۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نقش خانواده در گرایش فرزندان به اعتیاد/ قلیان و سیگار پله نخست گرفتار شدن در گرداب مواد مخدر
کد خبر: ۱۲۵۴۲۵ نویسنده: زهرا محبی شیخلری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مسئول دفتر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی استان قزوین:

نقش خانواده در گرایش فرزندان به اعتیاد/ قلیان و سیگار پله نخست گرفتار شدن در گرداب مواد مخدر

مسئول دفتر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی استان قزوین با اشاره به نقش خانواده در گرایش فرزندان به اعتیاد گفت: نوجوانانى كه والدين آنها دچار مشكلات و مسائل اخلاقى و رفتارى هستند، بيشتر در معرض خطر اعتياد و مصرف مواد مخدر قرار دارند.

 نقش خانواده در گرایش فرزندان به اعتیاد/ قلیان و سیگار پله نخست گرفتار شدن در گرداب مواد مخدر
زهرا محبی شیخلری، مسئول دفتر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اهمیت نقش خانواده در گرایش یا عدم گرایش فرزندان به معضل اعتیاد اظهار کرد: والدين الگوي زندگي فرزندان خود بوده و فرزندان بسياري از الگوهاي رفتاري، خصوصيات اخلاقي، انگيزه‌ها و ارزش‌هاي والدين خود را از طريق فرايندهاي تقليد و همانند سازي كسب مي كنند.
نقش خانواده در گرایش فرزندان به اعتیاد
محبی شیخلری خاطرنشان کرد: نوجوانانى كه والدين آنها دچار مشكلات و مسائل اخلاقى و رفتارى هستند، بيشتر در معرض خطر اعتياد و مصرف مواد مخدر هستند.

وی در ادامه بیان کرد: والدينى كه خود، سيگار مى كشند يا در مصرف داروهاى مسكن و خواب آور زياده روي مى‌كنند يا نگرش و ديدگاه شفاف و مشخصى در برابر مصرف مواد مخدر به فرزندانشان ارائه نمی‌دهند، راه را براى انحراف و تصميم گيرى‌هاى نامناسب فرزندانشان هموارتر مى‌سازند.

مسئول دفتر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: از آنجا كه خانواده بيشترين تاثير را در عدم گرايش نوجوان و جوانان به اعتياد دارند بنابراين انتظار والدين از پيشرفت تحصيلي، نزديكي عاطفي اعضاي خانواده، قوانين خانواده در خصوص منع مصرف سيگار توسط اعضاء، حمايت عاطفي خانواده و نظارت و كنترل والدين از عوامل محافظت كننده خانوادگي در خصوص مصونيت فرزندانشان از اعتياد مي‌باشند.
قلیان و سیگار پله نخست گرفتار شدن در گرداب اعتیاد
وی با اشاره به اینکه درصد بالايي از معتادان اعتياد خود را با سيگار و قليان شروع مي کنند، گفت: والدين و خانواده‌ها، به عنوان سنگ بناي جامعه نقش حياتي در تربيت نسلي پويا و آينده ساز در جامعه برعهده داشته بر این اساس والدين بايد با درك تأثير همسالان بر فرزندشان، آنها را براى مقابله با فشارها و تحريكات موجود آماده كنند.

لزوم شناخت و آگاهی والدین نسبت به انواع مواد اعتیادآور
محبی شیخلری در ادامه با تاکید بر اینکه والدین باید مهارت‌های تربیتی خود را افزایش دهند، بیان کرد: با توجه به اینکه والدین در پیشگیری از اعتیاد فرزندان نقشی اساسی دارند از این رو می‌توانند با بازنگری مهارت‌های تربیتی، صرف زمان بیشتر و تشویق رفتارهای مثبت آنها، فرزندانی با اعتماد به نفس بالا تربیت کرده و به آنها مهارت‌های زندگی را بیاموزند.

مهم‌ترین علل گرایش به مصرف مواد اعتیاد آور در بین نوجوانان
مسئول دفتر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی استان قزوین با اشاره به لزوم شناخت و آگاهی والدین نسبت به انواع مواد اعتیادآور، نحوه مصرف آنها، علل و عوامل موثر در شروع اعتیاد و خطرات، عوارض و علائم مصرف مواد مخدر تصریح کرد: متاسفانه شیوع اعتیاد در بین نوجوانان جامعه ما، نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است که علل مختلفی برای گرایش نوجونان به اعتیاد وجود دارد.

وی افزود: مسائل خانوادگی، ارتباطات مختل درون خانواده، نظارت ناکافی، عوامل ژنتیکی، اختلالات روانپزشکی، خصوصیات فردی و رشدی، الگوي خانواده، علل اجتماعي، همراهی با همسالان مصرف کننده مواد از مهم‌ترین علل گرایش به مصرف مواد اعتیاد آور در بین نوجوانان جامعه به شمار می‌آید.
نقش گروه همسالان در گرایش نوجوانان به اعتیاد
محبی شیخلری تصریح کرد: افرادى كه از سطح سواد و تحصيلات كمترى برخوردار مي باشند، آسيب پذيرتر از افرادى هستند كه نسبت به مضرات و تأثيرات سوء مواد مخدر آگاهى دارند.

مسئول دفتر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی استان قزوین تاکید کرد: گرچه نمى‌توان ميزان تحصيلات افراد را عاملى براى مصرف اين گونه مواد دانست، اما بررسي‌هاي صورت گرفته دلالت بر اين دارد كه هرچه سواد و ميزان تحصيلات قشر جوان بالاتر باشد، كمتر اين گونه افراد به اعتياد و استفاده از مواد روى مى آورند.

ارتباط عاطفی والدین با فرزندان در کاهش گرایش به مواد مخدر موثر است
مسئول دفتر اعتیاد معاونت پیشگیری بهزیستی استان در ادامه به نقش گروه همسالان در اعتیاد فرزندان گفت: در دوران کودکی، فرد به شدت تحت تاثیر خانواده قرار دارد اما به تدریج و با افزایش سن، نقش افراد خارج از خانواده به خصوص هم‌بازی‌ها و هم‌كلاسی‌ها افزایش یافته و از اهمیت خانواده كاسته می‌شود.
وی توضیح داد: این شرایط با افزایش سن طی دوره نوجوانی به اوج خود می‌رسد و از آنجا که دوره نوجوانی یكی از حادترین ادوار زندگی است در این دوره فشار دوستان و هم‌سالان ممكن است افكار و نوع تربیت خانوادگی او را تحت‌الشعاع قرار دهد.

این مسئول تصریح کرد: عدم صمیمیت و فقدان رابطه عاطفی بین والدین و فرزندان در گرایش فرزندان به سمت گروه همسالان نقش اساسی دارد زیرا زمانی كه نیازهای عاطفی فرزند در محیط خانواده برآورده نشود، او سعی می‌كند این نیاز را با اتكا بر دوستان حل كند.

افزایش شیوع اعتیاد در بین دختران نسبت به گذشته
محبی شیخلری خاطرنشان کرد: بسیاری از نوجوانان خانواده‌های عاری از مصرف موادمخدر، اولین مرتبه استعمال مواد را به همراه دوستان خود تجربه می‌كنند.
وی در ادامه افزود: بیکاری، طلاق، چند همسری یا ازدواج مجدد، محل سکونت خانواده و محلی که در آن زندگی می کنند همچنین فقر اقتصادی خانواده در گرایش فرزندان به اعتیاد تاثیر بسزایی دارد.

راهکارهای پیشیگری از اعتیاد در جامعه
این مسئول با اشاره به افزایش شیوع اعتیاد در بین دختران نسبت به گذشته بیان کرد: به طور معمول شیوع اعتیاد در بین نوجوانان پسر بیشتر از دخترها بوده است اما به نظر می‌رسد این روند امروزه در حال تغییر است و میزان اعتیاد در بین زنان جامعه در مقایسه با گذشته افزایش یافته است.
وی در پایان با اشاره به راهکارهای پیشیگری از اعتیاد در جامعه عنوان کرد: آگاه سازي والدين، تقویت و آموزش مهارت‌های اجتماعی نظیر تقویت مهارت‌هاي ارتباطي، توانايي اظهارنظر کردن و توانايي نه گفتن نیز از راهکارهای پیشگیری از مصرف اعتیاد در بین نوجوانان است.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان