۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین فضایی مجازی یا گردابی واقعی!
کد خبر: ۱۲۵۲۱۷ نویسنده: اعظم میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

تله روباه؛

فضایی مجازی یا گردابی واقعی!

امروزه اشتراک عکس‌های شخصی در فضای مجازی به نوعی رقابت ناسالم برای عرضه زیبایی‌های ظاهری و در پی آن دریافت تحسین دیگران تبدیل شده است، تحسینی که افراد را ترغیب می‌کند تا هر روز عکس‌های جذاب‌تر، زیباتر و اغواکننده‌تری را به نمایش بگذارند.

فضایی مجازی یا گردابی واقعی!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین -اعظم میرزایی
نسل ما دهه شصتی‌ها و اوایل دهه هفتادی‌ها خوب یادمان است که تا همین چند سال قبل خیلی‌ها موبایل نداشتند، دهه‌های قبل‌تر هم که یک تلفن بود و یک خانواده، اگر هم ضرورتی بود می‌شد عصای دست و مایه آسایش.

اما در چشم برهم زدنی سیستم‌های ارتباطی از شکلی ساده و عملکردی محدود تبدیل شدند به دنیایی کوچک و پر از جذابیت در دستان ما؛ در بازه زمانی کمتر از یک دهه هجومی از اطلاعات و فناوری‌های ارتباط جمعی در اختیار مردم قرار گرفت، آن هم به شکلی کاملا رایگان!

از اهداف جاسوسی و پشت پرده این برنامه‌ها که بگذریم، می‌ماند مردمی که در محدوده زمانی بسیار کمی با دنیایی از جذابیت‌های ارتباطی آشنا شده بودند.

تصاویر جذاب، امکان ارسال فایل، عکس، فیلم و صوت، ایجاد گروه‌های دوستانه و ... هر روز هزاران نفر را به گرداب این فضا می‌کشاند، افرادی که تقریبا هیچ پیشینه ذهنی و آگاهی از محیطی که وارد آن می شدند نداشتند.

داستان از جایی خطرناک‌تر ‌شد که کم کم قبح بسیاری از مسائل ریخته می‌شد، آن‌هم با برنامه‌ریزی طراحان بر روی ضمیر ناخودآگاه، سیاست‌هایی که فرهنگ و بنیان خانواده‌ها را نشانه گرفته است؛ ترویج ارتباطات بدون حد و مرز، ایجاد فضایی برای جلب توجه و رقابت‌های فانتزی، تبلیغات اغواکننده و هزاران هدف پی‌ریزی شده دیگر که تقریبا امروز از فعالان فضای مجازی پوشیده نیست اما متاسفانه در حال حاضر با مجموعه تمام این اطلاعات ترجیح می‌دهیم که سرمان همچنان زیر برف بماند!

خانواده یکی از ارکان مهم هر جامعه‌ای است، معمولا آینده‌ای روشن برای فرزندان در کنار یک خانواده منسجم رقم خواهد خورد، رکنی که دشمنان از سال‌ها قبل متوجه اهمیت و جایگاه آن در رشد و بالندگی کشور شده و درصدد تخریب آن بوده‌اند.

جنگی که امروزه شاهد آن هستیم جنگ نرم افزاری با فشنگ‌هایی جذاب بر علیه ارزش‌ها و داشته‌های ملتی سرافراز و با هویت است، ملتی که همیشه و در همه حال پای عزت و شرف کشورش ایستاده و جان داده‌.

بر کسی پوشیده نیست که تمام انسان‌ها نیاز به توجه و مقبولیت دارند، اما متاسفانه با فراگیری نرم افزارهای ارتباط جمعی این دیده شدن در قالب ظواهر انسانی نمود بسیاری داشته و افراد برای تحسین شدن به سمت زیباترشدن و بی نقص بودن ظاهری کشیده شده و در این مسیر نیز تقریبا تمام توان خود را به کار گرفته‌اند.

با پیشرفت تکنولوژی قابلیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری موبایل‌ها نیز گسترش پیدا کرده و این نمونه کامل از توسعه تکنولوژی قابلیت‌های فراوانی داشته و امکانات زیادی را در اختیار کاربران خود قرارداده است.

عکاسی با کیفیت یکی از قابلیت‌های جذاب این سیستم مدرن است که امکان عکاسی در هر لحظه و با افکت‌های مختلف را در اختیار افراد قرار می‌دهد، علی‌رغم مزیت‌های این فناوری در گوشی‌های تلفن همراه می‌توان به اشتراک عکس‌های شخصی و نامتعارف با موازین شرعی اشاره کرد که ناشی از همان تغییر ارزش‌ها است، تغییری که شاید به راحتی بتوان گفت هدف اصلی بسیاری از طراحان این نرم افزارها است.

در گذشته مردم برای ثبت خاطرات خود از دوربین‌های عکاسی استفاده می‌کردند و پس از گذشت سال‌ها هر خانواده‌ گنجینه‌ای از خاطراتش را در برگ‌های یک آلبوم خانوادگی ورق می‌زد.
امروزه یکی از تفریحات و سرگرمی‌های جذاب گوشی‌های تلفن همراه، عکاسی در مدل‌های مختلف و اشتراک آن در فضاهای مجازی است که گویی به نوعی رقابت ناسالم برای عرضه زیبایی های ظاهری و در پی آن دریافت تحسین دیگران است، تحسینی که افراد را ترغیب می‌کند تا هر روز عکاس‌های جذاب‌تر، زیباتر و اغواکننده‌تری را به نمایش بگذارند.

لذت‌جویی‌های نامتعارف زمینه توجه به ابعاد دیگر زیبایی‌های وجودی را تا میزان قابل توجهی از افراد گرفته و سودجویان زیادی را در این راه به هدفشان رسانده است.

متاسفانه این روزها شاهد ارائه عکس‌هایی در فضای مجازی هستیم که شاید چند سال پیش حتی خوابش را هم نمی‌دیدم که بانوان این سرزمین بتوانند به راحتی گنجینه‌ای از نعمت‌های خدادادی خود را در معرض دید دیگران قرار دهند و در قبالش تعریف و تمجید بگیرند.

سرگرم شدن به دنیای مجازی و صرف وقت و عمر علاوه بر پوچی که به همراه دارد بیشترین صدمه را متوجه خانواده و جامعه خواهد کرد، به گفته کارشناسنان عکس‌های رنگ و وارنگ و تصاویر جذاب حس تنوع طلبی را در مردان و زنان بیشتر و به تبع آن بنیان زندگی‌های خانوادگی را سست تر خواهد کرد.

در این چرخه بیشترین آسیب متوجه خود افراد خواهد بود، چراکه تمجید و تحسین کاربران فضای مجازی در همان دنیای مجازی اتفاق می‌افتد و در دنیای واقعی فرد هر روز تنهاتر از گذشته خواهد شد.

به گفته روانشناسان از بُعد دیگر قضیه، زیبایی ظاهری با تمام عمل‌هایی که به زیباترشدن کمک می‌کنند بالاخره روزی از بین خواهد رفت و فردی که تمام اعتماد به نفس خود را از زیبایی ظاهرش وام گرفته به ناگاه با دنیایی ویران شده روبرو شده روبرو خواهد شد و خود را تا ابد محکوم به تنهایی می‌داند.

یکی از جادوهای نرم افزارهای ارتباط جمعی گرفتن اشخاص از خودشان و هدایت او در مسیری برنامه‌ریزی شده است.

تمام اتفاقات فرهنگی و تغییرات اینگونه مرحله به مرحله رخ خواهد داد، تصاویر افراد در صفحه‌های مجازی لایک می‌خورند و به طمع گرفتن تایید بیشتر هر روز عکس‌هایی برهنه‌تر را در صفحه شخصی‌شان نمایش می‌دهند.

به گفته برخی کارشناسان متاسفانه اینگونه افراد دارایی جز ارائه زیبایی‌های ظاهر ندارند، چرا که اگر فرد اندوخته‌هایی درونی و علمی اکتسابی داشته باشد قطعا ترجیح می‌دهد از این موارد برای جلب نظر و توجه دیگران استفاده کرده و در این مسیر پیشرفت کند.

فیلتر شدن اینگونه نرم‌افزارها که تاکنون دردی را دوا نکرده، چراکه حل این معضلات نیازمند بررسی‌های کارشناسانه و دقیق است اما توجه والدین به فرزندان و ارضا نیازهای روحی در خانواده و القا حس ارزشمندی به تک تک افراد خانواده قطعا می‌تواند جلوی بسیاری از آسیب‌های این چنینی را گرفته و افراد را در برابر تهاجمات بیگانگان واکسینه کند.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان