغاز تا پایان در همه مراحل راهنما بودند، حامی بودند، هادی بودند و چارچوب‌های این مذاکرات را مشخص کردند و همواره ناظر دقیقی بر این حرکت مهم تاریخی بودند صمیمانه تشکر می‌کنم و برای طول عمر آن بزرگوار و مزید توفیقاتشان مثل همیشه در پیشگاه خداوند دعا می‌کنم.

روحانی ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس، هیات رئیسه و به ویژه ریاست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ریاست مجلس هم در شورای عالی امنیت ملی و هم در جلسات شورای عالی هسته‌ای همواره بهترین حمایت‌ها و کمک‌ها را که برای توفیق ملت بود انجام دادند.

وی با اشاره به دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای اظهار  داشت: آنچه به دست آوردیم دستاورد ملت و همه قوا بود و نه دولت، دستاورد هر سه قوه بود و و دستاورد همه ارکان نظام بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: آنچه به دست آوردیم دستاورد نیروهای مسلح ما بود. چون آنان اگر ثبات و امنیت را در کشور حفظ نمی‌کردند و کشور ما آرام نبود امکان موفقیت در مذاکرات نبود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در برجام کسی شکست نخورد، افزود: همه به جز صهیونیست‌ها ، آتش‌افروزان و افراطیون آمریکایی خوشحالند.

روحانی ادامه داد: از مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم که هم در شورای عالی امنیت ملی و هم در جلسات  شورای عالی هسته‌ای همواره بهترین حمایت‌ها و کمک‌ها را از مسیری که مسیر توفیق مردم بود انجام دادند و من از همگی سپاسگذاری می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه ما بدست آوردیم دستاورد ملت و همه قوا بود و این تنها دستاورد دولت نبود، دستاورد هر سه قوه و همه ارکان نظام و دستاورد نیروهای مسلح بود که اگر آنان صلح و امنیت را در این کشور حفظ نمی‌کردند و کشور ما آرام نبود امکان موفقیت در مذاکرات وجود نداشت و ما از همه کسانی که در این راه و این حرکت ملی که منافع آن برای ملت و کشور است تشکر می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه در این راه حتی نقادان هم به ما کمک کردند، تصریح کرد: در این راه نقادان به ما کمک کردند تا با دقت بیشتری راه و مسیر را ادامه دهیم و امیدوارم در مسیر راه هم همه با هم باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه برجام فقط فضا و شرایط نوین است، تصریح کرد: ما از این فضا و شرایط نوین باید به نفع رشد و توسعه کشور و برای رفاه مردم و پیشرفت کشور و منطقه و ثبات و امنیت آن استفاده کنیم، این امر امکان پذیر نیست مگر آنکه همه با هم باشیم تا از این فرصت بهره ببریم.

روحانی ادامه داد: در برجام جناحی بر جناحی پیروز نشده است و ملت ایران است که پیروز شده است، در برجام کسی شکست نخورده است. نه در داخل و نه در کشورهایی که با ما مذاکره می‌کردند، در برجام همه جز صهیونیست‌ها،‌آتش افروزان و تفرقه افکنان میان امت اسلامی و افراطیون آمریکا خوشحال هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: این برجام راه توسعه و پیشرفت و هماهنگی در حرکت‌ها و تعامل با جهان را به وجود خواهد آورد. البته به دلیل آنکه این فرصت برای تقدیم برنامه ششم و لایحه بودجه سال 95 است به همین مقدار سخن اکتفا می‌کنم و در یک فرصت مناسبت‌تر در آینده‌ای بسیار نزدیک با مردم عزیزمان در این زمینه سخن خواهم گفت.

روحانی با اشاره به لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه و بودجه 95 گفت: در زمینه تقدیم لایحه برنامه پنج ساله ششم و بودجه 95 قبل از هر چیز لازم می دانم اشاره کنم که چرا این دو لایحه با کمی تاخیر به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد در حالی که این لوایح را می‌توانستیم در آذرماه تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.

وی ادامه داد: عملکرد دولت در دو سال گذشته نشان داد که دولت یازدهم هم به دلیل شان بالایی که برای مجلس قائل است و هم به دلیل آنکه تقدیم به موقع لایحه بودجه را نشانه معنادار از پایبندی دولت به انضباط مالی می‌داند همواره مقید بود که لایحه بودجه به موقع تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

روحانی تصریح کرد: همان طور که می‌دانید زمان ارائه لایحه بودجه با زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تقارن پیدا کرد و دولت به لحاظ انعکاس خارجی و حساسیت بین‌المللی در این موضوع صلاح نمی‌دید که لایحه بودجه را براساس فرض رفع تحریم‌ها که تدوین کرده بود پیش از عملی شدن رفع تحریم‌ها به مجلس محترم ارائه کند.

وی ادامه داد: اگر دولت می‌خواست بودجه را براساس فرض عدم رفع تحریم‌ها تقدیم مجلس کند،‌چون پیش بینی ما این بود که تحریم‌ها رفع می‌شود بنابراین این کاری متناسب نبود که ما بر خلاف اعتقاد خود لایحه‌ای را براساس ادامه تحریم‌ها به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنیم.

روحانی تصریح کرد: در فرصتی که تا پایان اسفند پیش رو داریم امیدوارم نمایندگان بتوانند این لوایح را به تصویب برسانند. ضمنا بخشی از لایحه بودجه و هم لایحه برنامه ششم توسعه را قبلا تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم و بخش‌هایی که دائمی می‌دانستیم تقدیم کردیم و آنچه خدمت شما ارائه می‌شود حجم زیادی ندارد و امیدوارم در زمان مناسب بتوانید از مصوبات مجلس شورای اسلامی در این زمینه استفاده کنید.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز افتخار دارم که دو لایحه برنامه ششم توسعه و همچنین بودجه سال 95 را در شرایطی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنم که بیش از یک دهه ایستادگی و مجاهدت ملت ایران را برای حفظ و حراست از حقوق خویش و پس از دو سال و نیم مذاکرات سخت و نفس گیر با اجرای توافق هسته ‌ای،‌ تحریم‌های ظالمانه و تحمیل شده بر کشور که فشار زیادی را بر اقتصاد و رفاه مردم وارد کرده بود به حول و قوه الهی برداشته شد.

روحانی ادامه داد: مذاکرات هسته ای انجام گرفته که با هدایت رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی مردم و همراهی همه ارکان نظام به ثمر رسید حقیقتاً یکی از برگ‌های زرین تاریخ کشور است.

رئیس جمهور افزود:‌ ما طی این مذاکرات توانستیم قدرت‌های بزرگ را وادار کنیم تا حقوق هسته‌ای ما را به رسمیت بشناسند. پروژه ایران هراسی را با شکست مواجه کنیم، چهره مخدوشی که از ما در جهان ایجاد کرده بودند را بازسازی کنیم و نشان دهیم که دولت و مردم ایران منطقی، صلح دوست و در دفاع از حقوق خود مقتدر خواهند بود.

روحانی ادامه داد: موفقیت‌های بدست آمده در مذاکرات هسته‌ای همچنین اعتماد به نفس ملی را افزایش داد و سرمایه سیاسی و اجتماعی بزرگی برای دولت ایجاد کرد، که محصول افزایش اعتبار داخلی و بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: به ثمر رسیدن مذاکرات نشان داد که بهره‌برداری شفاف و همراه با اعتمادسازی از توانمندی هسته‌ای هیچگونه مغایرتی با برداشته شدن تحریم‌ها و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های جهانی و دستیابی به رشد اقتصادی و توسعه، اشتغال برای جوانان ندارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رفع تحریم‌ها گشایش‌های بزرگی را برای اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد، گفت: با رفع تحریم‌ها،‌ عدم قطعیت‌های خارجی اقتصاد ایران و هزینه‌های ناشی از آن کاهش می‌یابد. منابع ارزی کشور به جهت رفع محدودیت صادرات نفت و آزادی منابع مسدود شده افزایش می‌یابد، از هزینه‌های مبادلات مالی و تجاری خارجی کاسته می‌شود  و امکان استفاده از خدمات نظام بانکی بین‌المللی، بهره‌مندی از منابع مالی خارجی، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، دسترسی به فناوری‌های نوین و توسعه صادرات غیر نفتی فراهم می‌شود.

روحانی با بیان اینکه توافق هسته‌ای نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی کشور خواهد بود، گفت: اکنون با پنجره‌های جدیدی که برای گسترش تعاملات اقتصادی با دنیا گشوده شده این ما هستیم که باید با آمادگی لازم از فرصت‌های به وجود آمده برای ایجاد یک جهش اقتصادی در کشور بهره بگیریم.

وی افزود: اگرچه تمام اقدامات دولت در مسیر دستیابی به آرمان مهم تعالی معنوی همراه با توسعه همه جانبه کشور است، همان طور که رهبری تاکید کردند با توجه به شرایط امروز کشور اقتصاد و بهبود شرایط زندگی مردم باید اولویت اصلی همه باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: بهبود وضع زندگی مردم و عبور از مسیر دشوار اشتغال به عنوان متن و هر چیز غیر از آن حاشیه باشد، بر این اساس باید از به وجود آمدن هرگونه حاشیه داخلی و خارجی احتراز کنیم، از امروز فصل کار بیشتر هم برای دولت و هم برای دستگاه‌های نظام و هم مردم در جهت توسعه کشور و به حرکت دراوردن اقتصاد آغاز شده است.

روحانی با بیان اینکه هرگونه مناقشات بیهوده و انحرافی که ما را از حرکت در مسیر ارتقای معیشت مردم باز دارد خلاف مصالح ملی است گفت: ما با چالش‌های اقتصادی بزرگی در مسیر خود مواجه هستیم. امروز آغاز فصل هماهنگی بیشتر میان همه قوا و دستگاه‌ها برای جبران عقب افتادگی‌های گذشته است.

وی در ادامه پیرامون جزییات برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 گفت: فصل اول پیرامون جهت گیری‌های دولت در دوران پساتحریم است. مورد اول نیز جذب سرمایه خارجی است.

رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به شرایط رفاهی مردم و بازار کار و نیاز جوانان به اشتغال دستیابی به رشدهای اقتصادی بالا در سال‌های آینده یک ضرورت اصلی برای کشور است.

ادامه دارد...

http://fna.ir/9TSE1K

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان