۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین پژمرده شدن گل‎های باغ زندگی با طلاق والدین/ برچسب فرزند طلاق ره آورد فروپاشی زندگی مشترک
کد خبر: ۱۲۸۹۶۶ نویسنده: گل عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

چه کنیم تا کودکان طلاق آسیب کمتری ببینند؟

پژمرده شدن گل‎های باغ زندگی با طلاق والدین/ برچسب فرزند طلاق ره آورد فروپاشی زندگی مشترک

کودکان بدون شک قربانیان اصلی پیامدهای تلخ ناشی از طلاقِ والدین هستند چرا که معظل طلاق صدمات روحی جدی بر فرزندان وارد می‌کند و نقطه سیاهی از خاطراتی تلخ را برای همیشه در ذهن آنها حک می‌کند.

پژمرده شدن گل‎های باغ زندگی با طلاق والدین/ برچسب فرزند طلاق ره آورد فروپاشی زندگی مشترک
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین- گل‌عنبر حمزه
طلاق یک پدیده مکروه اجتماعی است که هیچ‌کس به نیکی از آن یاد نمی‌کند و دوست ندارد که در زندگیش رخ دهد. 

اما در مواقعی که استحکام روابط زناشویی از بین رفته و زن و مرد دچار ناسازگاری‌ می‌شوند و هیچ دلیلی برای ادامه مسیر زندگی مشترک نمی‌یابند، راهی ‌جز جدایی باقی نمی‌ماند.
درصد بالایی از طلاق‌ها در 3 سال نخست شروع زندگی یعنی زمانی که زوجین هنوز دارای فرزندی نیستند؛ اتفاق می‌افتد اما در بسیاری از طلاق‌ها نیز زن و شوهر دارای فرزند هستند که در این‌صورت با رشد طلاق در جامعه پدیده «بچه های طلاق» هم روز به روز بیشتر می‌شود.

کودکان معصومی که بی هیچ گناهی، قربانیان اصلی پیامدهای تلخ ناشی از طلاقِ والدین هستند چرا که علاوه بر ایجاد اثرات منفی برای زوج‌ها، صدمات روحی جدی را نیز به فرزندان وارد می‌کند و نقطه سیاهی از خاطراتی تلخ برای همیشه در ذهن آنها حک می‌شود.

فرزندانی که به جای بهره‌مندی از مهربانی و آغوش گرم والدین حال باید شاهد درگیری و تشنج در خانواده بوده و در دوراهی سخت انتخاب، میان پدر یا مادر قرار گیرند.
م - حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: برادرم در حدود یکی سالی است که با وجود داشتن دختری 8 ساله از همسرش جدا شده است.
برادر زاده شلوغ کارم که همیشه از دست شیطنت‌های او عاصی بودیم پس از طلاق پدر و مادرش از هم به یکباره منزوی و گوشه‌گیر شد.
با دیدن دختر عمویش که هم سن و ساله اوست گویی حسادت کرده و مدام بهانه گیری می‌کند روزی که او را برای تفریح و فراموش کردن مشکلات به پارک برده بودم حرفی زد که از شنیدنش همه وجودم پر از اندوه شد.
او گفت عمه، «من هرگز ازدواج نمی‌کنم چون اگر طلاق بگیرم کودکم تنها می‌ماند و غصه می‌خورد».
کودکان طلاق در مقایسه با سایر کودکان بیشتر احساس تنهایی، استرس و بی‌پناه بودن می‌کنند بچه‌هایی که معمولا به دلیل جدایی پدر و مادرشان همیشه از یک برچسب «فرزند طلاق»رنج می‌برند.

حسین غیاثوند، عضو شورای شهر قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: ازدواج و بحث پس از ازدواج و طلاق در جامعه ما و در دستگاه‌ها و دولت جایگاهی ندارد این درحالی است که با توجه به اهمیت مسائل یاد شده، آسیب‌های زیادی متوجه جامعه می‌شود.
وجود رابطه تنگاتنگ کاهش شاخصه‌های مذهبی با افزایش طلاق
وی در ادامه با اشاره به افزایش آمار طلاق در سال‌های اخیر بیان کرد: معظل طلاق به خصوص در شهرهایی که به نوعی شاخصه‌های مذهبی در آن کاهش یافته روند رو به رشدی داشته که نشان از رابطه تنگاتنگی بین این دو موضوع دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به جنگ نرم دشمن و استفاده آنها از ابزار رسانه همچون شبکه‌های اجتماعی، ماهواره و اینترنت در راستای تحقق اهداف خود، لازم است به این موضوع به شکل جدی پرداخته شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر قزوین بیان کرد: آسیب‌های طلاق بسیار بالا و درصد شروع زندگی مجدد افراد مطلقه و موفقیت در آن بسیار پایین است و اغلب این افراد دچار مشکلات روحی، روانی و اجتماعی می‌شوند.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به نگاه افراد جامعه به افراد مطلقه، اغلب در زندگی اجتماعی، کار و تحصیل و در حوزه‌های محتلف چه از نظر بازتاب بیرونی و چه از نظر بازتاب درونی با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

کودکان قربانیان اصلی پیامدهای ناشی از طلاقِ والدین
غیاثوند خاطرنشان کرد: بیشترین آسیب معضل طلاق متوجه فرزندان است که در واقع بزرگ‌ترین تکیه‌گاه زندگی یعنی والدینشان را با جدایی آنها از دست می‌دهند.

عضو شورای شهر قزوین تصریح کرد: با ریشه‌یابی علل بزهکاری در حوزه‌های امور اجتماعی و در محیط‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم فرزندان طلاق به جهت عقده‌های مختلفی که در نهان دارند عموما دچار بزهکاری می‌شوند به طوریکه در برخی موارد که در کرسی بازجویی قرار می‌گیرند به این امر اذعان می‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: طلاق بنیان خانواده را متزلزل می‌سازد و از آنجاکه خانواده مهم‌ترین جایگاه اجتماعی در هر جامعه‌ای است این موضوع به صورت ریشه‌ای در قالب مشکلات مختلف خود را نشان می‌دهد.

کودکان طلاق، آسیب‌ها و مشکلات
شیوا زندی، کارشناس ارشد روان شناسی عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: نبودن یکی از والدین موجب ایجاد نقص در تربیت کودک می‌شود و از روند عادی خود خارج می‌سازد چراکه در واقع یک والد همزمان باید جایگاه پدر و مادر را حفظ کند.

وی افزود: فقدان والدین آشفتگی بیشتری در نوجوانان ایجاد می‌کند و هر چه سن کودک پایین‌تر باشد اثرات مخرب طلاق بیشتر است حتی کودک در بزرگسالی و هنگام ازدواج دچار سردرگمی می‌شود.

زندی با بیان اینکه در معظل طلاق دختران آسيب بيشتري مي‌بينند چون در آينده براي ازدواج مورد انتخاب قرار مي‌گيرند، افزود: دختران قبل از نوجوانی ارتباط بهتری با طلاق پیدا می‌کنند ممکن است کودک در ابتدای طلاق چیز زیادی نداند بنابراین والدین باید در مورد آن با بچه‌ها صحبت کنند و آنها را در جریان حقایق بگذارند.

کارشناس ارشد روانشناسی عمومی خاطرنشان کرد: والدین لازم است پیش از طلاق فرزند خود را آماده کنند و حقایق را در حد میزان درک کودک با وی در میان گذارند اما باید توجه داشت هر چه سن کودک پایین‌تر باشد مطالب باید کمتر و ساده‌تر بازگو شود.

کودک با مرگ پدر و مادر خود راحت‌تر كنار مي‌آيد تا با طلاق آنها
وی در خصوص شیوه رفتار با کودکان طلاق بیان کرد: والدین و اطرافیان نباید از کودک به عنوان یک خبر رسان استفاده کنند و حتی برای بازگو کردن احساسات نیز نباید از کودک استفاده کرد بلکه از یک فرد بزرگسال باید کمک گرفت.

زندی با اشاره به دغدغه‌های ذهنی کودکان طلاق عنوان کرد: یکی از سوالاتی که ذهن کودک طلاق را به خود مشغول می‌کند این است که پس از طلاق کجا و چگونه زندگی کنم؟


وی با بیان اینکه کودک با مرگ پدر و مادر خود راحت‌تر كنار مي‌آيند تا با طلاق آنها، اضافه کرد: کودکان طلاق احساس تنهایی می‌کنند و این موضوع باعث گوشه‌گیری و انزوای آنها می‌شود حتی گاهی کودک برای پنهان کردن این مشکل مجبور به دروغگویی می‌شود.

این کارشناس ارشد با اشاره به تفاوت کودکان طلاق با کودکان عادی گفت: این کودکان معمولا استرس بیشتری دارند و همواره نگران از دست دادن هستند،خجالتی و پرخاشگر بوده با همسالان و والدین خویش ناسازگارند و مشکلات رفتاری دارند.

نقش مهم مشاوره پیش از طلاق در جلوگیری از رشد آمار طلاق
زندی با اشاره به برخی رفتارهای ناصحیح در برخورد با کودکان طلاق عنوان کرد: با توجه به اینکه این کودکان تنها با یکی از والدین خود زندگی می‌کنند از این رو والد دیگر، دارای حس ترحم به کودک است و دلسوزانه با او برخورد می‌کند و این توجه بیش از حد باعث ایجاد خواسته‌های نامعقول در کودک می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هر کدام از والدین نباید والد دیگر را مورد اهانت قرار دهد چون این افراد، خانواده کودک بوده و در هویت کودک و عملکرد او در آینده تاثیر گذارند بنابراین توصیه می‌شود مراجعه به مشاور در برنامه این کودکان قرار گیرد تا در آینده با مشکلات کمتری مواجه شوند.

کارشناس ارشد روانشناسی عمومی با تاکید بر دقت بیشتر افراد هنگام ازدواج و انجام مشاوره پیش از ازدواج در جلوگیری از آمار طلاق گفت: با وجود اینکه طلاق در برخي مورد ضروري است ولي در بيشتر مواقع حاصل توقعات بيجا، مشکلات اقتصادي، عاطفي، بدبيني بي‌مورد، نداشتن گذشت و صبر، حسادت و تندخويی است به ویژه اگر در اين ميان، راهنمايي درست و منطقي نیز وجود نداشته باشد.
فرزندان طلاق، میوه تلخ جدایی
دکتر فاطمه محمدبیگی، عضو هیئت رئیسه مجمع عالی بسیج استان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: در سال 64 به ازاء هر 24 ازدواج یک طلاق به ثبت می‌رسید حال آنکه امروز تقریبا از هر 4 ازدواج یک مورد به طلاق ختم می‌شود که نشان می‌دهد با شدت افزایش طلاق، در آینده با افزایش آمار کودکان طلاق مواجه خواهیم بود.

وی با تاکید بر اهمیت نقش آموزش در رفع مشکلات افزود: بر این اساس باید به روش‌های تشخیص اختلالات در کودکان پس از طلاق مجهز شویم و شیوه برخورد با این آسیب‌ها را بیاموزیم.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: کودکان طلاق به نوعی در مرحله انتقالی بوده و از بلاتکلیفی رنج می‌برند زیرا احساس تعلق به والدین و در عین حال اجبار به جدایی از یکی از آنها، کودکان را به شدت آزار می‌دهد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به خصوصیات رفتاری این کودکان تصریح کرد: آرمان‌ها و اهداف این کودکان شکسته و خرد می‌شود، آرزوهایی که در سر می‌پرورانند به نوعی برای آنها دست نیافتنی و مهال می‌شود لذا این کودکان دچار سرخوردگی، اضطراب و افسردگی می‌شوند که به مرور زمان اختلالاتی را در رفتار آنها ایجاد کرده و موجب کاهش اعتماد به نفس، نوعی خجالت و گوشه گیری در آنها می‌شود.

دبیر انجمن اسلامی پزشکان استان عنوان کرد: احتمال شکست در زندگی، کودکان طلاق را آزار می‌دهد و چون ممکن است اطرافیان آنها را سرزنش کرده و محصول زندگی ناموفق بدانند از حضور در جمع خودداری می‌کنند.

وی با اشاره به برخی رفتارهای ناصحیح اطرافیان بیان کرد: برخورد نامناسب اطرافیان و سوالات متعددی که از این کودکان دارند آنها را از حضور در جمع فامیل و بستگان و دوستان دور می‌سازد و این عزلت و گوشه گیری موجب عدم بهره‌مندی آنها از آموزش مهارت‌های تعامل با دیگران می‌شود.


آسیب طلاق تنها مختص به گروه سنی خاصی از کودکان نیست
محمدبیگی اضافه کرد: برخی از افراد بر این باورند که چون کودکان طلاق متحمل فشار و سختی زیادی در زندگی می‌شوند زودتر از هم سن و سالان خود بزرگ شده به پختگی رفتاری می‌رسند اما آمار آسیب‌ها و عوارض طلاق به حدی زیاد است که کمتر می‌توان به مزایای آن فکر کرد.

وی با تاکید بر اینکه آسیب طلاق تنها مختص به گروه سنی خاصی نیست، اظهار کرد: حتی اگر فرزندان ازدواج کرده و دارای فرزند نیز باشند باز از صدمات روحی و روانی طلاق والدین در امان نخواهند بود البته شاید درجات کمتری داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه مجمع عالی بسیج استان خاطرنشان کرد: طلاق در هر مرحله‌ای از زندگی فرزندان که باشد، ممکن است منجر به سرکوفت و سرزنش اطرافیان شده و فرزند به بی‌کفایتی یا محصول زندگی ناموفق بودن محکوم شود و این عوارض همچنان دامان بچه های طلاق را می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: برای جلوگیری از بروز طلاق باید والدین پیش از طلاق با انجام مشاورهای مختلف دعوت به مصالحه شوند اما اگر راهی نبود و در نهایت منجر به طلاق شد به منظور کاهش آسیب طلاق بر فرزندان، لازم است مشاوره روانشناختی متعدد برای والد مراقب و والد غیرمراقب صورت گیرد.
بایدها و نبایدهای چگونگی رفتار با فرزندان طلاق
ارتقاء سطح آگاهی و آموزش بهترین راه حل بسیاری از مشکلات است از این رو ارائه آموزش‌های روان‌شناختی در مدارس به عنوان پایگاه‌های آموزشی برای فرزندان طلاق می‌تواند سطح آگاهی فرزندان بالا برده و توان مقابله و رویارویی را در آنان افزایش دهد.

پدر یا مادر که کودک با آنها زندگی می‌کند باید با رعایت قوانین مربوط به حضانت فرزند اجازه دیدار پدر یا مادر با فرزندان را بدهند هرچند در برخی فرهنگ‌ها والدین پس از جدایی تبدیل به دشمن خونی یکدیگر شده و اجازه دیدار نمی‌دهند که این خود به کودک آسیب می‌زند.

با توجه به ویژگی‌های ذهنی و‌ شناختی کودک، باید درباره طلاق با او صحبت و علت طلاق را برای آنها شرح داد که به دلیل برخی ناملایمات امکان ادامه زندگی میسر نبوده است و به آنها تاکید شود که نبود یکی از والدین در کنار آنها لزوما به معنای ناموفق بودن در زندگی نیست و آنها می‌توانند آینده زیبایی داشته باشند.

از سوی دیگر اطرافیان باید مراقب رفتار و سخنان خود باشند و از سوال پیچ کردن فرزندان اجتناب کنند و از برچسب زدن به فرزندان که شما حاصل زندگی شکست خورده هستید پرهیز کنند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان