۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین "طرح محب" نوازش‌گر روح جامعه در مواجهه با بلایای طبیعی است/ ۳۰ محله در قزوین تحت پوشش این طرح قرار دارد
کد خبر: ۱۲۷۰۲۷ نویسنده: دکتر محمد حسن نادری اثر تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین:

"طرح محب" نوازش‌گر روح جامعه در مواجهه با بلایای طبیعی است/ ۳۰ محله در قزوین تحت پوشش این طرح قرار دارد

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین، پيشگيري و كاهش بروز مشكلات رواني - اجتماعي در مواجهه با بلاياي طبيعي با تاکید بر توانمندسازي اجتماعات محلي را از اهداف مهم اجرای طرح محب برشمرد و گفت: ۳۰ محله در قزوین تحت پوشش این طرح قرار دارد.

"طرح محب" نوازش‌گر روح جامعه در مواجهه با بلایای طبیعی است/ ۳۰ محله در قزوین تحت پوشش این طرح قرار دارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، کشور ما به سبب عوامل مختلف يکی از کانون‌های عمده بلايا و سوانح طبيعي محسوب مي‌شود كه مهم‌ترين و ماندگارترين عارضه آن مشكلات رواني ـ اجتماعي بازماندگان است.

در طول ساليان اخير روش‌ها و اقدامات زيادي در كشورهاي مختلف پيشنهاد شده است تا از ميزان خسارت‌هاي مالي و جاني افراد كاسته شود ولي كمتر به مسائل رواني - اجتماعي توجه شده است، در حالي‌كه مهم‌ترين و ماندگارترين مسئله در بلاياي طبيعي كه بر روي بازماندگان تاثيرات زيادي مي‌گذارد، آسيب‌هاي رواني - اجتماعي است.
دکتر محمدحسن نادری اثر، معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در این خصوص اظهار کرد: يكي از شاخصه‌هاي مهم توسعه، ميزان مشاركت مردم و توانمندي آنها در حل مسائل و مشكلات خويش مي‌باشد و به همين دلیل رويكرد اجتماع محور به‌عنوان مؤثرترين و بهترين رويكرد مورد توجه قرار گرفته است.

اجرای طرح محب، اهداف و فعالیت‌ها
وی افزود: خودياري، مشاركت، رشد احساس مسئوليت و سازماندهي اجتماع از جمله اهداف مهمي است كه در رويكرد اجتماع محور مطرح مي‌باشد و روش مورد نظر براي رسيدن به اهداف فوق، درگير نمودن حداكثر گروه‌هاي جامعه در فعاليت‌هاي اجتماعي و تفويض وظايف به هر كدام از آنهاست.
نادری اثر خاطرنشان کرد: طرح خدمات مشاوره‌اي و حمايت‌هاي رواني _ اجتماعي (طرح محب) در بلاياي طبيعي با تاكيد بر توانمندسازي اجتماعات محلي به منظور پيشگيري و كاهش بروز مشكلات رواني - اجتماعي در بلاياي طبيعي از طرف دفتر مشاوره معاونت پيشگيري سازمان بهزيستي ارائه شده است .

وی در ادامه با تشریح فعالیت‌های انجام شده در این طرح عنوان کرد: در طرح محب روانشناسان، مشاوران و مددكاران اجتماعي شاغل در مراكز مشاوره كشور كه به نام گروه‌هاي فوريتي نام‌گذاري مي‌شوند به‌دنبال برنامه‌هاي آموزشي مستمر، توانمند مي‌شوند.

این مسئول ادامه داد: این افراد در زمان بروز حوادث غيرمترقبه در اسرع وقت و با هماهنگي‌هاي از قبل طراحي شده، خدمات مشاوره و روانشناختي را به آسيب‌ديدگان ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: در اجرای طرح محب تلاش می‌شود تا با سازمان‌دهی گروه‌هاي محله‌اي و آموزش مهارت‌هاي خاص به‌ويژه مهارت مديريت و كنترل استرس، مردم را به‌گونه‌اي توانمند نمايند تا پروژه‌هاي مديريت بحران با مشاركت و توسط اجتماعات محله قبل از وقوع حوادث غيرمترقبه تهيه و تدوين شود.
معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین هدف نهایی از اجرای طرح محب را كاهش اختلالات و مشكلات رواني ـ اجتماعي ناشي از بلاياي طبيعي، توانمند‌سازي اجتماعات محلي در مديريت بحران، افزايش سطح آگاهي مردم نسبت به مشكلات رواني ـ اجتماعي پس از بلاياي طبيعي، افزايش مهارت‌هاي مديريت بحران اجتماعات محلي و سطح دانش گروههاي فوريتي عنوان کرد.

وی تاکید کرد: تجربه نشان داده است كمك‌ها و حمايت‌هاي روحي و رواني به‌ويژه در همان ساعت‌هاي نخستين داراي اهميت بسياري است، هر چند كه اقدامات اوليه براي نجات جان افراد مي‌باشد ولي حتي شيوه و نوع اين اقدامات بر حالات روحي و رواني افراد بي‌تأثير نخواهد بود.


افرادی که در بلایای طبیعی با مشکلات روانی و اجتماعی بیشتری مواجه می شوند

نادری اثر عنوان کرد: مطالعات و شواهد نشان مي‌دهد كه در موقعيت‌هاي بحراني همه افراد مشكلات رواني يكساني را تجربه نمي‌كنند بعضي افراد انعطاف‌پذيري بيشتري دارند و بهتر مي‌توانند با ناملايمات كنار بيايند، اين گروه افراد بهترين كساني هستند كه مي‌توانند در ساعت هاي اوليه حادثه بيشترين و به موقع‌ترين خدمات حمايتي را به مردم ارايه دهند.
وی با اشاره به گروه‌هاي خاصي كه احتمال بيشترين آسيب‌هاي رواني و اجتماعي پس از فاجعه را دارند، افزود: این افراد شامل زنان جوان و تنها، كودكاني كه در حادثه والدين خود را از دست داده‌اند و يا قبل از حادثه فاقد سرپرست بوده‌اند، سالمندان و افرادي كه در نهادهاي مختلف نگهداري مي‌شوند مثل كودكان بي‌سرپرست، معلولان، بيماران.

این مسئول اضافه کرد: همچنين برخي افراد مستعد آن هستند كه ميزان بروز شيوع برخی مشكلات و بيماري‌ها را افزايش دهند همچون افرادي كه مشكلات خاص اجتماعي دارند مانند معتادان و زنان آسيب‌ديده.

چگونه مي‌توان اجتماعات محلي را در مقابله با حوادث غيرمترقبه توانمند کرد
وی تاکید کرد: همانطور كه در بحث امداد و نجات، اولين اقدامات كه بسيار هم حائز اهميت است توسط مردم محلي در ساعات اوليه حادثه انجام مي‌گيرد، در زمينه حمايت‌هاي رواني- اجتماعي نيز مردم محلي بهترين و مناسب‌ترين افرادي هستند كه با توجه به شناخت و روابط همسايگي مي‌توانند از بروز مشكلات آتي به‌ويژه براي افرادي نيازمند خدمات ويژه، جلوگيري نمايند.

نادری اثر با اشاره به اینکه آموزش موثرترين و كارآمد‌ترين راهبرد براي رسيدن به اهداف پيشگيرانه مي‌باشد، بیان کرد: آگاهي و دانش در هر زمينه موجب اقتدار و بالندگي افراد می‌شود همچنين كسب مهارت‌هاي لازم به خصوص در گروه‌هاي كوچك، موجبات همدلي و آرامش جمعي را پديد مي‌آورد و همكاري و همبستگي را افزايش مي‌دهد.

اركان اجرايي طرح محب
وی در ادامه اظهار کرد: دفتر مشاوره مدير اجراي طرح در سراسر كشور، معاونين پيشگيري و كارشناسان ستادي دفتر مشاوره در استان‌ها، كليه مشاوران، روانشناسان و مددكاران اجتماعي شاغل در مراكز مشاوره بهزيستي كشور (گروههاي فوريتي)، كليه سازمان‌ها و افرادي كه در ستادهاي حوادث‌ غيرمترقبه فعالند و اجتماعات محلي اركان اجرايي طرح محب به شمار می‌آیند.

این مسئول خاطرنشان کرد: گروه‌هاي فوريتي مراكز مشاوره با توجه به راهبردهاي آموزش و آگاه‌سازي، مهارت سازي و تقويت عملي محله‌اي هدايت و راهنمايي مي‌شوند و در اجراي اين طرح تلاش مي‌شود افراد پس از آموزش وارد يك مانور فرضي شده و با عمليات طرح آشنا شوند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح در استان قزونی گفت: طرح محب در استان قزوین به عنوان یکی از ده استان پایلوت اجرای طرح از سال 86 در استان قزوین شروع شده و ادامه دارد.
نادری اثر خاطر نشان کرد: تاکنون 30 محله تحت پوشش اجرای این طرح قرار دارند و هر سال با توجه برش استانی و میزان اعتبارات تخصیص یافته به تعداد این محلات اضافه می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: دستگاه‌های همسو در اجرای طرح محب با بهزیستی شامل هلال احمر، مدیریت بحران استانداری، اورژانس اجتماعی بهزیستی و اورژانس 115 است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان