۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین آپارتمان نشینی موجب بیش فعالی کودکان می شود/ نقش بازی‌های رایانه‌ای و تماشای تلویزیون در بروز بیش‌فعالی
کد خبر: ۱۲۵۶۹۸ نویسنده: زهرا شهسواری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس روانشناسی:

آپارتمان نشینی موجب بیش فعالی کودکان می شود/ نقش بازی‌های رایانه‌ای و تماشای تلویزیون در بروز بیش‌فعالی

بازی‌های رایانه‌ای و تماشای بیش از اندازه تلویزیون، بروز تنبلی در کودکان را به همراه دارد و این تنبلی باعث ایجاد افسردگی در کودکان می‌شود.

آپارتمان نشینی موجب بیش فعالی کودکان می شود/ نقش بازی‌های رایانه‌ای و تماشای تلویزیون در بروز بیش‌فعالی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، آپارتمان نشینی به معنای استفاده از یک مجتمع ساختمانی با قوانین و مقررات نوشته و نانوشته مربوط به آن است و نیازمند فرهنگ و نظم خاصی می‌باشد.
متأسفانه به دلیل آن که این نوع سکونت در ایران قدمت زیادی ندارد، فرهنگ آن متناسب با گسترش آپارتمان نشینی در میان مردم نهادینه نشده است.
زهرا شهسواری کارشناس روانشناسی و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، در خصوص سبک زندگی و تاثیر زندگی مدرن و آپارتمان نشینی در رفتار، سلامت و تفریح کودکان اظهار کرد: به هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که به صورت فردی یا گروهی انجام می‌پذیرد و موجب کسب لذت و اقناع نیازهای کودک شود بازی می‌گویند .
وی افزود: یکی از نیازهای کودکان و نوجوانان بازی، کنجکاوی و رفع یکنواختی با تحرک بدنی است.
این کارشناس روانشناسی خاطر نشان کرد: کودکان با بازی و جست و خیز توانایی‌های حسی و ادراکی خود مانند حس تعادل، دیدن و شنیدن را تقویت می‌کنند و کودکانی که از بازی محروم می‌شوند، قادر به شناسایی قابلیت‌های خود نیستند.
وی در ادامه تاکید کرد: کودکان انرژی‌های نهفته‌ای دارند که باید با بازی کردن آن را تخلیه کنند و اگر از آن محروم شوند، دچار مشکلات عدیده می‌شوند.
شهسواری با اشاره به فضای ناکافی در آپارتمان‌ها به منظور فعالیت فیزیکی کودکان عنوان کرد: نبود فضای کافی برای جست و خیز کودکان در آپارتمان باعث می‌شود کودک نتواند انرژی‌های نهفته خود را با بازی و ورزش آزاد کند، بنابراین دچار رفتارهای تخریبی و پرخاشگری می‌شود.
وی اضافه کرد: محیط آپارتمان و خانه‌های کوچک باعث می‌شود کودکان دچار محدودیت شوند و این محدودیت در نهایت منجر به بیش فعالی می‌شود و کودکان سعی می‌کنند این محدودیت را با بیش‌فعالی جبران کنند.

۱۰ درصد از کودکان در خطر ابتلا به بیش فعالی

این مشاوره خانواده یادآور شد: اختلال بیش‌فعالی یا ADHD و فقدان توجه، یک اختلال رفتاری شایع است که حدود هشت تا ۱۰ درصد کودکان را مبتلا می‌کند و کودکان بیش‌فعال در تمرکز کردن مشکل دارند.
وی در ادامه گفت: بازی‌های رایانه‌ای، تماشای بیش از اندازه تلویزیون و فعالیت زیادی با کامپیوتر در ایجاد اختلال بیش‌فعالی کودکان نیز مؤثر است.
به گفته وی، بازی‌های رایانه‌ای و تماشای بیش از اندازه تلویزیون، بروز تنبلی در کودکان را به همراه دارد و این تنبلی باعث ایجاد افسردگی در کودکان می‌شود.

شهسواری با تاکید بر این مهم که امروزه بسیاری از خانواده‌ها مجبور به زندگی در آپارتمان هستند، خطاب به والدین گفت: خانواده‌ها باید هوشیارانه با این نوع اختلال برخورد کنند و زمینه و امکانات شادی‌بخش را برای کودکان فراهم کنند.
وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: بنابراین توصیه ما به آنها این است که اجازه ندهند کودکان بدون محدودیت پای تلویزیون بنشینند و یا بازی رایانه‌ای انجام دهند.
این کارشناس روانشناسی افزود: طی روز زمانی را به بازی کودکان اختصاص دهند آن را به نزدیک‌ترین پارک محل خود ببرند یا خودشان برای بازی با بچه ها وقت بگذارند.
وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: والدین می‌توانند کودکان را در کلاس‌های ورزشی ثبت نام کنند تا کودک حداقل هفته‌ای ۳ بار بتواند انرژی‌های خود را تخلیه کند.
انتهای پیام/6001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان