۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قلب رآکتور اراک خارج شده/ دولت برای نصب رآکتور جایگزین در اراک برخلاف برجام می‌خواهد با شرکت‌‌های داخلی قرارداد ببندد/ دولت تخلف کرده است
کد خبر: ۱۲۹۰۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کوثری:

قلب رآکتور اراک خارج شده/ دولت برای نصب رآکتور جایگزین در اراک برخلاف برجام می‌خواهد با شرکت‌‌های داخلی قرارداد ببندد/ دولت تخلف کرده است

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه دولت برای نصب رآکتور جایگزین در اراک برخلاف برجام می‌خواهد با شرکت‌های داخلی قرارداد ببندد، گفت: قلب رآکتور اراک خارج شده و دولت در این زمینه تخلف کرده است.

قلب رآکتور اراک خارج شده/ دولت برای نصب رآکتور جایگزین در اراک برخلاف برجام می‌خواهد با شرکت‌‌های داخلی قرارداد ببندد/ دولت تخلف کرده است
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع بازدید روز گذشته کمیسیون متبوعش از سایت هسته‌ای فردو، اظهار داشت: با توجه به اینکه مسئولان سازمان انرژی اتمی گفتند قلب رآکتور اراک خارج شده است، لذا اعضای کمیسیون امنیت ملی هم تصمیم گرفتند که دیگر به اراک نروند، ما در بازدیدهایمان از تأسیسات هسته‌ای، به دنبال ارزیابی میزان تحقق منویات مقام معظم رهبری هستیم.

وی افزود: این اقدام دولت در حالی انجام شده که طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری به تیم مذاکره‌کننده خصوصاً رئیس‌جمهور، قرار بود تا زمانی که قرارداد ایران با چین برای جایگزین کردن رآکتور 20 مگاواتی به جای رآکتور اراک قطعی و امضا نشده و شرایط آن برای جایگزین کردن مشخص نشده، قلب رآکتور اراک خارج نشود، دولت در این موضوع تخلف کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تأکید کرد: مسئولان دولتی می‌گویند هنوز در قلب رآکتور اراک بتن و سیمان نریخته‌ایم اما باید گفت وقتی که قلب رآکتور اراک خارج شده نشان‌دهنده آن است که این رآکتور کلاً بی‌خاصیت شده است.

وی با بیان اینکه احتمالا طی امروز یا فردا بتن و سیمان داخل قلب راکتور اراک می‌ریزند، گفت: دولت در این زمینه تخلف کرده و انتظار می‌رود تیم نظارت‌کننده بر حُسن اجرای برجام که اعضای آن مشخص شدند، به این مسئله رسیدگی کنند و از این اقداماتی که تخلف محسوب می‌شوند، جلوگیری نماید و مردم را نیز از اقداماتش مطلع کند، باید بگوییم گویا دولت از حول حلیم به دیگ افتاده است.

کوثری یادآور شد: طبق برجام قرار بود یک رآکتور 20 مگاواتی با همکاری چین و آمریکا جایگزین رآکتور اراک شود و پس از قطعی شدن قرارداد این موضوع، ایران نسبت به خارج کردن قلب رآکتور اراک اقدام کند، اما متأسفانه با وجود آنکه قلب رآکتور اراک خارج شده، هنوز نه قراردادی درباره رآکتور 20 مگاواتی بسته شده و نه امضایی انجام شده و نه توافقی صورت گرفته است، همه این موارد بر خلاف ابلاغیه مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

وی همچنین اعلام کرد: با توجه به اینکه قراردادی برای جایگزین کردن رآکتور 20 مگاواتی بسته نشده است، دولت می‌خواهد با شرکت‌های داخلی برای نصب این رآکتور قرارداد ببندد، سؤال اینجاست که اگر می‌خواستند این کار را انجام دهند چرا از ابتدا قبول کردند با همکاری چین و آمریکا این رآکتور به جای رآکتور اراک نصب شود؟

کوثری در پایان با بیان اینکه ما قلب رآکتور اراک را خارج کردیم و الآن عملاً هیچ چیزی در اختیار نداریم، خاطرنشان کرد: آقای صالحی گفته بود توانمندی‌های داخلی ما چون مورد تأیید کشورهای 1+5 قرار نگرفته، لذا زیاد مورد اطمینان نیستند، حال باید پرسید اگر مورد اطمینانتان نبود چرا به جای چین می‌خواهید با شرکت‌های داخلی قرارداد امضا کنید؟! اگر این توانمندی در داخل کشور وجود داشت برای چه قبول کردید رآکتور اراک عوض شود؟!

انتهای پیام/7008

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان