۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین قزوین در ساخت شهرک های صنعتی تاجیکستان همکاری کند
کد خبر: ۱۲۶۵۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سفیر کشور تاجیکستان در قزوین:

قزوین در ساخت شهرک های صنعتی تاجیکستان همکاری کند

حاتم اف: استان قزوين با توانمندي و ظرفيت هاي شاخص صنعتي مي تواند در انتقال فناوري و ساخت شهرك هاي صنعتي در تاجيكستان نقش مهمي ايفا كند.

قزوین در ساخت شهرک های صنعتی تاجیکستان همکاری کند
به گزارش صبح قزوین، دولت علي حاتم اوف سفیر کشور تاجیکستان در نشست با رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن وکشاورزی استان قزوین گفت: جوانان مبتكر و خلاق ايراني امروز در زمينه‌هاي علمي و فناوري با كشورهاي پيشرفته جهان رقابت مي‌كنند.
حاتم اف توسعه هرچه بيشتر مناسبات فرهنگي را نيز مورد تاكيد قرار داد و اظهار كرد: دو كشور ايران و تاجيكستان با تاريخ، زبان و فرهنگ مشترك مي‌توانند در زمينه‌هاي علمي و فرهنگي مناسبات بسيار گسترده‌اي با هم داشته باشند.
وی با اشاره به موقعيت قزوين افزود: استان قزوين با توانمندي و ظرفيت هاي شاخص صنعتي مي تواند در انتقال فناوري و ساخت شهرك هاي صنعتي در تاجيكستان به عنوان كشوري بكر، نقش مهمي ايفا كند.
این مسئول خاطرنشان كرد: منابع بزرگ مواد معدني و سيليس در كشور ما فراوان است كه براي توليد شيشه مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.
حاتم اف ابراز کرد: در منطقه آزاد تاجيكستان ظرفيت خوبي براي حضور سرمايه گذاران ايراني وجود دارد و بسيار علاقه مند هستيم در ساخت شهرك هاي صنعتي در اين مناطق نيز از تجربيات شركت شهرك هاي صنعتي قزوين استفاده كنيم.
وی ادامه داد: تاجيكستان با ۷۰۰ رودخانه بزرگ و كوچك و بيشترين منابع آبي شيرين جهان ظرفيت بسيار خوبي براي كشاورزي و توليد دارد و از لحاظ ذخيره آبي رتبه هشتم جهان و اول منطقه را دارد كه مي توانيم حتي آن را به ايران صادر كنيم.
سفیر کشور تاجیکستان اظهار اميدواري كرد: با شناسايي نيازهاي تاجيكستان زمينه تامين آن از سوي صنعتگران و توليدكنندگان قزوين فراهم شود.
تاجیک کشاورز رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی در این نشست بر گسترش همکاری کشور تاجیکستان به ویژه در زمینه شیشه، کاشی، سرامیک و انواع مواد شوینده تاکید کرد.
کشاورز تصریح کرد: کشور تاجیکستان به دلیل مشترکات فرهنگی که با ایران داردسبب شده تا علاقه مندی بیشتری برای تهیه کالا از ایران، انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری به خصوص در صنایع کوچک از استان قزوین داشته باشد.
تاجيكستان از کشورهای فارسي‌زبان آسياي ميانه است که باتوجه به كوهستاني بودن این كشور تنها هفت درصد زمين‌هاي زراعي آن قابل كشت بوده و بيشتر نیازهای آن از طريق واردات تأمين مي شود كه فرهنگ و زبان مشترك با اين كشور باعث شده تاجيكستان قابليت بسيار خوبي براي صادرات كالاهاي توليدي كشورمان و حضور سرمايه گذاران ايراني را داشته باشد.
که در سال گذشته از کشورمان 263 میلیون دلار کالا به کشور تاجیکستان صادر شد و تجار و صنعت گران استان قزوین هم سال گذشته بالغ بر 5 میلیون و 600 هزار دلار کالا شامل مواد شوینده، پروفیل، کاشی، سرامیک و شیشه روانه بازارهای این کشور کردند.
انتهای پیام/ 3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان