۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین مهدهای کودک‌ قزوین صاحب پرونده رشد و تکامل می‌شود / فعاليت ۵۰۰ مربی در ۱۱۹ مهد استان
کد خبر: ۱۲۷۸۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی قزوین:

مهدهای کودک‌ قزوین صاحب پرونده رشد و تکامل می‌شود / فعاليت ۵۰۰ مربی در ۱۱۹ مهد استان

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان قزوین از تشکیل پرونده رشد و تکامل ویژه کودکان حاضر در مهدهای کودک بر پنج محور رشدی اعم از عاطفی، ارزشی، جسمانی، معنوی و هیجانی خبر داد.

مهدهای کودک‌ قزوین صاحب پرونده رشد و تکامل می‌شود / فعاليت ۵۰۰ مربی در ۱۱۹ مهد  استان
بهاره رحمانی، معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: مهدهای کودک تنها محل نگهداری کودکان نیست بلکه محیطی برای ارائه خدمات متعدد به آن‌ها و ایجاد روابط مناسب میان همسالان است.

وی با تاکید بر نقش موثر مهدها در رشد شخصیتی کودکان گفت: امروزه با تغییر سبک زندگی و اشتغال مادران، نقش سایر محیط‌های اجتماعی نظیر مهدهای کودک در انتقال هنجارها و الگودهی صحیح به فرزندان، کمتر از خانواده نیست.

رحمانی با اشاره به نقش مهم مهد کودک و آمادگی در شیوه تربیت کودکان و اجتماع‌پذیری آنها خاطرنشان کرد: مربیان آموزش دیده، کارآمد و متخصص در زمینه تربیت کودکان، می‌توانند به بهترین شکل ممکن کودکان را تربیت کنند.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی قزوین با اشاره به فعالیت در حدود 500 مربی در مهدهای کودک استان تصریح کرد: در حال حاضر 119 مهد کودک شامل 65 مهد شهری، یک آدینه مهد شهری و 53 مهد روستایی در استان قزوین فعالیت دارند.

وی در ادامه از تشکیل پرونده «رشد و تکامل» ویژه کودکان حاضر در مهدهای کودک، بر پنج محور رشدی اعم از عاطفی، ارزشی، جسمانی، معنوی و هیجانی، خبر داد و گفت: کلیه اقدامات صورت گرفته در طول مدت زمان حضور کودک در مهد در این پرونده ثبت و همچنین با استفاده از روش‌های استاندارد سنجش‌هایی نیز از کودکان دریافت و تمامی آنها در این پرونده ثبت خواهد شد.

رحمانی با اشاره به هدف از اجرای این طرح عنوان کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و آگاهی والدین نسبت به اقدامات صورت‌ گرفته در طول مدت حضور کودک در مهدهای کودک از جمله اهداف اجرای این طرح است.

وی تاکید کرد: این اقدامات در راستای مستندسازی خدمات ارائه‌ شده در مهدها انجام شده و کاملاً محرمانه است به طوری‌که جز مربی مستقیم کودک و والدین او، هیچ فردی امکان دسترسی به آن را ندارد.

این مسئول در ادامه افزود: جمع‌آوری اطلاعات مربوط به شرایط فضای فیزیکی و تجهیزات، قوانین و مقررات، بهداشت، ایمنی و تغذیه، رعایت اصول دینی و فرهنگی، وضعیت نیروی انسانی، آموزش، بهداشت جسمی و روانی کارکنان مهدهای کودک مطابق چک لیست‌ها از جمله فعالیت‌های انجام شده در راستای ارتقا کیفیت خدمات مهدهای کودک‌ براساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده از سوی سازمان بهزیستی به مهدهای کودک می‌باشد.

رحمانی تصریح کرد: این امر موجب تحلیل اطلاعات و در ادامه منجر به اخطار به مهدهای کودک‌ خاطی به صورت کتبی و در صورت عدم رعایت موارد، تعطیلی آن‌ها با هماهنگی کمیسیون ماده 26 می‌شود.

این مسئول بیان کرد: کمک به تجهیزات و تشویق مهدهای کودک استاندارد و در نهایت رتبه‌بندی و سطح‌بندی این مهدها نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته است که در این راستا دو تفاهم‌نامه با سازمان آتش‌نشانی و استاندارد انعقاد شده تا طی آن ایمن‌سازی فضاهای فیزیکی و وسایل گرمایشی با رویکرد استاندارد‌های سازمان آتش‌نشانی، بررسی تجهیزات و وسایل بازی مهدهای کودک‌ نظارت می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: همه مهدهای کودک هر سه ماه یک بار از سوی تیم کارشناسی و در برخی مواقع توسط معاونت اجتماعی بازرسی می‌شوند و با توجه به تهیه نظام نامه نظارتی سازمان بهزیستی کشور در راستای پرهیز از نظارت‌های سلیقه‌ای و نظارت بر مبنای شاخص‌های علمی این نظام‌نامه در دستور کار بهزیستی استان قزوین قرار گرفته است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان