۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین مشاوره ژنتیک اقدامی مؤثر در پیشگیری از معلولیت‌ها
کد خبر: ۱۲۴۷۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین تاکید کرد

مشاوره ژنتیک اقدامی مؤثر در پیشگیری از معلولیت‌ها

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: مشاوره ژنتیک به منظور بررسی تشخیص مشکلات ژنتیکی خانواده‌ها، تعیین میزان خطر تهدید کننده هر خانواده در ارتباط با تولد کودک معلول و ارائه راهکارهای مناسب برای پیشگیری از آن صورت می‌گیرد.

مشاوره ژنتیک اقدامی مؤثر در پیشگیری از معلولیت‌ها
محمدحسن نادری اثر، معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اهمیت پیشگیری نسبت به درمان اظهار کرد: پیشگیری نسبت به درمان دارای اولویت بوده و مقرون به صرفه‌تر از آن نیز است.

وی در ادامه افزود: بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی بر اثر نارسایی یا جهش ژن‌ها در فرد به وجود می‌آید که بیشتر بیماری‌های ژنتیکی قابل پیشگیری و کنترل است.

نادری اثر خاطرنشان کرد: با درنظرگرفتن قوانین وراثت، مشاوره‌های ژنتیکی، انجام غربالگری و آزمایش‌های ژنتیکی می‌توان از تولد نوزادان با انواع معلولیت‌های ذهنی و جسمی و در نتیجه آن تحمیل هزینه‌های سنگین اجتماعی و درمانی برخانواده‌ها پیشگیری کرد.

وی با تاکید بر انجام مشاوره ژنتیک به عنوان اقدامی مؤثر در راستای پیشگیری از معلولیت بیان کرد: مشاوره ژنتیک به منظور بررسی تشخیص مشکلات ژنتیکی خانواده‌ها و تعیین میزان خطر تهدید کننده هر خانواده در ارتباط با تولد کودک معلول و ارائه راهکارهای مناسب برای پیشگیری از آن صورت می‌گیرد.

این مسئول در ادامه از انجام مشاوره ژنتیک بیش از 5 هزار نفر در استان قزوین طی سال گذشته تا کنون خبر داد و گفت: اين استان داراي یک مركز دولتی و سه مرکز خصوصی در زمينه ارائه خدمات تخصصي ژنتيك مي‌باشد.

نادری اثر تصریح کرد: انجام مشاوره ژنتیک در ازدواج‌های فاميلي، خانواده‌های دارای سابقه عقب ماندگي ذهني، نقايص متعدد مادرزادي، ناشنوايي، نابينايي و هرگونه معلوليت يا اختلال و ناهنجاري در خانواده يا بستگان نزديك، نازايي، سقط‌هاي مكرر، مردهزايي، حاملگي در سنين بيش از 35 سال برای پیشگیری از سایر معلولیت‌ها ضرورت دارد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین با اشاره به بهترین سن انجام مشاوره‌های ژنتیک تاکید کرد: بهترین سن انجام مشاوره ژنتیک 15 تا 25 سالگی است و درصورتی‌که مشاور ژنتیک در این سن صورت نگیرد به ترتیب در دوران پیش از ازدواج، پس از ازدواج، پس از بارداری و دوران حین بارداری از دیگر زمان‌های مناسب برای انجام مشاوره‌های زنتیک است.

این مسئول تصریح کرد: معلولیت، هزینه‌های زیاد مالی و اجتماعی برای کشور و خانواده در پی دارد با توجه به اینکه بیماری‌های ژنتیک وابسته به مشاوره ژنتیک هستند لذا می‌توان با یک مشاوره ژنتیک ساده و به موقع از بروز برخی بیماری‌ها که باعث ایجاد معلولیت می‌شوند؛ پیشکیری کرد.

وی با اشاره به روند رو به رشد انجام مشاوره در استان نسبت به سال‌های گذشته بیان کرد: عدم آگاهی خانواده‌ها نسبت به انجام مشاوره ژنتیک، تعصب فامیلی در هنگام ازدواج و هزینه‌های بالای انجام آزمایشات ژنتیک از دلایل مهم عدم گرایش برخی خانواده‌ها برای حضور در مراکز مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج است.

انتهای پیام/7003




دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان