۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ارائه تسهیلات ویژه به گلخانه‌داران/ تبدیل فضاهای کشت سنتی به واحدهای گلخانه‌ای راهکاری برای کنترل بحران آب
کد خبر: ۱۲۷۶۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۰ ساعت: ۹:۲۹ ↗ لینک کوتاه

کارشناس گلخانه‌ها و قارچ جهاد کشاورزی مطرح کرد

ارائه تسهیلات ویژه به گلخانه‌داران/ تبدیل فضاهای کشت سنتی به واحدهای گلخانه‌ای راهکاری برای کنترل بحران آب

کارشناس گلخانه‌ها و قارچ جهاد کشاورزی با اشاره به ارائه تسهیلات ویژه‌ به گلخانه‌داران گفت: هدف از راه‌اندازی گلخانه‌ها صرفه‌جویی درمصرف آب کشاورزی و افزایش عملکرد سبزیجات و صیفی‌جات است.

ارائه تسهیلات ویژه به گلخانه‌داران/ تبدیل فضاهای کشت سنتی به واحدهای گلخانه‌ای راهکاری برای کنترل بحران آب
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین طبق اعلام وزارت کشاورزی، در حال حاضر مساحت گلخانه‌های کشور در حدود 9 هزار و 600 هکتار است که با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کم‌آبی به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب و تامین سبزی سالم طرح توسعه کشت گلخانه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود.

فعالیت بیش از صد واحد گلخانه‌ای در سطح استان ما را برآن داشت تا در گفتگویی با محسن پرهام راد کارشناس گلخانه‌ها و کشت قارچ استان، نحوه حمایت‌های جهاد کشاورزی از گلخانه‌داران بومی را جویا شویم.

پرهام راد در ابتدا اهداف راه‌اندازی گلخانه‌ها را مورد بررسی قرار داد و گفت: هدف از راه‌اندازی گلخانه‌ها صرفه جویی درمصرف آب کشاورزی و افزایش عملکرد محصولات سبزی و صیفی است.

وی ادامه داد: کاهش آبدهی شدید چاه‌های آب کشاورزی، هزینه بالای تولید در فضای باز و نیاز به مکانیزه و اتوماسیون شدن تولیدات کشاورزی به جای کشت جالیزی برای محصولاتی مانند گوجه فرنگی لزوم تبدیل فضاهای کشت سنتی به شهرک‌های گلخانه‌ای را به روشنی بیان می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: به همین منظور نیاز است تا به شرط مسدود نمودن چاه‌های کشاورزی منطقه و توقف کشت گسترده جالیزی از اراضی ملی منطقه در اختیار تولیدکنندگان سبزی و صیفی برای تولیدات گلخانه‌ای قرار داده شود.

پرهام راد حمایت و پشتیبانی مسئولین را در تحقق اهداف چنین طرح‌هایی بسیار حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: انجام این امر مهم و حصول نتایج مثمرثمر نیازمند همدلی مسئولین و مقامات کشوری و استانی در جهت تهیه زمین و اجرای زیرساخت‌ها با حداقل هزار میلیارد تومان هزینه برآورد شده و تامین آب مورد نیاز به میزان 500 لیتر در ثانیه است.

وی به تعداد واحدهای گلخانه‌ای استان اشاره و بیان کرد: در حال حاضر 106 واحد گلخانه‌ای سبزی، صیفی و گل گیاه زینتی دراستان فعال هستند که واحدهای کاشت سبزی و صیفی شامل گوجه فرنگی، خیار، فلفل و توت فرنگی با ظرفیت 8 هزار تن در سال و واحدهای پرورش گل و گیاه شامل گل رز و انواع گل‌های زینتی وآپارتمانی می‌شوند.

این مسئول به نحوه حمیات سازمان جهاد کشاورزی در این راستا پرداخت و گفت: حمایت جهاد کشاورزی تسریع در روند اداری جهت اخذ مجوز پروانه‌ها و معرفی متقاضیان به بانک عامل برای دریافت تسهیلات احداث، توسعه و سرمایه در گردش است.

پرهام راد در ادامه تصریح کرد: با توجه به کمبود آب و حمایت‌های تسهیلاتی و امکان تغییر کاربری در جهت احداث گلخانه‌های مدرن استقبال علاقمندان به احداث گلخانه بسیار بیشتر از فعالیت در فضای باز است.

وی در خاتمه به مشکلات گلخانه‌داران اشاره و اظهار کرد: عدم دسترسی اکثر مناطق به گاز، عدم ایجاد سازه مناسب درمنطقه (سرما، باد) مرتبط با تولید محصول، عدم سرمایه کافی و تسهیلات سرمایه در گردش کم‌بهره و کافی در زمان تولید، عدم مدیریت درست و دانش کم و اطلاعات ناکافی تولیدکنندگان را می‌توان از عمده مشکلات این حوزه نام برد.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان