۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مراقبت از سالمندان هوشمند شد/ امکان مراقبت از راه دور
کد خبر: ۱۲۶۶۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

توسط یک مخترع ایرانی

مراقبت از سالمندان هوشمند شد/ امکان مراقبت از راه دور

یک مخترع ایرانی موفق به ساخت دستگاه هوشمند مراقبت از سالمندان شد که امکان مراقبت از راه دور را فراهم می کند.

مراقبت از سالمندان هوشمند شد/ امکان مراقبت از راه دور
به گزارش سرویس علمی  صبح قزوین ، پرهام دلالت، مجری طرح «دستگاه هوشمند مراقبت از سالمندان» گفت: امروزه در کشور ما لزوم احترام و توجه به سالمندان، براساس اعتقادات دينی و سنتی، ضروری است و در عين حال تغيير شرایط زندگی، مدرنيزه شدن و اشتغال اکثر اعضای خانواده­ در بیرون از خانه، سبب شده که تغييراتی در آداب اجتماعی و زندگی افراد جامعه ايجاد شود.

وی ادامه داد: اين امر سبب کمرنگ شدن توجهات و تکریم سالمندان شده است که این کار ضمن خدشه دار شدن تکريم آنها، موجب به مخاطره افتادن سلامت جسمی و روحی و روانی سالمندان می شود.

وی عنوان کرد: ليکن با توجه به مشکلات زندگی امروز، وجود دستگاهی که با بهره ­گيری از تکنولوژي­های سخت افزاری و نرم افزاری، بتواند به عنوان ياری گر فرزندان يا پرستار سالمند، نقش مثبتی در جهت تسهيل و کيفيت امر مراقبت از سالمندان ايفا کند، ضروری به نظر می ­رسد.

دلالت اظهار داشت: بر همين اساس، اقدام به طراحی، پياده سازی و ساخت دستگاهی هوشمند در جهت کمک به امر مراقبت و تکريم سالمندان کردیم.

وی در خصوص اين دستگاه گفت: دستگاه هوشمند مراقبت از سالمندان، به عنوان وسيله ­ای یاری‌دهنده در انجام امور خود مراقبتی سالمند نظير اعلام زمان مصرف داروها و اعلام يادآوری جهت انجام تست‌های دوره‌ای مانند تست قند خون، تست فشار … عمل می کند.

دلالت ادامه داد: همچنین این دستگاه قادر است برای انجام اموری که سالمند نیاز به کمک دارد و انجام آن به تنهایی باعث ایجاد خطر می شود، هشدار دهد.

وی درباره دیگر ویژگی های دستگاه مراقبت از سالمند گفت: فراهم کردن امکان «مراقبت از راه دور» سالمند، برای پرستار يا نزدیکان وی و نیز الگویابی سلامت و وضعیت فردی از دیگر مزایای این دستگاه به شمار می رود.

وی با بیان اینکه سعی شده در این دستگاه سنسورهای چک کننده علائم سلامتی و همچنين ثبت روند تغییرات جسمانی سالمند در نظر گرفته شده، اظهار داشت: با استفاده از این دستگاه، می توان اطلاعات اخذ شده از ویژگی های جسمانی سالمند را در اختیار نزدیکان یا پزشک معالج وی قرار داد.

به گفته دلالت، همچنين امکان پايش و نمايش موقعيت فيزيکي فرد سالمند به ويژه سالمندان مبتلا به بیماری آلزایمر از قابليتهای ديگر اين دستگاه محسوب می شود.

وی گفت: از این سیستم می توان برای مراقبت افراد سالمند با شرایط عمومی یا دارای بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، تنفسی ، آلزایمر و ... بهره برد؛ حال آنکه برای هر وضعیت امکان تخصصی شدن سیستم و تطبیق با شرایط وجود دارد.

دلالت خاطر نشان کرد: بنا داریم فاز دوم این سیستم را جهت پایش بیماری سالمندان عرضه کنیم.

این طرح در ایده بازار پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر شرکت کرده و در حال حاضر کليه مراحل ساخت و پيشرفت کار اين دستگاه توسط شرکتی زیر نظر پارک علم و فناوری استان مرکزی در حال انجام است.

انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان