۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین از مرغ‌های هورمونی تا مرغ‌های آنتی‌بیوتیکی
کد خبر: ۱۲۸۵۰۵ نویسنده: اعظم میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۲ ساعت: ۱۰:۲۱ ↗ لینک کوتاه

قضاوت با شماست؛

از مرغ‌های هورمونی تا مرغ‌های آنتی‌بیوتیکی

تزریق هورمون به مرغ‌ها از آن دست حرف‌هایی است که گویا نه توجیه علمی دارد و نه اقتصادی، اما این روزها استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها در پرورش مرغ به دغدغه‌ای تبدیل شده که در این گزارش سعی شده به آن پاسخ روشنی داده شود.

از مرغ‌های هورمونی تا مرغ‌های آنتی‌بیوتیکی
به گزارش خبرنگار صبح قزوین -اعظم میرزایی
زمزمه عرضه مرغ‌های هورمونی چندین سال است که علاوه بر زیر سوال بردن کیفیت پرمصرف ترین گوشت سفید در کشور دغدغه‌های زیادی را برای مردم و پرورش‌دهندگان مرغ‌های گوشتی به وجود آورده است.

برخی از معترضین معتقدند که فضای کم برای پرورش مرغ‌ها به نسبت تعدادشان، دستکاری رژیم‌های غذایی مرغ، بیداری بیش از اندازه، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها به جهت کنترل بیماری‌ها، استفاده از پروتئین‌های حیوانی برای تغذیه مرغ، عدم تحرک و فضای آلوده زندگی این حیوانات باعث می‌شود که گوشت عرضه شده در بازار مشکلات زیادی داشته و در درازمدت سبب بروز بیماری‌های زیادی در مصرف کنندگان شود.

تعدادی از متخصصان طب سنتی نیز اعتقاد دارند که بوی نامطبوع مرغ بعد از سرد شدن و وارفتن آن در مدت زمان محدود پخت یکی از نشانه‌های تغذیه نادرست مرغ‌های پرورش یافته در واحدهای صنعتی است.

از سلامت مرغ‌ها مطمئن باشید
اما رئیس سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید خیالتان از بابت مرغ‌هایی که مصرف می‌کنید آسوده باشد چراکه میزان آنتی بیوتیک موجود در بدن مرغ پیش از عرضه به بازار اندازه گیری شده و درصورت وجود بیش از حد مجاز آن در بدن مرغ از ورود این محصول گوشتی به مراکز فروش خودداری خواهد شد.

استان قزوین یکی از استان‌هایی است که با دارا بودن تعداد زیادی از واحدهای پرورش مرغ در کشور سهم عمده‌ای در تولید و عرضه این محصول به بازارهای کشور دارد.

به گفته معاون امور طیور سازمان جهاد کشاورزی، استان قزوین سالیانه در حدود 50 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کند که در حدود 60 درصد از آن به خارج از استان صادر می‌شود.

برای بیان آمار دقیق‌تر اداره دامپزشکی استان آماری از ظرفیت واحدهای پرورشی و تعداد آن‌ها در اختیار پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین قرار داده است که در جدول زیر درج شده است.


در حال حاضر نیز 2 واحد کارگاه بسته‌بندی گوشت مرغ و 5 واحد کشتارگاه طیور در استان مشغول فعالیت هستند.

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر عرضه مرغ‌های خطرناک به دلیل استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها در فضای رسانه‌ای مطرح شده است که برای بررسی این موضوع خبرنگار اجتماعی صبح قزوین گفتگویی با رئیس اداره کل دامپزشکی استان قزوین داشته است.

سید بهمن نقیبی می‌گوید: به طور کلی در عرضه و تولید دام و طیور با بیماری‌هایی مواجه هستیم که می‌توانیم 2 اقدام مهم در این خصوص انجام دهیم، عملیات سم‌پاشی و واکسیناسیون دام و طیور برای پیگشیری از ابتلا به بیماری و استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در صورت مشاهده بیماری از جمله این اقدامات هستند.

وی ادامه می‌دهد: تمام دامداری‌ها و مرغداری‌ها در سطح کشور و استان تحت نظارت مسئولان فنی و بهداشتی هستند که بر نحوه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و سلامت دام و طیور در واحدهای صنعتی نظارت می‌کنند.

آنتی‌بیوتیک‌های خطرناک از چرخه درمان حذف شده‌اند
این مسئول با اشاره به اینکه سال‌هاست از آنتی‌بیوتیک‌های خطرناکی که اثرات مخرب آن‌ها اثبات شده استفاده نمی‌شود و از چرخه درمان خارج شده‌اند، اضافه می‌کند: مدت‌های مدیدی است که توصیه ما بر کشتار مرغ در سن پایین و در بازه زمانی 38 تا 42 روز است، چراکه مرغ‌ها در این سن کمتر بیمار شده و در نتیجه کمترین میزان آنتی‌بیوتیک‌ را نیز دریافت کرده‌اند.

نقیبی تصریح می‌کند: یکی از باورهای اشتباهی که در میان رواج یافته، خرید مرغ درشت است اما اداره دامپزشکی همیشه صراحتا در رسانه‌ها به مردم توصیه کرده که مرغ‌هایی با وزن تقریبی 1200 تا 1800 گرم را خریداری کنند چراکه تضمین سلامت گوشت در این بازه وزنی و در این دوره کشتار قطعا با اطمینان بالاتری انجام می‌شود اما گاهی متاثر از شرایط بازار این امر تحقق نمی‌یابد.

وی ادامه می‌دهد: در برخی مواقع ممکن است قیمت مرغ به حدی پایین باشد که مرغدار توجیه اقتصادی برای عرضه مرغ به بازار نداشته باشد در این صورت مرغ در وزن ایده‌آل کشتار نشده، سن مرغ بالا می‌رود و ریسک ابتلا به بیماری نیز افزایش یافته و درنتیجه میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس اداره دامپزشکی تصریح می‌کند: کنترل و نظارت منظم بر کارخانه‌های داروسازی و داروخانه‌ها، تست‌ها و پایش‌هایی که توسط ناظرین بهداشتی انجام می‌شود بیانگر این مساله است که مرغ‌هایی عرضه شده در بازار به لحاظ باقی مانده آنتی‌بیوتیکی شرایط مطلبوی دارند و مشکلی برای مصرف کنندگان به وجود نخواهند آورد.

نقیبی ادامه می‌دهد: از زمان تزریق آنتی‌بیوتیک‌ به بدن مرغ 12 الی 15 روز نمی‌توان مرغ را کشتار کرد اما پس از گذشت این زمان اثرات این دارو از بدن مرغ دفع شده و مانعی برای عرضه آن به بازار وجود نخواهد داشت.

با متخلفین به شدت برخورد می‌شود
وی با بیان اینکه در صورت گزارش هرگونه تخلف با متخلفین با شدت و جدیت برخورد خواهد شد، می‌گوید: آنتی‌بیوتیک‌ها داروهای ارزان قیمتی نیستند که مرغداران به مقدار زیاد و بدون دلیل از آن استفاده کنند در صورت نیاز به استفاده نیز تمام مراحل با نظارت مسئولین بهداشتی انجام می‌شود که در صورت مشادهد هرگونه تخلف با خاطیان به شدت برخورد خواهد شد.

این مسئول اضافه می‌کند: تاکنون مجموعه پایش‌هایی که در استان انجام شده گزارشی مبنی بر وجود بقایای آنتی بیوتیکی به میزان خطرناک را در مرغ‌ها نشان نمی‌دهد.

نقیبی در خصوص شایعه استفاده از هورمون نیز در پرورش مرغ‌های گوشتی تصریح می‌کند: استفاده هورمون در مراحل پرورش گوشت مرغ تحت هیچ شرایطی نه توجیه علمی دارد و نه توجیه اقتصادی، عدم قابلیت حرکت طیور در واحدهای پرورش‌دهنده، از دست ندادن انرژی دریافتی به واسطه حرکت، اصلاح نژاد، استفاده از جیره‌های غذایی با دستورالعمل‌های تحقیقاتی و تبدیل شدن بیشترغذای مصرفی مرغ به گوشت سبب شده تا مرغ‌های گوشتی طی بازه زمانی کوتاه‌تری نسبت به پرورش بومی رشد کنند.

رشد مرغ با تزریق آنتی‌بیوتیک متوقف می‌شود
اکبر آقاجانی رئیس اتحادیه مرغ فروشان قزوین نیز در خصوص تزریق آنتی بیوتیک به مرغ‌ها می گوید: ناظران بهداشتی با دقت تمام سلامت مرغ‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند را تایید می‌کنند.
وی با بیان اینکه پس از تزریق آنتی‌بیوتیک رشد مرغ متوقف می‌شود، افزود: چنانچه دوره منع منصرف آنتی بیتویک رعایت شده و کشتار مرغ بعد از آن انجام شود خطری برای سلامت مردم نخواهد داشت.

این مسئول ادامه داد: خودم یکی از مصرف کنندکان گوشت مرغ هستم و سلامت آن را تضمین می کنم .

آقاجانی با اشاره به مشکلات مرغداران گفت: پرورش دهندگان مرغ نیز با مشکلاتی مانند عدم تعادل قیمت‌ها و نواسات تقاضا و عرضه مواجه هستند که نیاز به توجه و رسیدگی دارد.

لازم به ذکر است، سالیانه در استان قزوین 24 میلیون قطعه جوجه‌رزی مرغ گوشتی انجام می‌شود، این میزان در مقایسه با استان‌های دیگر رقم قابل توجهی است اما تغییر ذهنیت مردم در خصوص ناسالم بودن مرغی که مصرف می‌کنند تقرییا غیرممکن شده است.

همین امر موجب شده که شاهد عرضه مرغ‌هایی با نام "مرغ سبز" در بازار باشیم، پرورش دهندگان این محصول می‌گویند بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک مرغ‌ها را طبق اصولی خاص پرورش می دهند.

این محصول نسبت به مرغ‌های دیگر قیمت بالاتری دارند اما خیلی از مردم ترجیج می دهند غذای مطمئن‌تری را مصرف کنند، غذایی که به قول معروف این همه حرف پشت سرش نباشد!

در حال حاضر هیچ واحدی در قزوین مرغ سبز پرورش نمی‌دهد حمایت از تولیدکنندگان برای احداث و راه‌اندازی چنین واحدهایی شاید بتواند دغدغه مردم برای مصرف گوشتی که مصرف می کنند را کم کند.

نکته اساسی
اما در حال حاضر نکته اساسی این است که تاکنون سلامت مرغ‌های پرورشی از جانب سازمان‌های دولتی و پرورش ‌دهندگان آن‌ها تایید شده و مدعی شده‌اند که مصرف مرغ‌های پرورشی برای سلامت مردم خطری به همراه نخواهد داشت.

انتهای پیام/9003




دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان