۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین رفع تبعیض جنسیتی در ورزش زنان از آرزو تا واقعیت
کد خبر: ۱۲۵۴۱۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

تغییر نگرش و ارتقا سطح فرهنگی ورزش

رفع تبعیض جنسیتی در ورزش زنان از آرزو تا واقعیت

تبعیض جنسیتی یکی از نگرانی های کارشناسان در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی و.. است، اما به نظر می رسد این مشکل در ورزش و در دو سال گذشته با اعمال سیاست های دولت یازدهم روند نزولی داشته و در سایه تغییر نگرش و ارتقا سطح فرهنگی ورزش، کاهش یافته است.

رفع تبعیض جنسیتی در ورزش زنان از آرزو تا واقعیت
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین ، ورزش زنان اندکی بعد از انقلاب اسلامی با حرکتی بسیار آرام فعالیت های خود را در دو یا سه رشته ورشی آغاز کرد و حالا با گذشت بیش از 35 سال، زنان در بیش از 40 رشته ورزشی در عرصه های ملی و بین المللی فعالیت گسترده ای دارند.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران سال گذشته و در مراسم تجلیل از مدال آوران بازی های آسیایی اینچئون طی سخنانی به مساله تبعیض جنسیتی در ورزش کشور اشاره کرد و گفت: سالیان دراز قهرمانی برای فقط مردان بود و عرصه برای ورزش زنان آماده نبوده است اما امروز مدال آوران ورزش کشور هم مردان هستند و هم زنان .
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: البته هنوز بین زنان و مردان تبعیض هایی را شاهد هستیم و بر همین اساس از وزارت ورزش می خواهیم تبعیض را بردارید و شرایط لازم را برای حضور بیشتر زنان در صحنه های ورزش آماده کند.
براساس اعلام مسئولان وزارت ورزش بویژه اظهارات اخیر رباب شهریان معاون امور ورزشی بانوان در شورای معاونان این وزارتخانه اگر چه طی سال های اخیر تلاش هایی برای کاهش تبعیض جنسیتی در ورزش صورت گرفت اما طی یکسال گذشته این روند سرعت بیشتری پیدا کرده و امید است که در سال های آینده این تبعیض به کمترین سطح آن برسد.
این درحالی است که برخی کارشناسان ورزش کشور بر این باورند که تبعیض جنسیتی موضوعی مختص به ورزش در کشور نیست و در عرصه های مختلف اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی نیز قابل مشاهده است و تنها در سایه یک تغییر نگرش و ارتقا سطح فرهنگی است که این تبعیض جنسیتی رفع خواهد شد و البته رفع این تبعیض باید دریک دوره زمانی امکانپذیر است.

** عرب عامری: رفع تبعیض جنسیتی در ورزش نیازمند ارتقا فرهنگی جامعه است
الهه عرب عامری نایب رییس زنان فدراسیون فوتبال معتقد است رفع کامل تبعیض جنسیتی در ورزش به یکباره میسر نمی شود و رفع این تبعیض بین زنان و مردان در ورزش نیازمند ارتقا سطح فرهنگی جامعه است.
این مدیر ورزش زنان به ایرنا،گفت: ورزش هر کشور مقوله ای جدا از مسایل اجتماعی و فرهنگی نیست و تبعیض جنسیتی علاوه بر ورزش در سایر عرصه های کشور نیز قابل مشاهده است.
عرب عامری گفت: معتقدم در فدراسیون فوتبال نگاه جنسیتی وجود ندارد زیرا در بخش فوتبال و فوتسال زنان هر آنچه که براساس برنامه ریزی و نیاز کادر فنی تیم ها خواسته شده، از سوی فدراسیون پاسخ مثبت داده شده و از سوی مدیریت فدراسیون در اختیار تیم های ملی زنان قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه بیشتر بودن اعتبار فوتبال و فوتسال مردان به معنی تبعیض نیست، گفت: یک مساله را باید بپذیریم و آن اینکه فوتبال و فوتسال زنان سابقه بسیار کمتری از فوتبال و فوتسال مردان دارد و طبیعی است که اعتباری که در بخش مردان هزینه می شود با توجه به نیازها و برنامه های آنان خیلی بیشتر است.
عرب عامری اضافه کرد: به طور قطع مسئولان عالی دولت و وزارت ورزش و جوانان به خوبی از تبعیض جنسیتی حاکم بر ورزش با خبر هستند که دستور به رفع آن داده شده، اما باید بدانیم که رفع این تبعیض به یکباره ممکن نیست و همانطور که همه شاهد بوده ایم بعد از انقلاب حتی حضور زنان در ورزش و فعالیت آنان در رشته های مختلف ورزشی بسیار آرام و با تامل محقق شده است.
نایب رییس زنان فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه در حال حاضر زنان ایرانی در بیش از 40 رشته ورزشی فعالیت می کنند ، گفت: نباید به دنبال این باشیم که از اعتبارات بخش مردان در ورزش زنان هزینه شود، بلکه باید تلاش کنیم تا جدای از اعتبارات مردان که برای بسیاری از برنامه های خود آنان نیز کم است، دولت و وزارت ورزش و جوانان برای توسعه ورزش زنان اعتبارات بیشتری به این بخش تخصیص دهند.
این کارشناس ورزشی ادامه داد: امیدوارم مسئولان کشور اعتبارات حوزه ورزش را با توجه به نیاز ورزش زنان به میزان بالایی افزایش دهند تا شاهد تبعیض جنسیتی کمتری در ورزش زنان و مردان باشیم.
وی ادامه داد: کاهش تبعیض جنسیتی نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد و در عین حال برنامه ای زمان بر است اما متاسفاته با توجه به اینکه در کشور ما برنامه ها اصولا قائم به فرد است با تغییرات مدیریتی در هر سطح برنامه ها ناتمام رها می شود و من امیدوارم مساله تبعیض جنسیتی با یک برنامه ریزی خوب و دقیق برای همیشه در فضای ورزشی کشور محو شود.

** تبعیض جنسیتی در تیراندازی وجود ندارد
الهه احمدی قهرمان قهرمانان تیراندازی جهان،گفت: هیچکس نمی تواند منکر وجود تبعیض جنسیتی در ورزش شود، اما در رشته تیراندازی به دلیل اینکه بعد از انقلاب زنان توانستند خیلی زود بدون کمترین محدودیتی در کنار مردان فعالیت کرده و در عرصه های بین المللی و جهانی حاضر شوند، تبعیضی جنسیتی وجود ندارد.
دارنده عنوان رنکینگ نخست تیراندازی جهان ادامه داد: شاید نبود تبعیض جنسیتی در تیراندازی به دلیل موفقیت های زیاد زنان در این رشته بوده است که اگر نگوییم بهتر از مردان اما همپای آنان برای کشور افتخار آفریده اند.
وی با اشاره به سخنان رییس جمهوری درخصوص لزوم رفع تبعیض جنسیتی در ورزش و تلاش برای رفع موانع ورزشی زنان گفت: به نظر من این مساله در حد یک پیشنهاد روی میز مدیران یا موضوعی برای تهیه گزارش در رسانه ها باقی مانده است اما شاید هم برخلاف آنچه می گویم کارهایی در حال اجرا است که من به عنوان یک ورزشکار از آن بی خبر هستم.
دارنده سهمیه تیراندازی المپیک 2016 ریو ادامه داد: وقتی به عنوان یک زن ایرانی توانستم بالاترین رنکینگ جهانی در تیراندازی را کسب کنم، متاسفانه هیچ عکس العملی یا واکنشی از سوی مسئولان یا مدیران ورزشی با این موفقیت ندیدم. این درحالی بود که من به عنوان یک زن تیرانداز با تمام محدودیت هایی که رشته تیراندازی در سال های اخیرا با آن مواجه بوده، تمام تلاشم را به کار بردم تا برای کشورم افتخار آفرینی کنم حال آنکه اگر تنها به دنبال کسب نام و عنوان برای خودم بودم می توانستم این هدف را در کشور دیگری که امکانات بسیار بهتری برای تمرین و آماده سازی داشت دنبال کنم.
احمدی با بیان اینکه تاکنون از بی تفاوتی مسئولان و مدیران ورزشی پس از کسب عنوان نخست رنکینگ جهان در رشته تیراندازی، گلایه ای نکرده ام، گفت: اما وقتی تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی فوتبال 2014 برزیل تا دقیقه 90 دروازه اش بسته ماند، اما باز هم شکست را پذیرفت، نه تنها اعضای تیم ملی مورد استقبال شدید مسئولان قرار گرفتند، بلکه پاداشی هم برای آنان در نظر گرفته شد.
وی با اشاره به اینکه بازیکنان تیم ملی فوتبال هموطنان ما هستند و برای من نیز محترم و تلاششان ارزشمند است، افزود: اما آنچه مهم است اینکه آیا حتی یک دهم از امکانات و اعتباری که برای این رشته یا برخی رشته های دیگر وجود دارد به طور مثال به زنان تیرانداز یا سایر ملی پوشان زن در رشته های دیگر داده می شود و حال آنکه با تمام محدودیت ها وقتی ملی پوشان سایر رشته ها بویژه زنان موفقیت های بزرگی کسب می کنند آیا به همین میزان مورد استقبال و تقدیر قرار می گیرند یا خیر؟
به گفته وی اگر فوتبالیست ها ورزشکار هستند و برای کسب موفقیت تلاش می کنند ورزشکاران سایر رشته ها نیز تلاش خود را برای کسب افتخار برای کشور و اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی انجام می دهند بنابراین تبعیض در ورزش تنها تبعیض جنسیتی نیست.
دارنده مدال طلای تیراندازی جهان اضافه کرد: قطعا بعد از دستور رییس جمهوری حرکت برای کاهش و در نهایت رفع تبعیض جنسیتی در ورزشی آغاز شده و شاید بین پنج تا 10 درصد از سطح این تبعیض کاهش یافته باشد، اما هنوز کار زیادی برای از بین رفتن تبعیض جنسیتی در ورزش باقی مانده است.
وی ادامه داد: مدیران و مسئولان ورزشی باید باور کنند هیچ فرقی بین من به عنوان یک زن ورزشکار با مردان ورزشکار وجود ندارد و زنان نیز با توجه به محدودیت ها و مسئولیت های اجتماعی و خانوادگی همه روزه و حتی بدون داشتن تعطیلی و استراحت تمرین می کنند، اما انتظار دارند موفقیت های آنان نیز مانند مردان دیده شود که همه این ها نیازمند هزینه نیست.
احمدی اظهار امیدواری کرد تا با سخنان رییس جمهوری گام های عملی خوبی برای رفع کامل تبعیض جنسیتی در ورزش کشور برداشته شود و اگر در زمان زمان حال این تبعیض ها برطرف نشده است، قطعا در آینده نزدیک و حضور فرزندانمان شاهد رفع تبعیض ها خواهیم بود.

** تبعیض جنسیتی در ورزش کاهش قابل توجهی داشته است
دارنده مدال طلای بازی های آسیایی 2014 گفت: این درست است که تبعیض جنسیتی در ورزش کشور وجود دارد اما باید بپذیریم که نسبت به سال های گذشته این تبعیض کاهش یافته است.
حمیده عباسعلی ادامه داد: حمایت بیشتر از ورزش زنان در سال های اخیر موجب شد تا زنان در بازی های آسیایی اینچئون پیشرفت زیادی داشته و نتایج خوبی هم بگیرند.
وی ادامه داد: نتایج خوب زنان در مسابقات مختلف حکایت از این دارد که اگر ورزش زنان به همان اندازه که ورزش مردان مورد توجه و حمایت قرار می گیرد، حمایت شود، آنان می توانند همپای مردان و حتی بیشتر از آنان موفقیت کسب کنند.
این زن کاراته کا وزن به اضافه 68 کیلوگرم کشورمان ادامه داد: از زمانی که پوشش اسلامی زنان کاراته کا مورد تایید فدراسیون بین المللی این رشته قرار گرفته است، تقریبا تبعیض جنسیتی در رشته کاراته از بین رفته است زیرا زنان کاراته کا نیز درصورت نیاز همچون مردان به مسابقات تدارکاتی اعزام می شوند و در بیشتر رویدادهای مهم دنیا حضور دارند.
عباسعلی ادامه داد: البته همچنان رشته های مختلف ورزشی زنان برای کسب حامی مالی با مشکلاتی مواجه هستند که این مساله در کاراته نیز قابل مشاهده است و همین مساله به موضوع تبعیض جنسیتی در کاراته نیز دامن می زند.
وی توضیح داد: متاسفانه حامیان مالی تیم های ورزشی مردان حاضر نیستند قراردادی همسطح مردان برای ورزش زنان امضا کنند این درحالی است که حتی برخی از زنان ورزشکار دارای جایگاهی بالاتر از مردان در سطح آسیا و جهان هستند.

** تعیین جایگاه حقوقی زنان در اساسنامه فدراسیون ها اولین گام برای رفع تبعیض جنسیتی
معصومه مشت زن نایب رییس زنان فدراسیون هندبال نیز گفت: سال هاست که به عنوان مربی، داور و کارشناس با فدراسیون هندبال همکاری می کنم و طی چند سال اخیر هرگاه زنان برنامه خوب و دقیقی برای تیم های ملی داشته اند، بدون تبعیض جنسیتی از سوی فدراسیون مورد حمایت قرار گرفته است.
وی ادامه داد: از زمانی هم که به عنوان نایب رییس با فدراسیون هندبال همکاری می کنم، خوشبختانه برنامه های من در حوزه ورزش زنان با حمایت فدراسیون همراه بوده و می توانم بگویم تبعیض جنسیتی در این رشته وجود ندارد.
مشت زن تصریح کرد: اما می دانم در بسیاری از رشته های ورزشی بین ورزشکاران زن و مرد و برگزاری برنامه های اردویی یا تدارکاتی تبعیض هایی وجود دارد که مانع از پیشرفت متوازن ورزش زنان در عرصه ملی و بین المللی می شود.
وی با اشاره به دستور ریاست جمهوری درخصوص ضرورت رفع تبعیض جنسیتی در ورزش گفت: قطعا این دستور و ابلاغ آن از سوی وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون های ورزشی تاثیر بسزایی درکاهش این مشکل خواهد داشت و اگر چه شاهد کاهش این مساله در عرصه ورزش کشور هستیم، اما تحقق کامل رفع تبعیض جنسیتی در ورزش و توجه یکسان به ورزش زنان و مردان نیازمند طی شدن یک پروسه زمانی است.

انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان