۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین صلح امام حسن تضمینی برای حفظ تفکر شیعی بود
کد خبر: ۱۲۶۶۳۱ نویسنده: حجت الاسلام نعمت اللهی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قزوین:

صلح امام حسن تضمینی برای حفظ تفکر شیعی بود

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قزوین گفت: صلح امام حسن(ع) تضمینی برای حفظ تفکر شیعی بود و برای حفظ دین این اقدام صورت گرفت، امام فرمودند:" من ترسیدم ریشه دین خدا از روی زمین کنده شود."

صلح امام حسن تضمینی برای حفظ تفکر شیعی بود

حجت الاسلام علی نعمت اللهی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، ضرورت صلح امام حسن(ع) اظهار کرد: مقام امام نباید با سایر مقام‌ها مقایسه شود؛ این جایگاه براساس باورهای ما مقام عصمت و معصوم است که زمینه پذیرش بسیاری از تصمیمات را از سوی امام فراهم می‌کند.

وی در ادامه افزود: عصمت در باور شیعه یعنی امام خطا نمی‌کند، پیامبر(ص) می‌فرمایند:" امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هر 2 امامند، چه قیام کنند و چه قیام نکنند."

این کارشناس دینی ادامه داد: امام حسن(ع) با انجام صلح خود زمینه ساز قیام امام حسین(ع) شد؛ زیرا شرایط اجتماعی زمان سیدالشهدا برای انجام نهضت فراهم نبود.

وی اذعان کرد: همه ائمه برای ما نورالهی هستند اما شرایط زمانی و مکانی آنها را مجبور به انجام موضع گیری‌های متفاوت کرد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قزوین یادآور شد: امام علی(ع) در زمان خود جن‌گهای زیادی با دشمنان اسلام داشت، امام حسن(ع) صلح و امام حسین(ع) نیز قیام کرد، امام سجاد(ع) در قالب ادعیه معارف بلند الهی را ترویج می‌کرد و بقیه ائمه هم با روش‌های متفاوت به ترویج مبانی دین الهی می‌پرداختند.

وی تصریح کرد: بیانات رهبری در کتاب انسان 250 ساله، ناظر بر همین معناست که تکلیف و مصلحت هرکدام از ائمه با دیگری متفاوت بوده است.

امام مامور به انجام وظیفه و تکلیف خود است نه دستیابی به نتیجه

نعمت اللهی بیان کرد: این 12 نور مقدس هرکدام یک تفکر داشته و یک هدف را دنبال کردند و امام مجتبی(ع) نیز از این امر مستثنی نبودند.

وی ابراز کرد: در دوره امام حسن(ع) جامعه اسلامی دارای تَشتُت شده و عده‌ای علَم مخالفت را برافراشته بودند و در این شرایط بسیار حساس امام نمی‌توانست به جنگ معاویه برود زیرا امکان از بین رفتن مرزهای جغرافیایی اسلام وجود داشت.

این کارشناس دینی با بیان اینکه امام مامور به انجام وظیفه و تکلیف خود است نه دستیابی به نتیجه، گفت: ایشان با برخورداری از مقام عصمت باید برای حفظ شیعیان و مصالح جامعه اسلامی صلح می‌کرد.

وی صلح امام حسن(ع) را تضمینی برای حفظ تفکر شیعی دانست و اذعان کرد: این صلح برای حفظ دین صورت گرفت، ایشان پس از انجام صلح فرمودند:" من ترسیدم ریشه دین خدا از روی زمین کنده شود."

نعمت اللهی بیان کرد: نکته دیگر درباره صلح امام این بود در آن دوران عموم مسلمانان از ایشان حمایتی نکردند و عده‌ای از اطرافیان امام به ایشان خیانت کرده و او را مذل المومنین خطاب می‌کردند.

وی در پایان با بیان اینکه صلح امام یک تاکتیک و یک حرکت سیاسی هوشمندانه بود، گفت: رفتار معصومین(ع) نباید با عملکردهای ما مورد مقایسه قرار بگیرد و باید ظرافتمندانه و با دقت لازم ابعاد صلح امام حسن(ع) را مورد بررسی قرار دهیم.

انتهای پیام/2002

 

 

 

 

 

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان